Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije, Sep 15, 1928, page 177

Wonu mile toru vodio strali, da bi Kanaanci, ako se ne unište, Opet miovli doći do takve snage, da bi zagospodovali Izraclcima, ego strah, da će se Izraelci ugledati u kult i u religiju Kanmaanaca tc Za nima povesti — i tako bi se Izrael odbio od Boga. Uisftinu se u forl na sva (ri tiesta (|J: M. 3.2()053 347707 7-J6% MMI 7,0 15) il kojima se propisuie postupak sa svladanim Kanaanmcima naročito ističe i obiašniava taj religiozni momenat: »Nemoi se klamniati miihovim Dogovima, i nemoi raditi kako oni rade, neco poruši i razbili niihove reliz. spomenike (macevo); nemoi s njima i s niihovim bogzovima sklopiti saveza; neka ne stanuju u tvojoi zemlii da te ne bi na griieh naveli protiv mene, kad bi služio njihovim bogovima...; da ne bi od niezovih kćeri uzeo za SVOIE sinove, Da Će NlegoVve kćeri bluditi za svojim bogovima i zavesti tvoje sinove da blude za njihovim bogovima.« Ti se zapravo niti ne kaže da treba Kanaance uništiti, neo samo to da se s nima ne sklapa savez, ne stupi u rodbinstvo, iei bi se tim kanaanskom poganstvu utro put u !zraelu. Težište ie zakomnma uništiti OvO idolopio.k]lonStvo ı Izraela od miega o ćč u Va ti. Istom na trecem nie= stu se ioš ističe, da treba žitelistvo uništiti (nahrem-tahrim), a iza toga ponavlia gormji zakon skoro doslovce »nemoi sklapati s Tilima Savez i ft. d.«.

Ovo ie bio program za osvajanje Kanaana, u petoi knjizi ic tai program proširen, pooštren sa »herem«-om. Izreći ili proglasiti »herem« značilo ie svečano očitovanie ili čak svečana zakletva, u smislu koje predmet pripada hramu ili svetištu, a osoba potpada pod kazan smrti. (III. M. 27, 28-29.) Ovakav se herem izrekao »protiv nepriiatelia Božiih, koji su uiedno bili kleti dušmani Izraelovi« (Strack) dakle protiv Kanaanaca ili kasnije od Samuečla protiv Amalečana (I. Sam. 15, 3). To ie bio propis, zakon, program tore u pogledu postupka sa Kanaancima. Nastaie pitanie, ie li se tai propis ovako izvršio. Knjiga Jozua kaže, da se doslovce provodio ovai zakon kod 31 gerada, što su Izraelci osvojili, te se poziva na tai zakon tore.

No različite činienice u drugim istoriiskim knjigama dokazulii protivno. O kraliu se Salamonu kaže. da ie preostatak kanaansko» Žitelistva «nad kojim Izraelci niiesu mogli provesti »herem«e učinio 'KRmetovima« (IL. Krali. 9, 21). Iz toga sliiedi, da tai živali prije toga niije bio u položaiu kmieta., nego slobodnog zemlioposiednika. Iz historije Davidove poznajemo jdmocz ovakovocz zemlioposjednika Aravna Jevusitu u Jerusa!emu., koii ie Davidu ponudic svoi hamDar za podigznuće žrtvenika. David ie u boiu sa Jevusitima OSVOJIO Jerusa'em, ali kako primier Aravnin sviedoči. pražitelii Jevusiti Tillesu bili usmrćeni miti deposediranmi ili robovima učiniemi.

Još ie krepčiji i odltčniii ovai dokaz. Zakon tore na Sva tri miesta naivećom Žžestinom želi da iskoriieni idolopoklonstvo Kamaanaca. »da me bude zamikom« Izraelcima, a upravo to niie uspielo.

Za ciielo doba sudiia prevladava kamaansko idolopoklonstvo u Izraelu, a istom ca prorok Samitel zatize. Zašto da predmniievam,

177