Bosansko-Hercegovački Istočnik

Стр. 27б

момка к протопрезвитеру, да однесе или донесе елужбена ппсма. X. На тачку десету гсао на молбу сељана из Липља, да се манастир Липље ове године освети, свештенство ријеши шљедеће:

Ако Високопречасна Конзисторија уважи нашу молбу, нзражепу у тачки IV. овога запиеника, онда је и свештенство вољно да се манастир Липље освети на ]. септембра о. г. Г1о прочитању одобрено, закључено и потлисано. ИЗВОД ИЗ ЗАПИСНИКА духовне свештеничке сједнице травничког протопрезвитерата, држане 26. априла 1894. у Зеници.

Дневни ред: 1) 0 вођењу надзора, којн се парохијанин преко године причестн, и којп пренебрегне ту св. тајну обавити; 2) Предлог, да Внсокопречасна Кннзисторија изради таксу за туторе црквене; 3) 0 времену, када се у цркви са пјатовима ићи има; 4) О сјсчењу крспога колача ио кућама. Ријешење предмета: 1. Да би сиештепство овога протопрезвитерата имало што јаснији преглед о религиозно-моралном стању својијех парохпјана, то је оно у дапашњој својој сједници једноглаеао закључило, да у будуће сваки свештеник има водити најстрожији рачун о евнма оиим лицима, који преко године ириме тајну св. причешћа. ц. о онима, којп ту евету тајну цренебреглп буду. На концу године свакп свештеник овога протопрезвитерата, има ноднпјети Виеокопречасној Конзисторијп нреко нротопрезвитерског уреда тачан исказ оних лпца у његовој парохији, који свету тајну причешћа иримили нијесу, па Високопречасна нека одреди, како са овакима свештенок у будуће иоступати има Уз овај исказ свештенство ће дузкно бити. да још поднесе и опшнрно извјешће о свпма оним манама, заолудама и злим обичајима, који владају у његовој парохији и који проузрокују, да иарод осгаје и зјсиви у разним предрасудама н обмапама, н удаљује се од праве вјере п пстините побожноети хришћанске. По мишљењу свештенства било би врло добро, када би Високопречасна Конзисторнја једном својом окружницом позвала и остало свештенство архидијецезе сарајевске, да у овоме смиелу сваке године своја извјешћа поднаша п према

истнма да Виеокопречасна Конзиеторија нађе и одреди неки начин, којим ће се ове разне заблуде и рђави обичаји пз народа иекоријенитн, н правом их вјером замијенити. Вјера нашега народа у моћ фратарскијех н хоџинскијах заниса, његово светковање онијех празпика, којп нијесу заповједни, слављење његовог"крсног имена по трп дана, у коме случају поједе и потроши п црно иза нокта као и безброј другпх рђавих склоности и злих обичаја народних — оправдава овакав нредлог овог свештенства, те се оно нада, да ће га ВисокопреI часна Конзисторија одобрнти п уважити. П. ГТошто се дешава, да поједпни тутори црквени впше пута долазе у еукоб са поједпним нарохијанима ради наплате за поједина чинодјејетва, која се парохијанима у цркви обављају, и пошто су ове таксе туторске тако високе, да их еиромашнији парохијанп платнти не могу, то је свештенство ријешило, да се умоли Виеокопречасна Конзисторија, да она изради једну такеу по којој се тутори, при наплати за свршена чинодјејства у цркви, управљати имају, те таким начином да Високопречасна Конзиеторија одклони оне саблажњиве нримјере, који се данас код ове неодређености у цркви дешавају. Ш. Како поједини тутори црквеии иођу с пјатовима 110 цркви у најважнијим моментима службе божије, те својим одањем, звеком новаца и враћањем кусура кваре ону тишину п мир, који у тим моментима треба да влада у храму божијем, то свештенство ријеши, да сваки свештеннк у евојој цркви забрани с пјатовнма нћи нрије, него што се причаетан пјевати почне.