Borba, Jun 09, 1990, page 15
5 у ја | (| |
% |
~ гр
АМСЈ
Помоћ моторизованим навијачима
Ауто-мото савез Југославије и италијански партнер (АИТ) посебно се припремали за љубитеље фудбала који ће на „Мондијал“ доћи колима
Ауто-мото савез Југославије, у' са-. радњи са Италијанским аутомобилским клубом — АЦИ и Међународном организацијом за туризам — АИТ, припремио је информације и савете за моторизоване љубитеље фудбала који планирају да путују у Италију.
. У склопу укупних припрема у Италији за дочек и смештај великог броја посетилаца, посебна пажња биће посвећена моторизованим туристима којих ће, како се очекује, бити изузетно много. На путевима ове суседне земље биће и доста аутомобила југословенске регистрације. Укупне припреме и организованост аутомобилског клуба Италије заснован је на геслу „У ИТАЛИЈУ БЕЗ ПРОБЛЕМА“, а да проблема не би било, Информативни центар АМСЈ-ТСЈ специјално за ову прилику, за све који ће својим колима путовати на „Мондијал“ обезбедио је „пакет“ општих и корисних информација Шта треба знати
Ф За улазак у Италију обавезна је зелена карта осигурања (зелени картон) и ознака УУ на возилу
Ф Из Југославије је дозвољено изне-.
ти 1.200 динара, а девизних средстава неограничено, уз потврду банке
9 Цене бензина у Италији, по литру су: супер — 1425 лира, нормал 1.375, безоловни — 1.375, а дизел — 875 лира
6 Обавезно је коришћење сигурносних појасева, чак и на задњим седиштима (уколико су уграђени)
Ф На ауто-путевима се плаћа пута-
рина
# Дозвољена количина алкохола у крви до 0,8 промила ,
0 Дозвољена брзина кретања за путничка возила на ауто-путевима је 130 км/х, у насељеним местима 50 км/х, на осталим путевима 80-100 Км/х. За време викенда, празника, распуста и ко-
лективних одмора брзина се смањује и:
„ограничена је ка ауто-путевима на 110
км/х, а на осталим путевима 90 километара на сат
Ф У случају незгоде или квара на возилу путна помоћ се може добити преко телефона 116. За све остале ургентне случајеве (полиција, хитна помоћ) позвати телефон 113
Ф Уколико се остане без путне исправе, потребно је нестанак пријавити у најближој локалној полицијској станици и, са пријавом о нестанку која се добија, јавити се нашем дипломатско-конзуларном представништву (Трст, Милано, Рим, Бари) ради даље процедуре. Адреса југословенске амбасаде: Рим, Виа деи Монти Париоли 20, телефон 36-00-890. ;
Ф Здравствену заштиту наши грађани за време првих 30 дана туристичког боравка у Италији остварују на основу потврде која се издаје у Заједници здравствене заштите. Приликом остваривања овог права грађани учествују у плаћању трошкова у складу са прописима земље боравка, а који ће им се накнадно рефундирати.
На граничним прелазима у пословницама Италијанског аутомобилског клуба АЦИ-ЕНИТ, могу се купити посебне туристичке књижице које садрже бонове за куповину горива и магнетну картицу за плаћање путарине. На располагању су, у зависности од одредишта путовања, четири врсте туристичких књижица, на основу којих корисник 0остварује попуст од 30.000 до 100.000 лира.
И туристички аутобуси могу оства-
' рити бесплатну путну помоћ и повлас-
тице приликом плаћања путарине уколико поседују једну од ове четири туристичке књижице
Такође, инострани туристи који у'
Италију долазе авионом, и то само на аеродромима у Риму и Милану, приликом коришћења возила рент-а-кара, мо-
гу да користе ове туристичке књижице. ·
О стању на путевима, саобраћајној и временској прогнози, избору најприкладнијих путних праваца, ценама путарина и ферибота и др, поред специјалног информативног сервиса ЦАТ 4212 (Центар за телефонску помоћ у Риму) који се може добити телефоном 06212, стоји и мрежа телефона 116 широм Италије. Све ове информације могу да се чују преко посебне радио станице „Онда верде“, на неколико језика.
