Zlatiborski pravnički dani

Златибор 2009 Социјална права и економска криза

преквалификује за занимање које одговара његовом степену стручне спреме, ако му се тиме обезбјеђује закључивање уговора о раду (према Закону о запошљавању: обезбјеђује ако се обезбјеђује закључивање уговора о раду на неодређено вријеме),

• стекне статус ученика или студента (према Закону о запошљавању кад стекне статус редовног ученика или редовног студента),

Новина је престанак права кориснику зато што неоправдано одбије да се одазове на позив ради ангажовања на јавним радовима или на отклањању посљедица више силе. У том случају, право на поновно пријављивање на евиденцију незапослених стиче након шест мјесеци од дана престанка права. Неоправданим одбијањем јавних радова, не сматра се одбијање јавних радова од стране незапосленог лица у случају: болести незапосленог лица, бриге о болесном члану породице и родитељске и старатељске бриге о дјетету старости до три године.

Уколико незапослено лице и након настанка наведених околности, као и на основу лажних података и исправа које је поднијело Заводу, оствари право на накнаду и права на социјално осигурање, дужно је да Заводу надокнади штету у висини пуног износа незаконито остварене новчане накнаде (према Закону о запошљавању, као и плаћеног доприноса за здравствено и пензијско-инвалидско осигурање).

Завршне напомене

Упоредна анализа показује да је циљ предвиђених промјена законског уређивања повећање запослености кроз подстицање активне политике запошљавања. Тежи се ефикаснијем начину креирања активне политике запопљавања (који истовремено не повлачи додатна финансијска средства, како је објашњено у образложењу Нацрта Закона). У функцији тог циља, у Нацрту Закона су предвиђене међусобно повезане обавезе: доношење Стратегије запошљавања од стране Народне скупштине, акционог плана запошљавања од стране Владе и Програма за запошљавање од стране Завода. Да би припремио програм и усмјерио активности Завод може истраживати тржиште рада, публиковати информације о политици запошљавања, вршити периодична анкетирања на тржишту рада, и у том циљу сарађивати са заводима за статистику, синдикатима, удружењима послодаваца, удружењима грађана, фондовима и другим органима и организацијама заинтересованим за послове запошљавања. У важећем Закону о запошљавању није утврђена обавеза доношења Стратегије запошљавања и акционог плана запошљавања, већ је предвиђено да на основу утврђених приоритета и програма запошљавања од стране Владе, Завод доноси и остварује оперативне програме запошљавања.

53