Ženski svet
104. ЖЕНСКИ СВЕТ
Бр. 5.
женескиње у друштву темељи се једино на хришћанском начелу о једнакости женекиња се мупшкима. Данашњим су даном женскиње у имовном погледу изједначене се мушкима, за њих ву отворене двери и највиших просветних завода, а уједно су им приступачне и многе службе државне као и многа грађанска занимања, која се слажу се природом њиховом. Што пак женске не могу на свима пољима јавног друштвеног живота вршити све оне послове које обављају мушки, не оснива се на презрењу или пренебрегавању женекиња, већ на природној разлици женекиња од мушких, јер Хришћанство, мада женскиње сматра за једноправне с мушкима, никако их не сматра за истовешне. Мушки пол и женски пол два су чиниоца, која у друштвеном животу имају различан дар благодати божје (1. Пет. 4, 10.), тачно опредељен правац и границу рада, којих се сваки од њих мора тачно придржавати, ако жели себи и друштву добра и напретка.
Од свију попришта јавног друштвеног рада женекиња, највише се одликују и за најсходнији женском темпераменту сматрају се у цивилизованом друштву добротаворне женске задруге, помоћу којих женекиње притичу у помоћ човештву које страда. У таким задругама оне се старају за бедне п болесне; обилазе преступнике п на добар пут их исправљају; брину се за сирочад и напуштену децу; помажу сиротињу и беду им ублажују својим милостињама п припомоћима; а све то чине опе у име Христа Опаоптеља, који нам налаже: да гладне награнимо, жедне натојимо, стране угостимо, наге оденемо, болне тодворимо, страдалнике утешимо (Мат. гл. 25.) Цео тај благотворан рад почива дакле једино на науци Христовој, у њој налази извор свој и из ње црпе животну снагу за опстанак и развитак свој. |
Све до сада у кратко наведено односи се на зженскиње и одношаје им у овом земаљском животу. Али Хришћанство ту не застаје; оно пде још и даље, те уз веру у уништење полних разлика у будућем загробном животу, за хришћанске врлине у овом животу осигурава сженсекињи — као човеку — положај и у вечности у дцаретву славе Христове. Венац светптеља и божјих угодника, који окружују престо Свевишњега, украшен је многим женекињем, које црква, земаљска прославља и препоручује се њиховој молитвеној помоћи и заштити. А изнад свију светитељских редова, врху свију анђеоских чи-
нова видимо Царицу небеску пресвету п преблагословену матер Христову Богородицу Дјеву Марију — као заштитницу п заступницу васцелога рода хришћанскога. Можемо ли после тога замислити већу славу за женски роде Можемо ли тражити јачег доказа милосрђа и снисхођења божјег према негда проклетој и из раја изгнаној жени 2
Изложпо сам ето, по слабом умењу својем, у кратким цртама благодатан пи узвишен положај женекиње хришћанке према положају и судби женскиње нехришћанке. Из ипзложенога могли сте се уверити п. ел. да је Хришћанство било једини чиниљац, који је грехом оборену женскињу подигао на човечанско достојанство, јер је Христос Говпод уништивши клетву прародитељску и скинувши са жене проклество божје због првога греха, повратио јој онај положај у друштву људском који јој по природи и мплости божјој припада.
У место грехом оборене, змијом преварене и савладане праматере Еве, чију су судбину еносиле женекиње до Хришћанства, а и данас ју деле женскиње ван Хришћанства, — духовним очима вашим јавља се узор п понос женскога пола пресвета Богородица, где држећи у пречистом наручју своме ваплоћено Олово Божје, сатире ногом сволом главу змијину те томе јасно проповеда, да је п са женекиње скинута страшна клетва божја, да је и женекињу кроз Исуса Христа, обасјало сунце милости и љубави Божје, да је правди божјој удовољено и да је завладало царство љубави Христове!
У елужби тог царства стојите и ви многоштоване чланице ове наше Задруге, када крстом Христовим знаменоване п љубављу његовом задахнуте и украшене поред ваших личних и домаћих брига, под заштитом пречисте Богородице уједињене, подижетв дух клонулих, јачате силу малаквалих, подмирујете немаштину потребитих, утирете вузу ојађених, ублажавато чемер огорчених. Па као што бесте до данас, тако останите и на даље верне, чврете и неустрашиве у служби љубави Христове и на њојзаи основаног миловрђа и хуманитета, јер знајте, да тиме од ове земље, са првога греха назване долином суза стварате цветан и мирпсан рајски перпвој и одомаћујете царство божје на земљи, паштећи се да сви људи љубављу, миром и задовољством