Značaj kulturne borbe u Francuskoj

МГ. — Сваки-Францџузв, који је навршио 21. годину живота, може бити учитељем основне школе, било јавне или слободне, ако има свједочанство оспособљења. Но мјесто свједочанства вриједи и кандидатски цертификат или потврда од једног свећеника, чији је култ признат.

УП. — Вјерским асоцијацијама се даје право, да бтрају учитеље. УШ. — За учитељице женских школа могу да буду

и оне, које, мјесто свједочанства, имаду потврду од надстојатељке манастира (јез Тебтез 4" ођефепсе), ако дотичне припадају вјерским конгрегацијама.

1Х. — Сваки Француз, који је навршио 22. годину скивота, може да отвори завод за средњу наставу, ако има стажну свједоџбу, свједоџбу зрелости (ја фрјбште де ђасћећет), или свједочанство оспособљења.

Х. — У Комисији, која је одређена за издавање свједоџаба, мора да буде и један свећеник од оне вјере, којој припада кандидат.

(Овим законом се даде потпуна слобода конгрегацијама, школама мрака, да се множе по својој вољи, да учврсте власт реакције и да убију народно школство, које бијаше тек чедо у повоју.

Епоха Фалуова закона носи горки почетак и за народно учитељетво. Не само, да у његову одбрану не устаде нико, осим двојице републиканаца, Бертлема. Сент-Хилера'и Виктора Ига, него га чак п сама влада не трпљаше.

Фалуов пројекат није одмах постао законом. Пуне двије године сазријевао је у главама парламентарне деснице. У комисији пе бијаше изабран већ један једини демократа: Бертлеми Сент- Хилер, чији глас остаде глас вапијућег у пустињи. А у законодавној Скупштини репортер Бељо, изјави без устручавања, да је смјер Фа-