Ženski svet

Стр. 150.

што је са научним степеном бакалавра сјајно апсолвирала курс свеучилишта у Кембриџу, још и књижевница, говор наца и јавна радница на друштвеном и хуманитарном пољу. Појава је ова дакле баснословна и да се вије појавила у садашњости, да је не потврђују савремени овбиљни и угледни научници и социјални радници, могли би се држати ва легенду или једну од многих обмана, данас већ и нама са невероватним рекламама добро познатог новога света.

Кључ,који нам отвара врата да можемо ући у тајанствени ходник душевног живота Јелене Келер даје нам у првоме реду педагошка знаност, која је пронаштла срества и начине да слепе и глухонеме доведе у везу и општење са осталим светом. Азбука глухо-немих која се састоји из равних покрета и састава ручних

прстију, нашла је примену своју и код глувонемих слепаца, којима се на длан исписују знаци специјалне им

азбуке, које ови затим прстима изводе, те се тако споразумевају са спољашњим светом. Приљежним и доследним вежбањем у томе долави се до сасвим течног и тачног општења са околином; а књиге штампане испупченим слогом, дају овим патницима могућност, да се књижевношћу користе. Но све то још није доста за објашњење онога успеха којега је постигла Јелена Келер у својем андивидуелном душевном развитку. Методичка примена горенаведвних основних срестава за наставу глухонемих употребљева, је до сада код многих стотина глухонемих слепаца п свак је сматрао ва необичан успех, када су дотични могли постићи најобачнији начин општења са живим светом који их окружује. Али на могућност, да тим путем и тим срествима глухонема и слепа инди видуа не само постигне онај степен душевног развитка па ув то и научног обравовања, који често не пада лако ни људима са потпуно нормално развијеним чулима и чуствима, није нико могао ни помислити. Јелена Келер дакле мора бити у поседу ванредних, скоро генијалних душевних особина, када су се исте уз тако слаба спољашња средства за разви-

ЖЕНСКИ СВЕТ Бр: (8.

так, могла код ње тако сјајно развити и

ванредно усавршити. И у томе лежи други б

кључ за схватање и уповнавање ове запста загонетне личности. Но не малу заслугу има по феноменални душевни развитак Јелене Келер и њезина не само савесна, већ управо генијална учитељица мис Соливан, која је својим спонтаним, ванредно тактичким и на чисто психолошкој штудији основаним поступањем умела пробудити у вечној ноћи успавану живу душу своје ученице. Њене белешке, писма и извештаји у јавности, које је постојано од почетка својега бављења уз Јелеву т. ј. од 1887. године па до свршетка њевинога школовања водила и објављивала, дају нам много и веома драгоценог објашњења у овој ствари. Између осталога важно је вабележити, да као најглавнији разлог, што је Јелена брво и најтачније у стању била да схвати п најфинију ниансу значења људске речи, држи мис Соливан то, што Јелена „има једно велико преимућство над обичном децом, а то је — што ништа из спољашњег света не скреће њезину пажњу.« На ово надовезује руска књижевница гђа Раговина, која је у руској књижевности много писала о Јелени Келер, ову опаску: »ова узгред добачена примедба у самој ствари дајеобјашњење феноменално брзоме, свестраноме и здравом развитку њевиних необичних способности. Равуме се, да се развити може само оно, што постоји, п да никакво старање, никакви па ни најпогоднији услови не би могли створити такав мисаони апарат, каквим располаже мис Келер. Но када га је она једном имала од природе, нема сумње, да су га згодно употребљени услови до крајности изоштрили п сметали су му да распита своју снагу на равзноврене ситнице, које се не тичу самих ствари,“

Занимљиво је, да се је и сама Јелена Келер постарала, да нам пружи поуздано срество за разумевање свог душевног

__развитка. У својој автобиографији под насловом „Историја мога живота“, која је преведена скоро на све европске језике, те је тако и мени дошла у руке у ма ђарском преводу са енглескога оригинала,

ата пио: Спа од сие воолаика ји