JUS standardizacija

Tada su napori odlučno usmereni u pravcu ređakcije jednog propisa, koji bi u sebi ujedinjavao sve postojeće propise u zajednički standard. Rezultat ovoga je bio prvi prednacrt propisa iz 1955. godine. Drugo plenarno zasedanje 1956. godine u Madridu pokazalo Je da je ovaj metod pogrešan. Zabeležen je, istina, izvestan napredak, koji je doveo do podrške većine n poglavlju »Materijali«, za ugljenične čelike. Ali, uopšte uzev, pokazalo se da su u pokušaju da se poštuju postupci dobijanja čelika raznih zemalja, predloženi tekstovi propisa bili'tako uopšteni, da su postali beskorisni. Stvaranje Evropskog zajedničkog tržišta bilo je presudan činilac, koji je uslovio izlazak iz ovog ćorsokaka. Evropske | ___zemlje su uvidele prednosti jedinstvenih postupaka izrade i u toku tehničkih diskusija na nivou potkomiteta, istupile sa novim stavovima.

U ovoj atmosferi veće saradnje usvojena je ideja, da propis ISO treba da sadrži osnovna pravila o konstruisanju, izradi

____i kontroli, u okviru kojih će raditi sve zemlje. Ova odluka ustanovila je bazu za faktor »sigurnost« u pogledu konstruisanja, ______Uujednačavanja načina kontrole operacija zavarivanja i stepena kontrole. Prvobitni problem materijala i vrednosti čvrstoće _____- rešenje tako,što je svim zemljama dato ovlašćenje da upotrebljavaju materijale prema sopstvenim specifikacijama, a čija su svojMC, stva čvrstoće prihvaćena od nacionalnih inspekcija za kontrolu primene standarda. Ove nacionalne specifikacije biće registrovane |____Oodstrane Sekretarijata ISO/TC 11 i i razdeljene svim zemljama učesnicama na njihovu saglasnost i informaciju. Ovakva odluka ' zasniva se na gledištu, da ako jedna zemlja prihvata korišćenje sopstvenih materijala, čija su svojstva čvrstoće poznata, treba __ __Ovo da prihvati i zemlja kupac. U stvari, ovi propisi daju jedan opšti okvir, u kome će praksa postavljati potrebne granice, - Važno je shvatiti da jedan standard nije čarobni štapić: on zahteva da bude inteligentno primenjen. Kao što je istaknuto

u uvodu četvrtog poglavlja propisa, koje se odnosi na izradu i konstrukciju:

= Ni jedan propis o konstrukciji ne može da bude dovoljno detaljan, da bi obezbeđivao dobar kvalitet izrade i kons-

~ % trukcije. Svaki proizvođač kollova ili elemenata kotlova, treba pod odgovornošću da obezbedi, da u njegovim . radionicama izrada i konstrukcija budu najvišeg kvaliteta, da bi bila garantovana maksimalna sigurnost eleme“ nata kotlova koje proizvodi.

Svaki proizvođač ili isporučilac je odgovoran za radove zavarivanja izvedene u njegovim preduzeću i treba da sprovede ne samo kontrolu metode zavarivanja, da bi znao da li će izvedeni varovi zadovoljiti propisana | ispitivanja, već i ispitivanje profesionalnih sposobnosti svojih varilaca, da bi se uverio da su oni sposobni da izve|_ . du predviđene radove. Ni jedan posao ne treba preduzeti, dok se ne utvrdi da su i metod zavarivanja i sposob| nosti varilaca, odgovarajući. i B-. : Godine 1962, u toku trećeg plenarnog zasedanja, završen je detaljni dokument poznat pod imenom Nacrt preporuke ta ISO br. 851 »Pravila za izgradnju stabilnih parnih kotlova«, koji je sada definitivno prihvaćen od saveta ISO kao preporuka ISO R 831—1968. Izuzetno složena priroda ovog problema uslovila je preterano zakašnjenje u donošenju ovog novog međunarodnog standarda, ali je on pripremio teren za bržu i širu međunarodnu saradnju. Ubuduće će biti relativno jednostavno U. sprovesti brzu reviziju ovog dokumenta, kada to bude nametnuo ostvareni napredak u konstrukciji i materijalima, ili potreba da se-unesu izmene u svetlu pouka koje je dalo iskustvo.

i 8. Međunarodna organizacija za standardizaciju sarađuje sa najreprezentativnijim organizacijama za standardizaciju iz 56 e zemalja. Sem toga, šest zemalja Centralne Amerike su članovi posredstvom zajedničke organizacije za standardizaciju, a osim

njima,i koji su do sada izradili preko osam stotina preporuka standarda, a u toku je rad na još tolikom broju predloga preporuka.

U rađu komiteta ISO/TC 11, aktivno učestvuju sledeće zemlje: SAD (sekretarijat), SR Nemačka, Južnoafrička Unija, Argentina, Australija, Austrija, Belgija, Kanada, Španija, Francuska, Mađarska, Indija, Izrael, Ita-

r. ı lija, Japan, Norveška, Holandija, Portugalija, Velika Britanija, Švedska, Švajcarska, Čehoslovačka i SSSR. Sem x M toga, sa statusom posmatrača, učestvuju i sledeće zemlje: Brazil, Bugarska, Čile, Kolumbija, Severna Koreja, ji Danska, Finska, Grčka, Indonezija, Iran, Irska, Liban, Meksiko, Novi Zeland, Pakistan, Peru, Poljska, Rumu-

nija, Turska i Jugoslavija.

(Service d'Information ISO«, 29. novembar 1968)

: PREDLOG O UVOĐENJU o »SVETSKOG DANA STANDARDIZACIJE«

Predsednik Međunarodne organizacije za standardizaciju ISO) G. Farik A. Siinter predlaže da se uvede proslavljanje | t 'svetskog dana posvećenog standardizaciji. Ova ideja se javila prilikom jedne diskusije vođene za vreme večere održane u Vašingi g- tonu 11. decembra 1968. godine, u čast godišnjice Instituta za standardizaciju Sjedinjenih Američkih Država (USASI). Fi G. Siinter, počasni gost na ovoj večeri, priređenoj u čast pedesetogodišnjice USASI, je dao sugestiju da svetski dan ' "BMW, standardizacije bude posvećen propagiranju standardizacije u svetu putem davanja informacija.