Prosvetni glasnik, Jul 01, 1903, page 96

96

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

може чути талијански говор, на ма то био и иезнатан број талијанских држављана и саплеменика. Одступне промене никада се до сада нису могле осетити, па ма каки се обрти и промене на државној управи свршили. У свима деловима света има нотпуно уређених талијанских школа без обзира на измене у броју посетилаца, на отуда се могу наћи те школе у свима престонидама и већим градовима у Европи, Азији, Африци, Америци и Аустралији. Месна школска администрација свакога града у рукама је самог динломатског или консулариог агента талијанског, или је он још нотпомогнут од нарочитог одбора сасгављеног из угледних месних грађана. Али дипломатски или консуларни агент у сваком месту је врховна власт талијанске државне или субвениране школе, и иосредник у односима између неносредне школске управе и талијанског Министарства спољашњнх нослова. Тако свака школа има локалну административну управу, а свима талијанским школама на страни стоји на челу и ценгрална уарава , са седиштем у самом Министарству сиољ. нослова. У састав ове централне управе улазе, норсд Министра сиољ. послова, јонг девег чланова, међу којнма је и један, чијем инспекторском надзору нодлеже све талијанске школе на страни. У години 1902. централна школска администрација била је овако састављена: мин. спољ. послова, г. Ђулијо Принети, помоћник мин. спољ. нослова г. АлФредо Бачели, главни секретар г. Ђакомо Малвано, главни инспектор школа г. Анђело Скалабрини, и шесг чланова из секретарског и осталог чиновничког персонала Министарства сиољ. послова: г. г. Луиђи Бокони, Виторио Фиорети, Аугусто Суљани, Атилио Францети, Франческо Барбери, Едоардо Вињоло. Но, и ако је овако лепо уређена и члановима снабдевена централна управа. ипак међу свима њима може се сматрати као стуб, а слободно можемо рећи и као носилац идеје о иодржавању и ширењу талијанских школа на страни г. АлФредо Бачели, помоћник Мин. спољ. послова, чије мудро схватање ненадмашне моћи школе и просвете прибавља му и потпуно независно и слободно кретање у извођењу реФорама и давању правца талијанским школама на страни. У овоме раду главан му је помоћник школски инспектор, г. Анђело Скалабрини, чијем надзору подлежи и рад наставничког кадра и наставни план школски, унрављајући се у одређивању броја часова појединим наукама и прилагођујући школе талијанске према појединим месним приликама, не дирајући никада у њихов националан карактер. Према указиваним потребама и школе су подељене на оне, које се одржавају једино издацима Министарства снољ. послова, то су државне или гувернатавне гиколе, а друге су, пак, оне, које се одржавају поглавито од талијанских колонија и мештана, а талијанско Мин. спољ. нослова издаје им сваке године по извесну суму као помоћ за издржавање већег броја наставника и васпитача, или бар само наставника талијанског