Публикован је и специјални приручник на пет језика намењен страним туристима и спортским приредбама 1990, који ће се бесплатно дистрибуиргти. Ова луксузно опремљена брошура садржи генерални програм „Мондијала“, план градова у којима се одржавају утакмице, разне информације о туристичким местима, ресторанима, традиционалним приредбама корисним адресама, списком ауто-путева са општом картом путне мреже Италије и сл. Важно је напоменути да ће, поред важнијих путних праваца, и на свим стадионима где се одржавају спортска надметања, дежурати хеликоптерске службе АЦИ, за пружање хитне медицинске помоћи у случају потребе. ли
Све детаљније информације могу се добити на телефоне Информативног, центра АМСЈ — ТСЈ 011/980 или 419-555.. Центар ради свакодневно, укључујући недеље и празнике, од 05 — 21 час.
слици заставни али висина нетилишиани емитери и змнтаг ивслевИГЕ7Т. ПАРАРТУ И БРНА „ла твие гшт е евтаа гтвемиииолеливитиљие анекс лизамдетиватививеешиниарннанра, вади ливаде ас ишвеииветаввА ~
АУТО-МО
ПУТЕВИ
Када су се недавно у Бечу састали представници „Секапа“ — Удружење концесионара за путеве Европе чији су чланови Француска, Италија, Шпанија, Португалија, Аустрија, Грчка и Југославија — како се то каже, готово свака друга у дискусији представника безмало свих земаља била је „дисконтинуитет градње путева кроз Југославију“. Дакле, | странци нису задовољни нашим ангажовањем на модернизацији путне мре-
. же у Југославији. Без обзира на сва њи-
хова, све већа и већа улагања.
Сасвим извесно тог тренутка најмање је било пријатно инжењеру грађевинарства Вићентију Капларевићу, пред-. седнику Удружења комерцијалних аутопутева (путева са наплатом), иначе секретару Савеза самоуправних интересних заједница за путеве Југославије, ко-
„ ји је присутној господи из Европе покушао да објасни због чега се у нашој земљи путеви, посебно магистрални пргљци, ужурбано граде, а споредни колико-толико одржавају. А све то, опет, није задовољавајуће по неким европским критеријумима.
— Значај ауто-путева за Европу по-, сле 1992. односно након отварања граница између земаља Европске економске заједнице била је главна тема разговора у Бечу. Градња ауто-путева кроз Европу, јасно, односила се и на онај њихов део кроз Југославију. Изузетно важну везу старог континента са пре свега Блиским истоком. Тада је посебно истакнуто да се већа пажња мора поклонити комплетирању трансјугословенског ауто-пута „Братство-јединство“, као и везама са суседима — казује инж. Вићентије Капларевић. — Поред тога разговарали смо и о техници сервисирања ауто-путева, њиховом коришћењу ноћу, контроли саобраћаја на њима, безбедности, организацији пројектовања, изградње и одржавања ауто-путева...
Међутим, вратимо се ономе чему су странци, када су у питању путеви кроз и у нашој земљи, посветили највише пажње. Током овог месеца треба да се заврше преговори о тзв. другом Протоколу о финансирању изградње ауто-пута између Европске заједнице и Југославије. Наиме њиме је предвиђено да Европска инвестициона банка уложи 390 милиона екија. Од те цифре засад је остало неискоришћено још око 100 милиона екија који сада треба да се уговоре. Такође, приводе се крају и преговори о потписивању трећег секторског зајма са представницима Светске банке за обно-. ву и развој (од 292 милиона долара). У овој комбинацији се помиње и мања камата, чак и штогод бескаматно.
