Godišnjica Nikole Čupića

СТЕВАН Д. ПОПОВИЋ 3

тељске школе, који мало одвајаху од обичних богослова; а сви остали беху или богослови, којима методика беше потпуно непозната, или несвршене гимназисте. А било их је који су и сами једва умели да читају и пишу.

Крајем шесетих година, када се јаче истакао народни суверенитет у политичком животу, осетила се и јача потреба за народном просветом. Зато се и на школе, особито основне, обрати већа пажња.

1865 године буде послан први питомац државни за Педагогију и та част падне у део Стеви, који беше Филозоф треће године на нашој Великој Школи. Нисам ни од кога могао сазнати, откуд овај избор да падне на Отеву: или је ондашњи министар Цукић тражио најпоузданијега младића за то, или се он сам тражио. А било једно или друго, као што ћемо видети, било је са срећом. Стева је дакле отишао на страну и провео је тамо пуне три године; а био је: у Цириху, Берлину и Готи. У Готи се упознао и више зближио с чувеним немачким педагогом Карлом Кером, који тада беше управитељ учитељске школе у томе месту. Ту је и поникла у Стеве одлука, да преведе на српски Керово дело „Ргах! дег МоЈкзввећше«“, које је те године и угледало света и разграбљено у Немачкој. Ту је извесно Стева стекао и сву педагошку особито методичку спрему и ону ванредну окретност и умешност у настави, каквом се у нас одликовао само он.

1868 године врати се у Србију и 25 Октобра буде постављен за писара у Министарству Просвете. У читавом низу чланака, који су излазили у „Јединству“, Стева је веома разложно почео да доказује потребу боље спреме учитељске и потребу отварања учитељске школе у нас. Те је године у јевеп и ондашњи секретар министарства просвете а данас уважени и широм Српства познати наш књижевник М. Б. Милићевић покренуо своју „Школу“, те је и он преко ње радио на овој идеји. Исте године састављена је и велика школска комисија, којој је било стављено у дужност, да прво проучи питање о установљењу једне школе, у којој ће се спремати учитељи. 19567 године био је дозван у Србију и Б. Натошевић као познати стручњак, да се припита и он за савет, шта би ваљало предузети у просвети у

ДЕ