Bogoslovlje
азбука. Они су, упутивши ce онамо, цео тај свет научили, покрстили и привели к побожности хришћана. Видећи пак, да je тај народ посве варварски и непросвећен, речени учени људи нису нашли за сходно да их науче азбуци од двадесет и четири слова јелинска, већ, да ce неби опет одрекли побожности, нацртали им и научили их азбуци од тридесет и пет слова, која ce зову: ας, μπούκη, βέτδ, γλαδρδ, δοπρώ ... итд. Таква су тридесет к пет слова Pocâ, која они до сада уче сви, и добро знају побожност. Некоји пак казују, да ce тамо десило још и ово чудо...“ затим ce наводи готово дословце Порфирогенитово казивање о чуду с Јеванђељем. 1 ) У овом извору, који представља компилацију од три независна извора (о „испитивању вера“ од Владимира Светог, о изуму словенског писма од св. Ћирила и о чуду с Јеванђељем) имамо традицнју, која везује Фотијеву руску мисију с радом словенских апостола, али која прави груби анахронизам одно сећи опнсани догађај, на доба Владимира Св., који je владао y Русији стотину година доцније. Патриарх Антиохијски Макарије који je y XVII столећу посетио Русију, y поглављу где говори о смрти Михаила Ш и доласку на престо Василаја Македонског, кратко приказује историју Руса и њихово покрштење. Споменувши три брата Рурика, Сенеуса и Трувора и њихове наследнике Олега, Игора > Олгу, Свјатослава и Владимира, патр. Макарије додаје: „за време овог цара дошао je к Русима митрополит по имену Алексије, и наговарао их je, де верују y Месију“. Затил! следује чудо с Јеванђељем, али тако, да сам митрополит с Јеванђељем y руци улази y ватру и сстаје нетакнут, „И био je тада неки цар y Константинтпољу, Василије Македонскн цар над Грцима. И послао je цар Руса, и затражно од њега да га ожени својом сестром Αηολϊ, и тако ce и догодило... И нашао сам ja ове податке y књигама Руса и запнсао сам их да хришћани читају ове податке 2 )...“.
') Најбоље je нздаше Регеља „Analecta Byzant. Russica“ SPB. 1891; pycKii превод код Голубинскога. Исторјд русск. церкви. Прва полов. првог тома, 248—250 (2 изд. 1901.); Друга издања; Imperium orientale 11, 114; Const. Porph. ed. Bonn. 111, 257; Stritter. Memoria populorum... 11, 959.
2 ) B. РозенЂ ИмператорЂВасилШ БолгаробоВца. (Записки Акад. Наукв XXIV, стр. 222—224.) Испореди записке секретара митр. Макарија, Павла
62
Богословље