— До краја овог месеца много тога треба да се реши, односно да се укупно финализује око 800 милиона долара. "Међутим, наша земља мора да партиципира: одређени део тог новца. Јасно, из све сиромашније путне привреде — истиче инж. Капларевић. — Због тога је још 5. априла Савез СИЗ-ова за путеве Југославије Савезном извршном већу упутио писмо, односно захтев путне привреде Југославије да СИВ благовремено предузме мере које ће омогућити да се од 1. јула ове године настави са доследним спровођењем Договора о јединственој накнади за путеве и условима и начину коришћења те накнаде,
10 СВЕТ _ ропа нас неће чекати
Ако СИВ не одобри 10-процентно повећање захватања од цене продатог литра бензина за потребе путева — путари ће доћи у ситуацију цијалистичких република и аутономних да неће моћи да добију нове међународне кредите за градњу и нама и Европи тако потребних ауто и магистралних путева
> 724: уфе О 1 “
Е РЏТЕМ · | ЕНОА05
Па ЕОЏКОРА |
и мр мога ин зет и пара бин ви Ме аи
Грандић
Тунел „Караванке“ за годину дана
Радови на једном од највећих тунела у Европи — Тунелу „Караванке“ (дугачком 7.854 метра) — између Југославије и Аустрије, према обавештењима из Информативног центра Ауто-мото савеза Југославије — обављају се без закашњења. Тако се завршетак градње тунела очекује у предвиђеном року — до јуна 1991. године.
Тунел кроз Караванке, у градитељском смислу убраја се међу најтеже путне тунеле досад грађене у Европи.
Мако је југословенски део износио „само“ 1.700 метара — геолошки услови били су толико тешки да су захтевали посебне методе пробијања.
Са наше стране тунела завршава се градња пратеће инфраструктуре, а радови се изводе и на деоници ауто-пута Хрушица — Брба, код Јесеница (око 15 километара), која је заправо продужетак тунела и која треба да буде завршена када и сам објекат кроз Караванке.
као и републичких и покрајинских закона који регулишу ову материју.
У овом писму које је заправо објашњење молбе да председник СИВ Анте Марковић прими делегацију путара је, поред осталог, и образложење због чега се сматра да се садашњих 24 одсто издвајања за путеве од малопродајне цене једне литре горива повећају на — 34 процента.
— Још далеке 1969. године накнада за путеве у малопродајној цени течних
горива премашивала је 30 процената од. те, цене. 'Овај, основни извор финанси- 27" периоду ова пословања...
рања путева био је у наредном период непрекидно смањиван. Накнада је варирала од 6 (у 1987.) до највише 24 одсто (крајем 1989.) од малопродајне цене деривата нафте. За то време средства корисника путева остварена по том основу су, сасвим неоправдано и ненаменски усмеравана за подмиривање различитих друштвених потреба — регресирање пољопривредне производње, подстицање извоза, развој железничког,
речног и поморског саобраћаја, подстицање извоза, дотирање производње угља... — каже Вићентије Капларевић. Редовно одржавање и заштита путева, као и неопходно инвестиционо одржавање, обнављање и ојачавање коловоза било је зато веома запостављено. Опао је интензитет и обим модернизације, реконструкције и изградње путева (изузимајући ауто-пут „Братство-јединство“ и неке магистралне правце). Путна привреда је презадужена и оптерећена отплатама међународних и домаћих крежита; енормним порастом цена и трош-
Због свега тога путна мрежа у Југославији још увек не задовољава стално растуће потребе саобраћаја. Од укупно 122.062 км путева свих категорија само 73.663 км (око 60 одсто) је са савреме"ним коловозом, 33.663 км (око 28 одсто) са туцаником, а 14.872 (чак око 12 одсто) су земљани и непросечни путеви. Међутим, стање ове основне путне мреже знатно је неповољније него што то
статистички подаци казују. — Због свега: тога су скупштине со-
покрајина, на иницијативу СИВ, 30. јуна прошле:године коначно закључиле дуго усаглашавани Договор о јединственој накнади за путеве и условима и начину коришћења те накнаде. Овим Договором одређено је да се накнада за путеве "повећава квартално од 1. јула прошле до 1. јула ове године, с тим што су за поједине деривате одређени и проценти објашњава инж. Капларевић, и додаје да се на тај начин дошло до директмих и индиректних средстава којима је у другом полугодишту 1989. реконструисан 421 километар, а модернизована, обновљена и ојачана коловозна конструкција на око 758 километара магистралних и регионалних путева. — Тако су лане изграђена укупно 54 километра ауто и полуауто-путева и 81 км магистралних и регионалних путева. На њима је изграђено 30 мостова (укупно дугачких 1.783 метра) и санирано 185 (дужине око 5.670 м).
