Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije, Sep 15, 1928, page 178
da se onaj dio torinog programa o »heremiu« Sa Žiteliima lest DrFOvodio, a onai o uništeniu poganstVa nije iZVrŠIO!
Prikaz o okupacii Kanaana u knizi Jozuinoj i inače dajč DO„voda kritici. Tu Se spominiu gradovi, koie ie Jozua osvojio i — fO _valia, predpostaviti — Izraelci ih naseliše, a u kasniioi historiji ti su gradovi opet kanaanski te ih valia iznova (?) osvojiti. Na pr. Jozua je osvojio na sieveru Hazor, a u vrijeme IDebore tu ipak vlada moćni krali kanaanski, koji ugnietava Izraelce. Jozua ie. OSVO-
io Jerusalem — u listini osvojenih gradova stoii na trećem miestu
a u sudijama se pripovileda, da ie nakon smrti Jozuine pleriie Judino osvojilo Jerusalem i spalilo ča, a malo zatim se pridodalie, »da Beniaminovci nijesu mogli svladati Jevusite, Žitelie Jerusalema, do današniez dana«. Do današniec dana ie svakako vrijenic priie Davida, no i iza osvojenia Jerusalema po Davidu ostali su Jevusiti u zradu kako Aravna dokazuje. ;
Poznati Uriia iz garde Davidov zove se MHiti- Hitejac, bio ie asimilirani Kanaanac. U toi se gardi Davidovoi medu »iuna-– cima« ioš spominje mekolicina VIKOM asimiliranih neizraelaci. U ovu kategoriju valia ubroiti i kapetana Davidove tielesne straže Itaja, Filisteica iz Gata. Upravo u tom, što se kod imena ovili uščuvalo neizraelsko podrijetlo, vidi se da su se oni Izraelcinma asimilirali. Iz svih tih podataka bibliskih, Kkoljma se mogu 10S mnogi drugi pridodati, izilazi istorijski fakat, da su Izraelci kanaamsiko pražitelistvo tokom 4—5 vijekova asimilirali, u svoi narod Dretopili, u čemu se ispoliava niihova iača narodna svijest i iače narodno osjiećanje. U kulturnom su pogledu Kanaanci bili na Većoi visini pa se niihov utiecai na Izraelce vidi i u kasniiim viečkovima, na Dr. li vradevinama. U religioznom su pogledu Izraelci ioš dulie stajali pod kanaanskim utiecaiem, te se borba između izraelskoga monoieizmia i kanaauskoc pogamstva istom u šestom stolieću svršava pobiedom izraelskoga monoteizma, zapravo onda kada izraelski narod gubi svoju političku i narodnu samostalnost.
U ovoi prvoi periodi naše istoriie od ulaska u Kanaan do razorenia prvoga Mrama, u Vvfijeme Od 7—68 Viekova nmadjačao ic Izracl | Kanaance, asimilirao. ih ponaiprile nacionalno, a zatim, rciigi0Zm0o. : Ova asimilatorna snaga izbila i u druzoij epohi naše istorije l doba II. hrama, ali to iziskuie opet posebno razlaganieč.
Dr. Gavro Sehwarz
478