Zora

86

сребрнп сапј1ак (.тас) у мостару

Рребрни саплак (тас) у Д1остару

в -Г |®Ж а Ј ве ^ и Ј е п Р ем Ј е Р (у врху) на саплаку т. 0" 1 (3; нисина 0*41 |/т,; премјер дна. 0 - 07 т; премјер улчице (која је ка.шње дода.на ■ јер је од чистсг сребра) 0'017 т. Саплак је тежак 156 грама, т. ј. Фор. 14460 ако му је чисто сребро па му је много нижа творна цијена. Овај је саплак по свој прилици грађен негдје око половине прошлога вијека, тејеутолико за нас знаменит, јер је увоз источне обртности или можда њене имитација обртности. У Анадолији се укалупЈнују (н. пр. у Аидину и т. д.) сличнп саплаци, дакле, по свој прилици, овај је тас нађен у Анадолији или у старој Србији, бива по сличну саплаку. Свакако оснивач или рисач калупа подобро је умјетнички порезао различите слике, баш што се пристоји за племенита ловца, то јест на оскочену су дну два пса (оскочена), те су нахрупила на јелена, па га дрпају. Јелен је клонуо рањен, окренуо главу и вриснуо. Овдје је композиција дивна, а и неке су црте, ако и подебеле, мајсторски изведене, те је група сугласна. — Унутра је уз саплак (т. ј. са страна) шест различитијех животиња између лишћа и цвијећа, те је и овђе добро доћерана композиција. Пас се одликује неком еластичности тијела, бива у првој протези и армонији црта у у оному дијелу, зад се отиснуо ва зецом. Зец је истом спазио, те се лецнуо (џахнуо), па је врло карак-

теристично у оном у окретају главе, јер је, по навади, стригнуо ушима. По дебеле су ударене црте, ал' јс идеја свршена. Међед је здепнаст, те се одликује у облику шапоњастијех ногу; рода у протеги врата са стиснутом змијом у кљуну; ушара у карактеристичном покрету главе, а тако и пегаз особитом композицијом у пластичности стражњега дијела тијела. Овдјеје све уоквирено особитом армонијом, те је дјело похвално, па у обратности заслужује особиту пажњу, јер,је без двојбе, композитор дотичнога калупа био умјетник. Унутрима је пунцирање изршено марљиво а здвора само иођешто на главнијем цртама. Око врхаје тас набушен,тако и око дна, а на горњем је дубу (у врху) насјецкан. Саплак је био укалупл-ен, а само су му главније црте пољепшане, бива искуцане, каонути што није све калуп могао да захвати, јер је по свој прилици и истрошен (сатрвен) дугијем калупљењем. У прегледу ми је нацртала овај саплак племенита госпођица 1ка В1г2агго-Оћтисеу1с, а видио је нацрт по њезиној жељи врли пртач г. Фрањо Радић. Саплак је купио у Бару у некаква Црногорца г. Никола Зец, трговац у Мостару, а у њега зајмио га да га испитам, 1-. Ристо Иванишевић. Хвала обојици! Вид ВулетиЂ-ВукасовиЋ.