— На жалост овај позитиван тренд привремено је заустављен од 19. децембра прошле године (до 30. јуна ове) јер је СИВ донео Одлуку о највишим ценама нафте и деривата нафте. Наиме, стопе накнаде за путеве која се наплаћује уз цену деривата нафте задржане су овом Одлуком на нивоу од 1. октобра 1989, што значи да су одложена и три квартална повећања тих стопа (иако су била предвиђена Договором о коме је већ било речи). Мора се истаћи да је процентно учешће накнаде за путеве од бензина и других деривата нафте, а које треба да важи од 1. јула ове године, према овом Договору тек приближно једнако минималном процентном нивоу који је примењиван још пре 20 година!
С обзиром на то да је накнада за путеве садржана у малопродајним ценама течних горива основни извор финансирања одржавања, реконструкције и изградње путне мреже (износи више од 70 одсто укупно расположивих средстава за ове сврхе у 1990. години, одлагањем примене Договора у првом овогодишњем полугођу приход путне привреде по овом основу биће мањи за око 2.300 милиона динара (око 192 милиона долара). — Сасвим је извесно да у таквим условима није могуће у потпуности реализовати овогодишње планове одржавања, реконструкције и изградње путева. Озбиљно се, тако, доводи и у питање успешно закључивање нових међународних зајмова за развој путева који ове године треба да се уговоре у укупном износу од око 400 милиона долара (иако су преговори о тим финансијским аранжманима већ у завршној фази) каже инж. Капларевић. — А то значи да
се истовремено : поставља и питање. "обезбеђивања сопственог учешћа за по-
влачење средстава и отплату приспелих ануитета по раније одобреним страним кредитима а које се у овој години предвиђа (у динарској противвредности) од око 500 милиона долара.
Дакле, на потезу је савезна влада. Хоће ли „одмрзнути“ издвајања за путеве од литре продатог бензина и других нафтних деривата за сада је незахвално прогнозирати. Павле МРЂАНОВ
субота-недеља 9-10. јун 1990.
ОСИГУРАЊЕ
НЕДЕЉНА БОРБА
!
страна
Обавезно исто, каско
различито
Све заједнице осигурања у Србији имају исте цене аутоосигурања (обавезног) „Триглав“ има више премије каско осигурања, али покрива 100 одсто штете.
Два овогодишња поскупљења осигурања од укупно 77,85 одсто натерала су нас да посетимо неколико заједница осигурања у Београду. Код свих, услови обавезног осигурања су исти, а код каско различити.
Ф У ЗОИЛ „Дунав“, сазнајемо, ви-. сина премија креће се у зависности од штета у претходној години. На висину премије утиче и то у којем разреду опасности је неки град. Тако је на пример Београд у последњем разреду, па су у њему и премије највеће.
Ипак, „Дунав“ својим корисницима нуди попуст код обавезног осигурања 10 одсто годишње, па за пет година премија може да се смањи на пола. Једино, осигураници који до пре пет-шест година нису имали штета задржавају и сада ондашње право на попуст од 60 одсто на почетну премију.
Ако се у „Дунаву“ склапају и обавез-
но и каско (добровољно) осигурање, ова
кућа даје попуст још по 10 одсто од 60онификације. Такође, ако возач прода свој ауто или га одјави, приликом осигурања новог аута преноси се право „бонуса“. Код каског осигурања „Дунав“ оси- · гурава од: удара, судара, преврнућа, крађе и пожара. Ово осигурање једино неће бити наплаћено ако је возач управљао под утицајем алкохола, дроге. или без положеног 'испита. Висина премије је 2,2 одсто од цене новог возила, а плаћање може да се обави у четири рате: прва је 40 одсто премије, друга 30, трећа 20 и четврта 10 одсто.
# Заједница осигурања,„Сарајево“ (преко пута СИВ-а) примењује исте услове осигурања као и „Дунав“. И овде је учешће код каског осигурања: премија плус 15 одсто сопственог динара, а плаћање може да се обави у четири једнаке рате. Код „Сарајева“, међутим, каско је непреносиво. |
Ф „Триглав“ (у Улици 7. јула), каси „Сарајево“, такође примењује ценовник „Дунава“ као матичне куће у Србији за обавезно осигурање, док су услови за каско другачији. На пример, пуно каско код „Дунава“ је: премија плус 15 одсто овигураниковог учешћа, док је. код
" „Триглава“ основица виша (скоро дуп-
ло) али'ова кућа покрива 100 одсто штете. Тако произилази да је „Дунав“ повољнији за оне који немају штете али не и код њене ликвидације.
