Filatelista

Педесет година југослобенског _Баздухоплорстба

Непуних шест година после епохалног лета браће Рајт на авиону са погоном на мотор са унутрашњим сагоревањем, 25 новембра 1909 године полетео је у Горици на авнону сопствене конструкције Словенац Едвард ОПусјан. Годину дана касније, 1910 године, плејада пионира нашег ваздухопловства следи Оусјана. Иван Сарић из Суботице саградио је авион крајем 1910 године. Јуна 1910 године извршио је Сарић прве летове, а у октобру приказао је у Суботици успео јавни лет у присуству 7000 гледалаца. Загребачки инжењер Славољуб Пенкала патентирао је 1909 године оригиналан систем стабилизатора, који је испитивао на авиону у току 1910 године. Др Алексић саградио је авион у Панчеву. Бане Нушић летео је једрилицом у Београду, а (Словенац Блоудек у Прагу. Стеван Бешевић и Јулијан Нардин експериментисали су са моделима хеликоптера и авиона.

Едвард Русјан је после свог успелог лета наставио рад. У Горици је саградио авионе „ЕрА-1" ин „ЕрРА-2", а у лето 1910 године наставио је рад у Загребу са Михајлом Мерћепом. езултат ове сарадње био је нови моноплан „Мерћеп—Русјан , изграђен 1910 године. Летећи на овом авиону Русјан је одушевио загрепчане и одлучио је да своју пилотску вештину прикаже грађанима Београда, иако му је у то време турнеја по западним земљама обећавала већи финансиски успех.

Русјанов лет у Београду 9 јануара 1911

год., кад је на бедемима Калимегданске тврђаве завршио живот, претворио се у велику

манифестацију југословенског братства и јединства. 25 новембра 1909 године био је дан рођења југословенског ваздухопловства.. Захваљујући Русјану, а затим и другим пионирима југословенског ваздухопловства, који су брзо с огромним ентузијазмом прихватихи ваздухопловство, нову тековину људског духа и посветили му све. што су могли, — ми се данас убрајамо међу земље са најдужом ваздухопловном традицијом.

Пионири нашег ваздухопловства постизали су успехе и у другим земљама. Иван Бјеловучић 1910 године побеђује француске ваздухопловне асове на утакмипи Париз Бордо, а јануара 1911 године успешно прелеће Алпе. Нови Мерћепов сарадник, Драгутин Новак, побеђује у својим дисциплинама на Међународном такмичењу у Будимпешти 1912 године. Ватрослав Булимбашић, свега неколико месеци после славног Пегуа, изводи први лупинг, а 1914 године своје вештине у акробацијама приказује на митинзима у Француској, Чехословачкој и у Загребу.

Непрекидна борба за одбрану слободе приморавала нас је да увек примењујемо најновија ратна средства против непријатеља. (Сто године после, како су српски устаници први употребили на европском бојишту ракетно оружје у опсади Шапца, српска војска 1913 године, приликом опсаде Задра употребила је авион, опет прва у Европи. Док су други са неповерењем гледали примену авиона у војне сврхе, ми имамо прву жртву војног ваздухопловства, Михаила Петровића. Године 1918 српска војска имала је 40 најновијих типова борбених авиона, 60 пилота, 40 извиђача и остало стручно особље.