Zlatiborski pravnički dani
Златибор 2011 Социјална права и европске интеграције
чела заштите података о личности, у начелу, не садрже правила о заштити података о радницима. Уместо тога, ови правни прописи утврђују општа начела која се примењују и на случајеве прикупљања и коришћења података о личности кандидата за запослење и запослених, без упуштања у идентификацију и уређивање специфичних проблема својствених области запошљавања и радних односа. Исто решење предвиђено је и домаћим законодавством; специфичност података које послодавци прикупљају од запослених и кандидата за запослење није уважена у Закону о заштити података о личности, док су Законом о раду и Законом о евиденцијама у области рада уређени само кључни аспекти ове заштите. Одговарајуће законске одредбе, отуда, нису у стању да обезбеде целовиту заштиту осетљивих и других личних података у области запошљавања и радних односа. Посебан проблем у савладавању овог изазова представља чињеница да се, неретко, заштита личних података запослених и кандидата за запослење не сматра значајним радноправним проблемом. Ово упркос чињеници да је, захваљујући употреби различитих надзорних мера, тестова и других техника, савременим послодавцима (непосредно или посредно) омогућен приступ подацима чији број значајно премашује најелементарније податке који су; дуго, били и једини лични подаци које је послодавац прикупљао и чувао, попут имена и презимена, датума и места рођења, јединственог матичног броја грађана, адресе, стручне спреме, кретања у каријери, евентуалних дисциплинских казни, података о осигураним члановима породице и евиденције о зарадама и накнадама зарада.
Чини се да би приликом подробнијег уређивања заштите података о личности радника, домаћем законодавцу и социјалним партнерима могли да послуже као инспирација или модел одговарајући међународни стандарди. При том ваља имати у виду да одредбе најзначајнијих међународних инструмената о заштити личних података – Конвенције Савета Европе о заштити лица у односу на аутоматску обраду личних података и Директиве Европског парламента и Савета 95/46/Е3 о заштити грађана у вези са обрадом података о личности и слободном кретању таквих података — нису прилагођене посебним захтевима у области запошљавања и радних одно-
" Вид.: Закон о заштити података о личности (Службени гласник РС, број 97/08); Закон о евиденцијама у области рада (Службени лист СРЈ, број 46/96 и Службени гласник РС, бр. 101/05 – др. закон и 36/09 – др. закон); Закон о раду (Службени гласник РС, бр. 24/05, 61/05 и 54/09), чл. 26, 83 и 122. Списку меродавних закона ваља додати и Закон 0 равноправности полова (Службени гласник РС, бр. 104/09), који утврђује обавезу послодавца да води евиденцију о полној структури запослених у складу са Законом о евиденцијама у области рада и да податке из тих евиденција учини доступним инспекцији рада и поверенику за заштиту равноправности (члан 12).
62