Iz Srbije kneza Miloša : kulturne prilike od 1815 do 1839 godine

силах). У том случају, нож, лула и свирала ношени су за силавом. Зимн су преко гаћа ношене чакшпре од белог вуненог сукна. 1 ) На ногама су ношене шарене чараае , дугачке до испод колена, сем Мачве где су ношенн шаренн обојии. Преко чарапа или обојака ношенн су оаанци. У неким крајевима носили су се, нарочито зими, кожуси.-) Стајаћа мушка ношња у сељака, сем боље кошуље, капе, чарапа и опанака, била је: угаситоплавичасте чохане чакшире, ђечерма (јелек), по којој се опасује појасом п коаоран, који се облачи преко ђечерме. И ђечерма и копоран су бнли од исте чохе као н чакшире. За појасом су ношена два пиштоља (нли бар један) и велики нож, а око појаса барем две кесе ариаојасниие (Patrontasche) и о њнма о гњило, мазалица и барутни рог или тиквица, а о левом рамену дуга пушка, која је више спадала у одело него ли у одбрану. 3 ) УКенска сеоска ношња је свуда конзерватнија од мушке. Она увек много дуже одржава првобитност, те се много теже ујединачава него мушка. Због тога је она била не само у свакој нахији другојача 4 ),

’) Пнрх, 3S.

-) Неки Стеван Браловић нз Дражња (Срез Грочански) пмао је на себп: „два половна суња, од којих је један дугачак, а другп кратак, фес на глави, беле чакшире, на ногама оаанке п црвене чарапе шумадинске (Зајечарска Судска Архива 27 фебр. 1 839, № 140). Неки Радован Петровнћ (Cpes Млавски) имао је: „кратак кожух с рукавн. сд белог сукна чакшире, опанке на боснм ногама и на главн црну шубару (Ibidem 30 маја 1839, N“ 706).

:: i Вук С. Караџић, Даница за 1827, стр. Ш5—106.

*, Вук С Караџнћ, Данпца за 1327, стр. IC S.

56

ИЗ СРБИЈЕ КНЕЗА МНЛОША