Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

81

прилози

сагласност на првој Сесији), чл. 23, ст. 2, Устава Мађарске, чл. 50 и 63 Устава Вијетнама, чл. 40, ст. 1, Устава Бугарске; 2. Шеф државе: а) Колегијални (чл. 174, ст. 2, Устава Уругваја); 6) Индивидуални (чл. 111, одел=ак 5, Устава Либерије, чл. 75, ст. 2, Устава Индије, министре без портфельа по чл. 194 Устава Венецуеле, чл. 47 Устава УАР, чл. 62, ст. 1, т. 6, Устава Чехословачке, чл. 64 Основног закона Савезне Републике Немачке, чл. 8, Устава Француске, чл. 5, ст. 1, Устава Гане); на Кипру председник и потпредседник именује руководиоце ресора према националности (чл. 48, 49, 59, ст. 3). Што се тиче односа између руководилаца ресора и представничког органа државне власти са сувереним положа) ем, Устав ДР Немачке каже да члан владе мора имати поверење народне скупштине (чл. 94); исто и Устав Индије, итд. Према Бугарском уставу (чл. 44), Уставу Венецуеле (чл. 199) и Уставу Мађарске (чл. 27, ст. 3) руководиоци ресора су дужни да одговарају на посланника питања. Руководиоци ресора имају овлашћење да говоре у домовима и њиховим комисијама (чл. 149 Устава Венецуеле, као и чл. 170, чл. 180 Устава Уругваја). Руководиоци ресора подносе извештаје врховном представничком органу државне власти (чл. 177 Уругвајског Устава и чл. 197 Устава Венецуеле). Одговорност руководилаца ресора je различите регулисана у разним уставима. У Мађарској je руководилац ресора одговоран за акте које доноси и свој рад пред народном скупштином а поступай у погледу одговорности прописује нарочити закон (чл. 47, ст. 2). У Уругвају министар подлеже кривичној одговорности чак и ако се позива на писмено или усмено наређење Националног савета владе (чл. 179); одговорност министара се односи и на уредбе и одлуке које потписују односно упућују заједно ca Председником националног савета владе. Одговорност постаје ефективна ј едино кад народна скупштина подигне оптужницу против руководиоца ресора због повреде устава или закона, као и кривичних дела, и то по сазнању чигьеница, пошто на захтев једног или више својих чланова одлучи да покрене поступак; сенат врши квази-судску функцију (чл. 175, ст. 1, 93, чл. 102 Устава Уругваја). По Уставу Венецуеле министарска одговорност je одговорност за рад, сходно уставу и законима, чак и кад раде по изричитом налогу Председника. За одлуке њиховог колективног органа они су солидарно одговорни, ако су у њиховом доношењу учествовали, изузев оних руководилаца ресора који докажу своје гласање против или уздржавагье од гласања (чл, 196 Устава Венецуеле). Ако се законодавна тела и изјасне о извештајима и рачунима министара, то министре не ослобађа од одговорности за дела из шиховог ресора све до застарелости. Чак иако су по среди ствари из ранијих година законодавна тела могу да врше анкете и испитивања о тим делима. У Уставу Бугарске се говори о кривичној и материјалној одговорности руководилаца (чл. 45). По Уставу Италије министра оптужују Парламент (чл. 96). О принадлежностима руководилаца ресора устави ређе говоре, на пример Устав Индије (чл. 75, ст. 6, чл. 164, ст. 5).