Bogoslovlje

му живот. После смрти човекове, искра живота се преобраће у горњу силу, која je послала на земљу да оживи човека, а тело човечје се распада и трупе у земљп. Јеврејскп Бог je један од онпх седам анђела којп су створили свет. Непознатп отац je хтео да обори с власти све анђеле створитеље, па с њима п јеврејског Бога, зато je послао Христа који je имао за главнп задатак то да уншпти јеврејског Бога и да спасе оне људе који у оца верују, а то су они људп ко) и у себи имају искру живота. Анђели су у почетку створили две врстп људп, и то добре и рђаве. Демонп су били тп. који су потпомагали зле људе. Најзад морао je доћи Спаситељ да уништи демоне и с ниша зле л>уде, и да у исто време спасе добре људе. Брак и рађање деце je грех и дело сатанпно. Јести животињско месо сматра се за грех. У главном Сатурнпново учење се своди на борби против јеврејског Бога, створптеља света и против сатане, који влада материјом. Свуда се код Сатурнпна прпмећују две супротности, а то су највишп и непознатп Бог и сатана, господар материје уопште. 1 После Сатурнииа Иринеј прелази на Василпда, којп je учио да je од нерођенога оца пропзашао најпре Нус (разум), а од Нуса Логос (реч), од Логоса пак Фронпсис (разборптост), од које су опет произашли Софпја (мудрост) и Динамис (сила). Из ових последњих су пропзашле власти силе и анђели, који су створили прво небо. Путем еманације ових првобитних анђела, постали су други анђели, који су створили друго небо, слично првом. Од ових анђела су настали опет нови анђели, који су начинили треће небо. Они анђели који су изашли из трећег неба начинили су четврто небо. Тако су се на тај начин стварали нови анђели и нова небеса, док није настало 365 небеса. Анђели, који су начинили последње небо, створили су све у свету и поделили су целу зем.ъу и све народе између себе. Један од ових анђела створитеља био je одређен да буде вођа и звао се исто као и јеврејски Бог. Он je хтео својим људима, т. ј. Јеврејима да потчини све остале народе. Због тога су остали анђели устали против њега. То je дало повода другим народима да се одвоје од Јевреја. Кеда

1 Ireneus: Adversus haereses üb. I. cap. 24 § 1 et 2; Migne; gr. ser t. 7 col. 673—675.

130

Богословље