Istočnik

Бр. 11

ИСТОЧНИК

Стр. 173

Прије Кампанеле противник системе Аристотелове бијаше у Енглеској монах Рожер Бакон. „Ја бих све књиге Аристотелове спадио —- пише он — само да су моје, а то стога, што човјек читајући их само вријеме губи. Оне га само залуђују и незнање му умножавају." Вјерујући само своме разуму и опажању, Вакон је нашао нетачности у јулијанском календару, те је предложио папи Клименту IV., да га исправи. Он је први пронашао далекоглед, особине и својства конкавног и конвексног стаклета, изнио теорију телескопа, усавршио иушчани прах, предвидио могућност пловљења по ваздуху и кретање помоћу паре. „Учени" савременици нису трпили Бакона са његова оштрог суђења о Аристотелу, а народна фантазија ирогласила је проналазача-монаха врачарем, мађиоником. Потпоре и заштите нашао је он у папама Клименту IV. и Николи IV. Но и овдје га ие оставише на миру. Због његова пожртвовања и љубави наспрам истине осудише га непријатељи његови на петнаестгодишње сужањство. Пред смрт своју, тамновањем изнемогли Бакон узвикнуо је с горчином: „Жалим, што сам себи толико мука и страдања ради науке причинио!" 1 ) Није ваљда ни потребе доказивати, е хришћанство у свему овоме није имало удјела. (Свршиће се.) *) „МЈчевички науки" стр. 102—105.

Р а з н о. Толстојизам. У неколиким руским провинцијама постоје насеобине, које су се добровољно удружиле да ирактички изведу правила о животу изложена V моралним дјелима грофа Толстоја. Ево неколико података о једној таквој насеобини на обалама Црнога мора. Што је интересно, она је основана прегалаштвом једног тамошњег чиновника. — Насељеници њих 50 на броју, рачунајуки ту жене и дјецу сви су виноградари. Они станују у врло чистим кућицама; свака фамилија има засебну кућицу, а нежењени живе у општој кући. Ту има и једна школа и неколико радионица, гдје се раде најразличнији занати: обућарски, столарски, ковачки, кројачки итд. Толстојисти налазе код њих све што им треба и немају потребе ни од кога за живот. Они су сами сазидали своје домове као и шупе и штале. У унутрашњости њихових домова влада највећа простота; намјештај, као и све остало, израдили су сами насељеници. — Село има 1 библиотеку, 1 апотеку, салу за састанке и општу трпезарију гдје сви становници заједно једу. Ред при обједовању доста је занимљив. Чорба се доноси у великим судовима од дрвета из којих шест људи захитају у један мах дрвеним кашикама, које су сами израдили а тањира засебних нема. (Јваки има свој нож, виљушку и со у дрвеном сланику. Са три убруса, служи се за столом цио свијет. На столу су велике кришке хљеба, крчази пуни хладне воде и неколико боца вина. Прије ручка моле се Богу па