Filatelista

še približilo grupi pomoćnih 1510– Tijskih disciplina.

L ogorske i vojne cenzure koje se

sreću na prepisci iz perioda ratova postale su u poslednje vreme omiljeni objekt sabiranja mnogih filatelista, a malo je i onih koji ih nisu uključili u svoje zbirke a da bar po nešto ne znaju o njima. No, manje je poznato da se i u mirmodopsko doba vrši cenzurisanje pisa– ma po zatvorima, kao i da se u pojedinim privrednim organizacijama i ustanovama od izuzetnog značaja pregledaju pojedine pošiljke. Pregled zvanične pošte organizacije ili ustanove ograničen je na veće pošiljke sa uzorcima i pakefe, a u sklopu mera protiv diverzanfskog dejstva obavljaju ga organi ONO preduzeća. Od jednog našeg čitaoca dobili smo na uvid dva interesantna pisma. Prvo je poslano iz zatvora u unutrašnjosti Srbije sredinom 1960. godine i nosi otisak ravnog ćiriličnog žiga „ЦЕНЗУРИСАНО» dimenzija 44%5 mm. Na drugoj pošiljci, kojom je radna organizacija iz unutrašnjosti poslala kataloge i robne uzorke jednoj vojnoj

pošti u Beogradu, nalazi se otisak ovalnog žiga sa petokrakom zvez-

30

Рарџамем бшнез

dom i tekstom „Pregledano / PDC (protiv diverzantska cenzura)” u la-

tinici. U danima strahovlade fašističke hunte u Ćileu, jedna prigodna marka koja je nedavno emitovana u SSSR privlači posebnu pažnju. Marka je posvećena stogodišnjici ıiođenja istaknute figure međuna–rodnog radničkog pokreta i osnivača Komunistčike partije Čilea, Luisa Ета Векађгепа. Ма пјој је prikazan ВекКађагепоу lik, prigodan tekst i lovorova grančiea, a svojom tematikom marka se uključuje u „tihu” propagandu koja je povedena protiv vlastodržaca iz Santjašga kada su pojedine zemlje emitovale marke i prigodne žigove povodom smrti Pabla Nerude. Luis Emilio Rekabaren umro je 1924., iste godine kada je međunarodni radnički pokret izgubio jednu od svojih najznačajnijih ličnosti

Vladimira Iljiča Lenjina.

5Oth Anniversary FirstSarvey Flight 25 Septi92B8

D e Hevilendov dvokriMi hidroplan, prilagođen službi u tropima, koji je 25. septembra 1926. poleteo iz Melburna prema Solomonskim ostrvima, označio je kraj neprikosnovene vladavine brodova u saobraćaju između Australije i pacifičkih ostrva. Na putu dugom preko 9.000 km. posada, koju su заčinjavali kapetan R. Vilijams, DoOručnik I. E. Makintajer i narednik F. S. Trist, provela je 41 dan, spuštajući se na Papui, Morobiju i Novoj Britaniji, da bi 6. novembra konačno dospela na svoje odredište, mesto Tulagi na Solomonskim