Hanoar : list jevrejske omladine Jugoslavije

lia: umjetnost budhizma, umietnost hinduizma. umjetnost Kine, Japana, islama. Il konačno zaključna riieč »Azila i mi«. Nekoliko citata za one koji se umiju diviti genijalnosti konciznog izražala. »Ki-

na _ jasnoća, preciznost, logika« (umietnost Kine). »Japan — finoća, suptilnost, Tafin-

man« (umietnost Japana). »Ova ice zemlia, možda najerotičniia na svVijetu, uiedno i najireligiozniia. Zato: hramovi naiduhovnijih indiskih religija „mogoše poprimiti forme naiveće eroftičnosti« (umietnost Indiie). Za islam: »umietnost fanatizma«.

Nešto će svaki naučiti iz te knjige: da ie idiolatrila evropske civilizacione kulture naivna i infantilna, da ije umišlienost Zapada u svoju duhovnu hegemoniiu ispraZnost nad ispraznostima. Azija ie veličanstveniila od Zapada u duhovnom stvaraniu.

Ne trebam isticati da je knjga divno cpremliena, da su slike maistorski probrane, da je knjiga ures biblioteke za svakog onog koji voli liiepe i dobre knjige. Goleme pagode i džamije, maleni predmeti ukrasa, gigantske tvrde i kipovi gOVOTE čovieku glasno kako je istoriski inzult u Istoku gledati primitivnost, zaostalost, inferiornost. Umietničko dielo naiživlii ie glasnik vrednota duhovnog stvarania.

Na koncu: valia proučiti knjigu CohnWienera. Ta ie kniiga dobra.

Pavao Wertheimi

KNJIŽEVNA VIJEST

Pavao Wertheim: »Pregled geograliie Palcstine«, Zagreb 1920. izdao Savez židovskih omladinskih udruženia.

Izišla je iz štampe ova knjiga na 64. stranice s liiepom opremom, ilustraciiama i geografskom kartom. Preporučamo svima da si ovu knjigu nabave. Ciiena za članove Sžou i pretplatnike »Hanoara« 5 dinara, za sve ostale IO dinara. Naročito upućuiemo naše prilatelie neka pročitaiu recenziie O ovoi kniiži koje ie u »levreiskom Glasu« i »Židovu« napisao h. Branko Grossmanrn, pretsiednik Radnog odbora Sžou. — Knjiga se naručuie kod Ro Sžou, Zagreb, Kraliice Mariie 5.

MUZIČKI PREGLED

1iNSTITUT ZA NOVU MUZIKU i) JERUSOLIMU

U Jerusolimu se ponovno otvara institut za novu muziku. Zadaća ie OVOZ ins{ituta da gaji muziku traine vriiednosti i da pomaže proučavanie „onakve muzike koia imade mnocgostrano značenie. Institut ćc se

l:aviti i oživliavaniem sve ome dobre muzike koja ie sasvim ili gotovo sasvim zaboravliena. Gajiće se istoriska muzika, orlientalna muzika (u koju se ubrala i Židovska). |I moderna evropska muzika. Židovska muzika koja nastaie u Palestini Čimi se kao da ima misiju vezivania okcidentalne i orijentalne muzike. Ona ujedinjiuic orijentalnu diferenciranu muelodiiu s polifoniiom i larmonikom koie su se ma .-·ŽZapadu razvile do savršenstva. Jasno ice da će institut posvetiti pažniu dielima ŽidOVskih komponista sviju zemalia.

Prema svemu bi se ovaj institut mogao nazvati »Institut za židovsku i orijentalnu muziku«. On će sakupliati orijentalno i Židovsko narodno blago ı zemlii, istraživaće crijentalnu i Žžidovsku narodmu i umietnu muziku, priredivaće originalne muzičke izvedbe, tečajieve za kompoziciju, tečajicčve za orijentalnu muziku, tečaieve za tonsko diferenciranie.

Valia naglasiti da će se unošeniem usavršenih okcidentalnih muzičkih instrumena-– ta u Palestini sačuvati dragociene vrednote orijentalne melodiie. Ovi instrumenti nadmašuju svojom tehničkom dotieranošću zbog znatme tonske diferencilaciie sve Oriientalne. Institut će se brinuti i oko širenia tih instrumenata. U svemu: on će imati da vrši veoma značainu zadaću.

Mordehai Sandbergs

BILJEŠKE

NA ADRESU SAVEZA JEVREJSKI VEROISPOVEDNIH OPŠTINA

Da gospoda od vodstva Saveza ievrejskih veroispovednih opština ne bi označila ovo nekoliko redaka kao napadai revolverskor lista, ističem odmah loialno: povod ie tome činjenica da Savez Židovskih omladinskih udruženia na svoiu molbu za subvencioniranie »Hanoara« od Saveza i. V. 0. uopće nile primio odgovor . . . Već po šesti ili sedmi put. Ne mogu pretpostaviti da bi baš naš Sžou dao ičim povoda Sivo da ga na tai način, upravo bDbagateliziraiući, mimoilazi, već moram po tome zaključiti da to nile izuzetni slučai nego uobičajena praksa Saveza opština. To opravdava da

napišem ovo nekoliko redaka, ma da im služi povodom pojedinačni slučai »Hanoara«. U današnie vrijeme previrania u ŽidoOvstvu teško se može — ako ie to ikako moguće — opravdati opstanak bilokoie Žžidovske organizaciie kojia ne zahvaća potpuno i bistvovanie onog diiela židovske zajednice unutar kojeza ima da dieluic. Ako ie Sivo izvršio izbor člana za council

47