Židov

Nije stvar zemaljske centrale da opetuje ovakovo propagandno putovanje, već je zadaća onih, koji su na čelu rada, da započetu djelatnost prošire i izrade. Sudbonosna je pogreška, kad zbog nemarnosti jedne mjesne organizacije treba opetovati putovanja ove vrsti, pogotovo, kad se troškovi takovog putovanja mogu upotrijebiti u važnije svrhe. Dužnost je svakog kućnog liječnika, da učini sve, što mu je moguće, prije nego što će bolesnika uputiti kakvom liječničkom kapacitetu. Svaka se mjesna organizacija mora isto tako postaviti na stanovište ovog liječnika. Cijonistički pokret mora da predstavlja armiju vojnika, prepuštenih samima sebi, no vojnika koji rade; armiju, koja će borbu sistematski i svrstano pa i bez generala započeti. Mogućnost bivstvovanja ne osniva se na sistemu kadera, s pomoću svojih generala, i bez vojnika, vode pokusne ratove. I u tom slučaju vrijedi stara poslovica, koju dovikujem svim onim cijonističkim mjesnim organizacijama koje misle, da bez tudje pomoći i nadzora ne mogu postojati, a to je: »Pomozi si sam, pa će ti i Bog pomoći«! Menahem Emil Vig. Zajednička izjava Žid. Nac. Društva i Upravnog Odbora »Žid. Svijesti«. Na posljednjoj izvanrednoj odborskoj sjednici Žid. Nac. Društva raspravljalo se je o sukobu, koji je izbio medju sarajevskim .levrejima povodom napadaja na Žid. Nac. Društvo i »Žid. Svijest«. Nakon temeljitog i svestranog razmatranja donio je Odbor Žid Nac. Društva ovaj zaključak; Vodjenje te borbe ne može koristiti općoj jevrejskoj stvari, niti može služiti na čast sarajevskim Jevrejima. Žid. Nac. Društvo ne želi dalje da vodi tu borbu i prelazi opet na normalno vršenje svojih poslova. Ovom prilikom opetuje odbor izjavu Žid. Nac. Društva, koja je već često puta zvanično i nezvanično najavljena, da će Žid. Nac. Društvo promicanje jevrejsko-nacionalnih ciljeva u svako doba prema svojim silama izdašno podupirati bez Obzira da li dotična akcija dolazi iz Nac. Društva ili izvan njega. Time smatra Žid. Nac. Društvo za sebe ovu borbu dokončanom. Žid. Nac. Društvo uputilo je gornji zaključak Upravnom Odboru »Žid. Svijesti« koji je na svojoj sjednici usvojio stanovište »Žid. Nac. Društva«. Time je i za »Žid. Svijest« ova borba svršena. Gosp, Stanislav Vinavcr piše u sarajevskom »Narodu« od 26, 1, žućljiv napis, koji ne može da se opravda onim, što je »Židovska Svijest« o njemu pisala. Mi se s time ne bismo bavili, kad g. Vinaver ne bi bez ikakva temelja podcrtavao austrijanštinu redaktora »Židovske Svijesti«, ljudi, kako on kaže, »duhovno ponijemčenih, bivših žalosnih eksponenata Austrije na Balkanu« tvrdeći podjedno, da se »jevrejstvo tih redaktora sastoji u davaju patenta na patrijotizam na jedan sada već pokojni način pokojne Austrije«, Nas ne zanima stav g, Vinareva prema cijonizmu. 0 tom je već istorija i politika velikih država i državnika izrekla svoj sud, a činjenice su utvrdile, da izuzevši g. Vinaveru 1 ljudima ekstremno asimalatorskima nije »J eru žalim tek legendarna i pesnički uveiičena epopeja«.

No g. Vinaver, pozivajući se na ljubav prema ovoj zemlji, nema pravo da je drugima osporava tek za to, da s njima lično razračunava. Ovo medju Židovima na žalost tako omiljele a tako nedostojno nadmetanje u patrijotizmu, trebalo bi jednom da prestane; ono ništa ne dokazuje, nikoga ne uvjerava i mora da je odvratno ispravnim ljudima izvan židovskoga tabora, pa radilo se i o g. Vinaveru, No prije svega nesnosno je i mora da je dojadilo isto ufinjenim ljudima ovo sramno pokušavanje, koje je baš u posljednje vrijeme izbilo, te Židovi nastoje dotući Židove time, te ih prikazuju eksponentima Austrije, i kako već te fraze glase. Ako se g, Vinaver poziva na svoje »bolje židovstvo« i čak iznaša svoju genealogiju u potkrepu toga (kao da to što dokazuje), onda cn dolazi sa sobom u protuslovlje, kad u isti čas sumnjiči banalnim žurnalističkim cbjedama ljude, čiji javni rad mu za to ne daje ni sjenke opravdanja. To nije »bolje«, nego najgore židovstvo, kad se iz surove mržnje nastoji na ovaj način ljude istoga plemena izvrći opasnostima, pišući o njima u tonu i u izrazima, koji su u stanju raspiriti neraspoloženje prema našoj rasi, koje latentno i onako postoji, G. Vinaver nema prava da kritikuje način pisanja »Balkana« i trebao bi da se čuva da govori o »ratkovskim napadajima«, o »drumskim razbojnicima« i »podlacima?, Ncžidovski glas o dogadjajima medju sarajevskim Židovima, »Politika« (beogradski dnevnik) od 30. januara o. g. donijela je pismo svoga sarajevskog dopisnika »J« (vjerojatno je g. B. Jcvlić, O. U,) pod naslovom »Sarajevska neđelja« u kome se uz ostalo nalazi i ovo; »Borba koja je otpočela po izboru novih opštinskih savjetnika, i o kojoj sam vas ranije izvjestio, sad je u potpunom huku. Medju onima koji protestuju javilo se i udruženje inžinjera jednom kolektivnom notom. Kako opštinu, sudeći po stavkama novog budžeta, iščekum u toku ove godine mnogi tehnički radovi, prirodno je što su inžinjeri podigli svoj glas jer u redovima novih opštinskih savetnika nema nijednog stručnog lica. Ali je najveće nezadovoljstvo izbilo medju sarajevskim Jevrejima. Već duže vremena se vodi prikrivena borba izmed-u domaćih i naseljenih Jcvreja, izmedju sefarda i eškenazija. Posljednji su najvećim dijelom iz Magjarske i Austrije, i imali su do sad dominantan položaj u svim granama jevrejskog javnog života. Oni su, u ostalom, vodili i glavnu reč u organu »Židovska svijest«, koji je uredjivan u radikalno-cijonističkom duhu. Nezadovol,ni su, sad, što u opštinskom veću nemaju svog predstavnika, pa su se energično oborili na nove zastupnike koji su iz redova »domaćih« Jcvreja. Borba je dovela do jedne skupštine »domaćih«, vrlo burne i vrlo žestoke, na kojoj je generalno osudjen dosadanji rad vodja. Dali će »doseljeni« ustupiti i kakav će rezultat doneti ova borba do istrage, nije izvesno. »Domaći« imaju kapital u rukama, ali »doseljeni« su neobično žilavi i energični i predstavljaju groš jcvrejske inteligencije u Sarajevu, U političkim krugovima sarajevskim prati se ova borba sa živim interesovanjem, u toliko pre što se veruje da su u nju umešani radikalski