Наш општи утисак, после обиласка ова три ЗОИЛ-а је да приликом осигурања не би требало ићи по систему: „колика је премија, да платим, до виђења!“ већ би требало детаљно упознати све услове који се нуде. Јер и најдебљи џеп одједном може да остане празан.
БЕЗБЕДНОСТ
Воз за „камиказе“
Први приватни ауто-воз почео да саобраћа на релацији Филах (Аустрија) — Ниш, и обратно Петар Ковачевић: „Оптима експресом“ желимо да допринесемо бољем развоју туризма, безбеднијем саобраћају и прикључимо се акцији „Минус 10 процената“
· (Од нашег извештача)
Први приватни воз већ недељу дана , јури Југославијом. Од Ниша до аустријског места Филах и назад. „Оптима експрес“, како су га назвале газде, београдска и минхенска приватна фирма, удаљеност од 950 километара пређе за око 13 сати.
За ову сезону, од 1. јуна до 15. октобра, композицију чине југословенски и бугарски вагони: спаваћђа кола, вагонресторан и кола за превоз аутомобила, а у читав посао укључиле су сеи ћустријске железнице и ЗЈЖ па је воз не само агенцијски и експресни већ је и због десетак километара које превезе кроз Аустрију добио и ранг — међународног.
Његовом промотивном поласку са железничке станице Филах присуствовало је много шареног света. Дошли су званичници бизнисмени, новинари, окупили се ту затечени путници, свирали су, лупали и дували у фруле дечаци месног оркестра одевени у народне одоре, дошао је и градоначелник да са пар речи „благослови“ воз и путнике за Југославију. Тек — под хитно „спаковани“ у вагоне, јер композиција креће у 19.38, а долази и царина и полиција због преласка границе (меје), Силвио Шверко. Представио се као руководилац минхенске фирме „Оптима турс“ (једна од
| власника воза). Срочио је беседу у неко-
· лико реченица и изрекао је у загушљивом, и за седму силу претесном вагонресторану. Одмереним бизнисменским нагласком говорио је прво по неколико речи на српскохрватском, а затим на немачком језику:
— Познајемо проблеме путника који путују са Западне према Југоисточној Европи. Знамо шта значи путовати једну, две или 3.000 километара. Наш циљ
,
је да овим возом скратимо муке путницима на овом путу. Намера нам је да композиција продужи на исток, до Истамбула и југ до Солунџ, а желимо да стигнемо и до Сплита и Кардељева. Нормално је да је „Оптима експрес“ само првенац. За коју годину на овом подручју биће вероватно и десетак ауто-возова дневно. У најкраћем, са овим и другим возовима — желимо да изградимо мрежу ауто-возова Балкана.
Петар Ковачевић, члан Пословодног одбора Заједнице ЈЖ, био је још краћи: У
— Југословенске железнице и овим возом настоје да повећају обим превоза. путника и обезбеде им брже, удобније и комфорније путовање. Њиме желимо да допринесемо бољем развоју туризма, безбеднијем саобраћају и прикључимо "се акцији „Минус 10 процената“.
Газде „Оптима експреса“, сазнали смо потом, дуго су (више година) меркали око пет милиона људи који путују са запада на исток, надгледали италијанске трајекте који из својих лука према грчкој обали пребаце и 5.000 ауто-туриста дневно и одлучили зато, да воз путује до Ниша. Одатле, рачунају, лакоје кренути како ко намерава; или према
Софији и Истамбулу, или Солуну и Ати-.
ни, или пут Копаоника, или неког другог места у Југославији. „Оптима експрес“ понудио је усто југословенским, грчким и турским возачима — гастарбајтерима, које бије глас да су камиказе јер најчешће су управо они због умора, кривци за саобраћајне несреће на овомправцу — прилику да уместо неке алпске „клоце“ (камена) којег би ставили на гас, да би што пре стигли кућама и успут мало дремнули, куповином возне карте сачували сопствену главу, скратили пут за око 1.000 километара и успут се — добро одморили!
