Filatelista

(Спајањем ескадрила српске војске и ескадрила створених при народним већима у Љубљани, Загребу и другим местима од материјала · задобијеног од аустро-угарске војске, формирано је југословенско војно ваздухопловство. По завршетку Првог светског рата југословенско ваздухопловство труди се да прати општи развој ваздухопловства, које је после привидног застоја, почело нагло да се развија. Ги напори били су ометани заосталом привредом и несређеним социјалним и националним односима у земљи. Тек када су се над Европом надвили облаци Другог светског рата, југословенско војно ваздухопловство почиње набавку савремених типова авиона, усавршава своју организациону структуру, изграђује се неколико аеродрома и обучено је око 2.000 пилота.

Већина младих ваздухопловних официра "и подофицира била је напредних политичких схватања, те је разумљиво да је једна од првих ћелија комунистичке партије у војсци основана у ТУ ваздухопловном пуку у Затребу. Неколико југословенских пилота учествовало је у одбрани Шпанске републике.

Развитак војног ваздухопловства потстакао је стварање домаће ваздухопловне индустрије. Од 1913 године почињу ницати фабрике: „Икарус“, „Лелеоптик“ и „Змај“

у Земуну, „Рогожарски“, „Влајковић“ и „Микрон' у Београду, Индустрија мотора у Раковици, „Бреге“ у Краљеву и Фабрика

падобрана у Инђији. Капиталисти су улагали свој капитал у ову индустрију осетивши добар профит. Производња се свела на откупљење лиценце из иностранства. Од почетка тридесетих година појављује се више домаћих ваздухопловних инжењера-конструктора, који су својим успелим конструкцијама могли да конкуришу страним авионима.

Захваљујући радницима, техничарима и инжењерима, који су успели да реше све проблеме компликоване ваздухопловне произвдње, ваздухопловна индустрија предратне Југославије достигла је ниво скоро раван европском. Ти радници свесни своје улоге, а експлоатисани од стране капиталиста, ступили су 1940 године у штрајк, који је угушен интервенцијом полиције и војске.

Цивилно ваздухопловство има такође свој корен у пионирском периоду, али стварни његов развитак почиње после Првог светског рата. Аероклуб је био носилац ваздухопловне идеје, коју је ширио у народу. Долази до оснивања предузећа за ваздушни саобраћај „Аеропут“, а прва редовна путничка линија Београд— Загреб отворена је фебруара 1928 год.

Од 1930 године све гране спортског ваздухопловства почињу се брже развијати и

_ка. Дејство првих партизанских пилота

наскоро предратна Југославија по постигнутим успесима у Међународној ваздухопловној федерацији заузима осмо место међу 58 земаља чланица.

(Сви недостаци југословенске војске који су дошли до изражаја 6 априла 1941 године одразили су се и на ваздухопловству. Поред великог напора ваздухоплована у 600би са седмоструко јачим непријатељем са преко 50 жртава југословенско војно ваздухопловство завршило је у вихору општег слома.

(Остали су само људи, јер је сав материјал уништен. Многи од тих људи наставили су да се боре од првог дана Народног устанФра- ње Клуза и Руди Чајеввца од маја 1942 године претставља јединствен пример у историји партизанских ратова.

Крајем 1943 године створени су услови за организацију новог југословенског ваздухопловства. ГЛрво је основана база у Ливну, а наше особље обучавано је на аеродромима у Италији и Северној Африци. 18 августа почело је дејство прве ескадриле Народноослободилачке војске Југославије, над непријатељем на нашој територији. Го је била освета за оне жртве, које јег непријатељска авијација током ранијих офанзива нанела нашим _ незаштићеним грађанима. Године 1945 на дравском мостобрану, пробој Сремског фронта и у завршним операцијама за ослобођење наше земље учествују наша ловачка и јуришна ваздухопловна дивизија, дајући тако свој удео у победи над непријатељем. Из тих борби израсло је ново југословенско ваздухопловство. Општи услови социјалистичког развитка омогућили су да и оно створи своју индустрију, која је дала преко 20 нових прототипова. (Створени су институти и широка кадровска база пилота и другог стручног ваздухопловног особља.

Цивилно ваздухопловство је такође доживело свој препород. Ваздухопловни савез Југославије постао је масовна организација, која постиже велике успехе на спортском пољу, који су од великог значаја, и обучава најмлађе н омладину у овладавању ваздухопловном техником. Југословенски аеротранспорт превешће ове године милнонитог пут: ника.

Овај кратки историски преглед развоја југословенског ваздухопловства посвећен је јубиларној прослави предесете годишњице југословенског ваздухопловства, која се прославља у 1960 години у целој нашој земљи, а у идућем броју часописа изнећемо наша издања у вези са нашим ваздухопловством.

Јуреша Зденко

СПРЕМАЈТЕ СЕ ЗА ИЗЛОЖБУ!

10