prsti. Na poslednjoj skupštini »domaćih« javili su se kao govornici i neki koji su medju Jevrejima poznati kao agenti radikalne stranke,« Incident na Sokolskoj zabavi u Sarajevu, Na Sokolskoj zabavi od prošle subote dogodio se nemili incidenat. Jedan glumac usudio se da karikira Jevreje, ali jc okupljena publika počela da zviždi, a Jevreji su demonstrativno napustili dvoranu. dok starosta Sokola nije stvar uredio, izvinivši se za drski istup toga glumca, a priredjivački odbor nije bio upućen u sadržaj te tačke programa. Maiinee Povereništva Jevrejskog Narodnog fonda u Beogradu. U sali »Oneg Sabat« održan je ovaj matinee 3. ov. mj., koji je bio odlično posećen, što se daje protumačiti činjenicom, da sve jevrejske ustanove u Beogradu moralno i materijalno podupiru opštejevrejski rad ovog Povereništva, te je prilikom ovog matine-a ovo došlo do vidnog izražaja učešćem velikog broja posetilaca. Mešoviti hor Srp.-Jevr. Per. Društva otpevao je Hatikvu. Zatim je predsednik Poverenišlva g. iDr. David Alca!ay u svome pozdravnom govoru izneo značaj rada K. K. L. u sadašnjosti, koji uporedo sa K. H. postizava sa uspehom svoje zadatke na kolonizaciji i podizanju Erec Izraela. Ističe, da je preduslov svemu jaka organizacija rada, što se daje postići ako se poveća broj poverenika i suradnika tih ustanova. Iznosi kao primer agilnost vrednih naših sumšljenica gdje Merkađe Pijade, Bojane Anaf i gdje Elle Jarehi, koje su odnele nagrade pri utakmici u ovogodišnjoj hanuka akciji (srebrnu menoru, kao prvu nagradu dobila je gdja Bojana Anaf). Prikazivanje 100 slika (sa projekcijama) iz Palestine ilustracija rada K. K. L. izvedeno je, te su posetioci imali prilike donekle upoznati se, sa do sada postignutim uspesima ove ustanove. Sa žaljenjem se mora konstatovati, da se usled nepredvidjenih tehničkih razloga nije mogao izvesti utvrdjeni koncertni deo kao i igranka. Pod utiscima slika u kojima smo videli život i rad naših halucim i svu prozaičnost i požrtvovnost njihovu, opazili smo opravdano razočaranje naše omladine, koja je uzaludno čekala na igranku. Čist prihod, koji je zadovoljavajući biće namenjen za Nordanov grad za uspomenu na godišnjicu smrti toga nezaboravnog vodju cionističkog pokreta.« Izbori za Židovsko nacijonalno društvo u Zenici. Dne 19. januara održalo je Žid. nac. društvo, podružnica Zenica, svoju petu redovitu glavnu skupštinu, te je izabran slijedeći odbor: Predsjednik: g. Otto Weiss; potpredsjednik: g. Salamon Trinki; tajnik: g. Sami Papo; povjerenik ŽNF: g. Samuel Trinki; blagajnik 1.: g. Sarnue! Trinki; blagajnik II.: g. Albert Attias i ostali odbor. Istaknuti valja, da se za ove izbore osobito brinuli naši omladinci, koji su ispred svoga društva »Neurim« ovu list« predolžili, te jednoglasno prodrijeli. Promocije. Naš sumišljenik g. Kalmi Bar uh promoviran je dne 1. februara o. g. na bečkom univerzitetu na čast doktora filozofije. Čestitamo. U petak dne 25. januara promoviran je medicinar g. Josef F i n z i na bečkom univerzitetu na čast doktora sveukupne medicine. Našem sumišljeniku i senioru akad. društva »Bar Giore« srdačno čestitamo!

BROJ 6.

»ŽIDOV«

7