Brastvo

ПРВИ СРПСКИ ПЕСНИЦИ 31

што је вери давао исти значај или утицај који и језику, а под вером је за опредељавање народности рачунао само са источним православљем. Не треба ни помињати, да је то гледиште остало одвише лекључиво, и да је једним махом бацало на страну Србе западне цркве и Србе мухамедовце.

Кад се упореди са Довитијем, Мушицки заиста излази као представник правда који носи у сели нешто реакције. Али кад се узму на ум мисли и понашање тадашњега свештенства, скроз на скроз противни мислима Доситијевим; кад се узме на ум, како је патријаршијска црквена власт у Карловцима гонила књиге Доситијеве, — мора се признати, да су списи Л. Мушицкога, и такви какви су, били врло добар знак. Ма да је на тање о јединству српске народности ограниченије него Доситије одтоварао, он никада није престао проповедати љубав отаџбине, никада није престао подстицати умствено образовање ерпекота народа. А што се толико колебао у избору народнога језика, то се може оправдати и ондашњим стањем Филолошке науке, која је још непрестано тврдила, да је црквено-словенски, познат Л. Муптцкоме, мати осталих говора словенских. У оно време њему није било могућно, да с оном јасношћу види пред собом положај, 6 којим га ми данас можемо гледати. А може бшти, да је пмао и особитих обзира, које је као духовник и владика морао поштовати. Али на супрот свему томе Мутицки је својом радњом живо напред потиснуо мисао Доситијеву, он је опет јако помагао мисао независнога развијања народности и мисао издивидуализма у народној