Синиша СТОЈАНОВИЋ"
СПОРТ
"|Најзад и „круг“.
После много неизвесности и отказа у недељу стартује прва овогодишња трка. за Шампионат Југославије на КРКИ стазама. Домаћин прве трке је
а
Према предвиђањима на стази „Заложани“ стартоваће сви наши најбољи возачи „круга“, а међу њима и вишеструки шампион Мавле Комненовић који је после много мука и беспотребног одутовлачења АСК „Црвена звезда“, а уз арбитражу Одбора за спорт — добио исписницу из овог клуба.
Овогодишњи шампионат вози се у четири класе а титуле најбољих бране: у класи 1 (до 850 цм) Велимир Јовановић, у класи П (до 1150 ццм група Н) Зоран Стевановић, у класи Ш (до 1150 ццм група А) Милун Веснић и у класи ГМ (до 1300 ццм група А) Драгомил Бо-
Јаја
| ПУТАРИНЕ СКУПЉЕ 20 ОДСТО: на 'свим ауто-путевима у Шпанији цене (аб ет су повећане за око 20 проце|ната. Тако на пример друмарина на ауто-путу између француско-шпанске "границе (Пертус — Аликанте: 747 ки'лометара) кошта 5.955 пезета (око 670
динара). Путарина на правцу Барсело- ·
|на-Сарагоса-Билбао (808 км) такође је "повећана и, прерачунато у нашу валуту, уместо 540 сада износи 600 динара.
ЗАБРАНА ЗА ТЕРЕТЊАКЕ ПРЕКО ГРА'"НИЧНИХ ПРЕЛАЗА ЉУБЕЉ И ЈЕЗЕРСКО: Да би се растеретио путнички са„обраћај током туристичке сезоне, нарочито викендом, када су гужве и највеће, на југословенско-аустријским граничним прелазима Љубељ и Језерско од 1. јуна до 9. септембра ове годи|не биће забрањен саобраћај за теретна возила са или без приколице чија највећа дозвољена тежина прелази 7,5 то(на. Прецизније, ова забрана важиће само викендом: од петка у 14 до недеље у 22 часа.
| ПО АУСТРИЈИ И СР НЕМАЧКОЈ БЕЗ |„НОРМАЛА“: Још увек не мали број моторизованих путника своје љубимце
јим, тзв. бензином „нормал“ (од 86 ок|тана). Међутим, посебне проблеме |имају у Аустрији и СР Немачкој где се (ова врста горива не продаје. Због тога |стручњаци саветују да се уместо овог може, без икакве бојазни, користити и — безоловни (нормал) бензин! Јасно, тамо где. уобичајеног нема.
„храни“ најобичнијим, најједноставни-_
АУТО-ВОЗОВИ
Превоз приколице
На превоз ауто-возом примају се само возила (аутомобили) чија висина не прелази 1.550, а ширина 1.800 милиметара. Изузетак је једино на релацији Марибор — Пула и о6ратно — где се примају и приколице (веће висине).
Међутим, при сваком превозу ауто-возом постоји и могућност оштећења возила током превоза. Због тога треба знати да Железница саставља записник о томе, али — у присуству власника.
Иначе треба имати на уму да се ауто-воз може резервисати из полазне станице два месеца унапред, а за повратак чак четири. Јасно, најкраћи _ рок зависи пре свега од заузетости капацитета. А што се отказивања тиче, или измена резервисања — обавља се уз враћање примерака превознице. Под изменом резервисања | сматра се и измена типа или. регистарског броја возила, као и измена релације или датума превоза. (М.)
НОВИ ЛИСТ — „АУТО“: Заљубљеници у аутомобиле и моторцикле од ове недеље добили су још један часопис. „Ауто“ је заправо прва приватна (деоничарског друштва) новина те врсте у Југос- | лавији. Први број који је штампан у тиражу од око 60.000 примерака већ се нала- | зи на киосцима. За сада ак- | ције листа су „купили“ само | чланови редакције, али ће се ускоро (за око месец дана) појавити и на слободном тржишту. Лист је богато илустрован, а штампа се у „Борби“.
«