Ženski svet

36 ЖЕНСКИ СВЕТ. ИЕ Бр. 8.

томе није ни себичан, јер веле, да талијански и иноземски књижари ни са једним аутором нису тако задовољви, као с њиме. Али то је факт, да он у својој срећи, која је њему пала у део, и другог хоће учесником да учини.

Мантегаза је већ од својих 65 год. Дуго је сретан живот брачни уживао; и пре 4 године поново се подјармио игом брака, који му и најмање не отештава живот. По свој прилици та новија женидба друго — ваљда поправљено — издање сретног живота брачног, нагонила га је, да овај патнички народ обдари својим делом, ком се је овај наслов усудио дати: „Уметност у склапању брака“. („Г/агсе 41 ргепдег тосће“.) И препоручено је поглавито: „оним нестрпљивима, који се рано мисле женити; свима онима, који се касно мисле женити; свима бојажљивима, који се дотле колебају, док се међу тим задоцне; ову књигу препоручује онај муж,

који први брак свој вазда благосиља, којп и у другом мисли сретан бити и у том

уверењу је да ово сполно уједињење Је: унаточ силних напора, још увек „мање рђав“ облик свију оних тежња, којима је цељ мушког и женску ујединити. Мантегаза је један од најмилијих научењака; који тако живо и народним језиком уме и најужасније ствари предавати из света велике природе. У његово дубоко и темељито знање може само онај сумњати који победу истине пориче. Али ово не налази се у дубоком знању, него у пријатном начину предавања му, нарочито овом својству има захвалити општу омиљеност својих дела. Флоренцијски научењак продревши у дубину срца, већ небројено пута дао је израза својих мисли у делима, која су позвана, да према ис тинитој љубави примчивији будемо и да важност њену и ценити звамо; увађанас у земаљски рај сретно и опет у мрачну рошу несретне љубави. Цељ његова рада је, да блаженство истините љубави нађемо и с друге стране, да број горког разочарања, која из обмана потичу, умали; —

ипак тако духовит, згодан, сатиричан и пи жив ни у једном делу није био, као у овом. |

У предговору оштро напада на уображеност и лицемерство модерног друштва. Човек мора најмање једно 30 година волети. Да би они, који трпе оскудицу у томе, свој захтев удовољили, или купе љубав; — чане прељубе, те као крадљивци ушуњају се крадом у стан свога прија теља или суседа и преотму љубав, или се пак — ожене. Ово су без сумње три разна начина. Из једног од ових пошло му је за руком разним странпутицама један четврти изнаћи и у исто доба весело и привидно без прекора ужива у преотетој љубави. Али људи правог карактера само једним путем смеју ићи, а то је тај, који браку приводи; истина је до душе, да човек, који се озбиљно размисли, не ће се лако одважити на тај корак. — Али ко размишља данашњим даном о озбиљном кораку животаг...: Навлаш бацају сами себе у понор, „Ако нам ствар наопако испадне, те у браку не нађемо жељену цељ, тада ћемо још увек наћи олука, помоћу кога ћемо своју штету накнадити ; шта више и сам Мухамед, који строго кажњаше оне, који би и најмање повредили закон, — прашта и највеће грехе у љубави, јер „Бог је добар п милостив!“ И сви су тог мишлења, премда нису они написали „Коран“. Према љубавним гресима „Бог је добар и милостив!“ Јест, човек нека се ожени, вели Мантегаза, јер брак је још увек најчастнији, најздравији и најидеалнији начин љубави. Али добро се ожените! Свом снагом својих мисли и осећаја тежите, да ову најзначајнију загонетку живота решите. По најбољем уверењу свом са најбољом ступите у савез. Шта мислите ви биограФиг „Чујете ли речи овога мужа, који је пре свега женску изабрао за предмет свом испитивању, који исту за бољи део човечанства налази, и који њу између свију земаљских створења највећма волете првим и најбогатијим извором среће сматра“.

(Наставиће се.)

и —–—–——и=>— о ав—тии——__е