Zlatiborski pravnički dani

Златибор 2009 Социјална права и економска криза

аргумент за критички однос према важећем закону наводи објашњење да су у питању празнине и недоречености уочене од стране запослених у Заводу за запошљавање који рјешавају у првом и другом степену о правима незапослених лица, као и да су оне већим дијелом посљедица сложеног начина припремања и доношења важећег закона (а што се може разумјети као критика упућена законописцу и законодавцу).

Поставља се питање да ли су то разлози за израду и доношење новог закона или разлози за израду и доношења измјена и допуна важећег закона Закон о запошљавању донијет 2000. године је већ претрпио измјене и допуне 2003. године и 2005. године, послије којих је Законодавни одбор Народне скупштине утврдио Пречишћен текст Закона о запошљавању. Тиме нису отклоњене све потребе за промјеном закона. Тако је промјенама извршеним 2006. године друкчије уређен статус незапослених лица у циљу утврђивања стварног стања понуде радне снаге на тржишту рада. Уведена је двојна евиденција о незапосленим лицима: евиденција о лицима која представљају активну понуду радне снаге и о лицима која се на евиденцију пријављују ради остваривања других права.

Поступак промјене законског регулисања запошљавња и права незапослених лица је у завршном току. Претходно су иницијативу за измјене или доношење новог закона покренули министарство надлежно за послове рада и Завод за запошљавање, у циљу прецизнијег дефинисања појединих одредаба и усклађивања са европским документима. У Народној скупштини је прихваћен нацрт Закона о посредовању у запошљавању и правима за вријеме незапослености и очекује се крајем 2009. године доношење новог закона и престанак важења Закона о запошљавању.

У почетку израде закона, како се наводи у образложењу нацрта новог закона, пошло се од става да је довољно извршити измјене и допуне важећег закона. Међутим, претходним измјенама и допунама је обухваћено више од половине одредаба закона, а према Правилима нормативно-правне технике за израду закона и других прописа Републике Српске ("Службени гласник Републике Српске", број 13/06), уколико се мијења више од половине одредаба у закону, тада се обавезно приступа доношењу новог закона.

4. Разлог да се приступити доношењу новог закона јесте и скупштинско опредјељење да Република Српска и њене институције задрже пуну аутономност и надлежност у овој области и да се не постави питање њихове ефикасности и надлежности усљед изостанка или кашњења у процесу хар-

44