Zlatiborski pravnički dani

Златибор 2009 Социјална права и економска криза

У функцији флексибилног запошљавања коме се тежи као начину ублажавања незапослености, предвиђено је да Завод учествује у програмима активног запошљавања и програмима преквалификације и доквалификације радника за чијим је радом престала потреба, у случају заснивање радног односа на одређено вријеме у трајању најмање 12 мјесеци.

Поред тога тежи се усклађивању законских одредби са стварним социјалним могућностима и примјенљивости норми, а што води ка извјесном смањењу обима новчаних права по основу незапослености и броја корисника тих права. Истовремено је предвиђена могућност да се Статутом и другим општим актима Завода могу се прописати и друга права незапослених лица, као и услови и поступак за њихово остваривање.

Питање самозапошљавања регулисано је тако што Завод може незапосленом лицу које средства користи за самозапошљавање, једнократно исплатити новчану накнаду за цијело вријеме за које то лице има право на накнаду с тим да том лицу престају право на здравствено осигурање и пензијско и инвалидско осигурање и брише се из евиденције незапослених и не може се пријавити на евиденцију незапослених прије истека времена за које му је признато право на новчану накнаду. Пропуштено је да се нормативно разради подршка самозапошљавању и облик регулисања међусобних права и обавеза Завода и незапосленог лица које користи средства за самозапошљавање ван овог наведеног случаја. Поред подршке самозапошљавању, стварне могућности за запошљавање представљају субвенције за запошљавање и активно тражење посла предвиђено као дужност незапосленог лица да се и само ангажује на тражењу запослења, и да у томе сарађује са Заводом, који ће му пружити стручну помоћ и успоставити контакт са заинтересованим послодавцем.

На проблеме творца закона у процесу прилагођавања законодавства у процесу европске интеграције указује пропуст да у одредбама које се односе на равноправност у процесу запошљавања по основу пола, није објашњено на које случајеве се односе предвиђени изузеци. Према оба посматрана текста закона, у супротности је са законом свака дискриминација заснована на полу у процесу запошљавања, отвореног огласа и поступка попуне слободних радних мјеста, осим у одређеним случајевима који се не сматрају дискриминацијом. Дискриминацијом по основу пола не сматрају се норме, критеријуми или пракса које је могуће објективно оправдати постизањем законитог циља, пропорционално предузетим нужним и оправданим мјерама и дозвољено је успостављање специјалних мјера у циљу промовисања једнакости и равноправности полова и елиминације постојеће неравноправности, односно заштите полова по основу биолошког одређења

Сл mS