Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

80

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

Поред ресорних министара, у неким уставима се срећу и министри без портфеља (чл. 194 Устава Венецуеле) или Државни министри (чл. 23, ст. 1, Устава Мађарске). Поред министара и председника комитета и комисија, у ред таквих руководиоца убрајају се још и друти, као на пример, Генерапни директор Народне банке у Вијетнаму, Председник управног одбора Државне банке СССР, начелник Централне статистичке управе при Министарског савету СССР, итд. У уставима неких земаља министри се уошпте поименично не наводе (Вијетнам, Италија, итд.)- У оним уставима у којима се руководиоци ресора поименично наводе број je доста различит, чак и у земљама исте друштвено-економске формације. Број ресора: у Румунији 30, (чл. 40); у Бугарској 20 (чл. 39, ст. 1); у Мађарској 22 (чл. 24); у Швајцарској 7 департмана; у Шведској 8 министарстава; у Португалией 12 министарстава, итд. Руководиоци ресора доносе нормативне и управне акте; 1. наредбе и упутства у вези са законом, као и актима министарских савета и контролишу њихово изршегье (чл. 73 Устава СССР, чл. 49 Устава Румуније, чл. 42 Устава Монголије); 2. одлуке које се објављују у. службеном листу и наредбе (чл. 26 ст. 3 и чл, 27 ст. 3 Устава Мађарске); 3. Уругвајски устав je најдетаљнији јер говори о стручној, извршној и организаторској функции министара али ни je конкретен jep не набраја врете шихових аката. Многи устави посебно одређују да министри руководе гранама државне управе (чл. 72 Устава СССР, чл. 98, ст. 2, Устава ДР Немачке, чл. 33 Устава HP Пољске, чл. 26, ст. 2, Устава HP Мађарске, чл. 65 Основног закона Савезне републике Немачке; чл. 58 ст. 1, Устава Републике Кипра; чл. 47, ст. 2, Устава УАР). Министри или морају бити народни посланици, као на пример у ДР Немачкој, или могу а не морају бити народни посланици (Бугарска) или не смеју бити народни посланици (САД). Према томе њихова веза са представничким телом je врло разлотита. Руководилац ресора може бити: а) само држављанин по пореклу односно закону који je то најмање седам година, с тим да je старији од 30 година и да ужива и врши грађанска права (чл. 176 у вези са чл. 91 и 98 Устава Уругваја); б) држављанин само по рођењу, ако има најмање 30 година и с тим да није свештеник (чл. 195 Устава Венецуеле); в) само држављанин Кипарске републике од најмање 25 година, с тим да на дан или после ступања Устава на снагу није био осуђен за кривично дело против части, достојанства и морала и да му није одузето пасивно бирачко право, као и да није онемогућен менталним оболењем (чл. 59 и 64 Кипарског устава); г) Ниједно лице које рођењем или натурализацијом није постало држављанин не може бити службеник; нема посебне формулације о условима за секретара (чл. 111, одељак 7, Устава Либерије). Руководиоце ресора именује и разрешала: Д. Врховни представнички орган државне власти (чл. 70 Устава СССР, чл. 29, ст. 1, Устава ПОљске. У Пољској између сесија Сејма то врши Државни савет с тим да Сејм да