JUS standardizacija
a ·
STANDARDIZACIJA ~
DISKUSIJA O PREDLOGU ISO-PREPORUKE
Javne diskusije — Za diskusiju o predlogu ISO-preporuke dostavlja se sledeća dokumentacija:
— predlog preporuke izrađen na francuskom i na engleskom jeziku (eventualno i na ruskom jeziku) od strane Sekretarijata tehničkog komiteta ISO/TC;
— Izveštaj sa potrebnim objašnjenjima, na francuskom i engleskom jeziku, izrađen od strane tehničkog komiteta ISO/TC,
— Upitnik izrađen od strane Generalnog sekretarijata,
— formular za glasanje u kome su date tri mogućnosti:
a — prihvatanje predloga preporuke, b — neprihvatanje predloga preporuke iz tehničkih razloga, koji se moraju obrazložiti, c — uzdržavanje od glasanja (apstiniranje). Aktivni članovi (P) tehničkog komiteta obavezni su da glasaju da li prihvataju ili ne prihvataju predlog preporuke koji Je izrađen u okviru tog komiteta. Odstupanje od ovog dozvoljeno je onim aktivnim članovima
(P) koji su se od početka proučavanja izjasnili da nisu zainteresovani da učestvuju u obradi navedenog predmeta.
Navedena dokumentacija se dostavlja svim članovima komiteta uključujući i članove posmatrače (O). Javna diskusija o predlogu preporuke traje najviše 4 meseca.
Potrebna većina — Po isteku javne diskusije Generalni sekretarijat treba da pregleda rezultate glasanja u dva dela i da utvrdi:
— na prvom mestu »većinu« aktivnih članova (P) tehničkog komiteta,
— na drugom mestu, ako je gornji uslov ispunjen, potrebnu većinu od 60% svih glasova članova komiteta.
Razmatranje rezultata javne diskusije — Po završetku javne diskusije, Generalni sekretarijat dostavlja sekretarijatu dosije sa primljenim odgovorima i rekapitulacionom tabelom. Ako glasanjem nije postignuta dvostruka većina, tehnički komitet može izraditi drugi predlog ISO-preporuke na bazi dobijenih primedaba. Postupak je zatim istovetan kao i pri izradi prvog predloga, s tim što se trajanje javne diskusije može reducirati na dva meseca (na zahtev Jednog od članova komiteta može se trajanje javne diskusije produžiti na četiri meseca).
Ako je glasanjem dobijena potrebna većina, sekretarijat proučava prispele primedbe i donosi odluku o njima posle konsultacije u okviru tehničkog komiteta.
— Ovde, kao i u slučaju nacrta predloga, ocenjuje se kao korisno usvajanje samo onih izmena koje ne menjaju smisao ili suštinu predloga, kako se time ne bi kršila saglasnost postignuta između članova komiteta, i predlog mogao podneti Savetu ISO-a na odobrenje.
— Da li su predložene izmene takve prirode da menjaju smisao ili suštinu predloga odlučuje se u okviru komiteta.
— Ako tražena izmena ima određenu važnost, a pri tome ne menja smisao i suštinu predloga, potrebno je konsultovati članove tehničkog komiteta, i to: — ili prepiskom (dopunska Javna diskusija za aktivne članove P) ili, — na zasedanju tehničkog komiteta.
— Nasuprot tome, ako je tražena izmena poželjna i menja smisao i suštinu predloga, potrebno je izraditi novi predlog ISO-preporuke koji se obrađuje istovetnim postupkom.
Definitivna redakcija — Pre no što se dokumentacija dostavi Generalnom sekretarijatu potrebno je uraditi sledeće:
— Izvršiti definitivnu redakciju »revidiranog teksta« pri čemu treba uzeti u obzir izvesne primedbe pod uslovima koji su napred naznačeni;
— Potpisati »kontrolni karton«;
— Izv:išiti definitivnu redakciju izveštaja koji obuhvata:
— kompletan istorijat,
— izveštaj o glavnoj konsultaciji, koji sadrži tekst primljenih primedaba, obaveštenje o stavu prema ovim primedbama i eventualno tumačenje sekretarijata po ovom pitanju (tumačenja su obavezna za one primedbe koje sekretarijat nije mogao prihvatiti),
— spisak članova komiteta koji su prihvatili ovaj predlog.
Posle prijema završnog izveštaja sa ostalom dokumentacijom, Generalni sekretarijat treba da proveri da li su u njemu sadržane sve primljene primedbe, kako se ne bi morao izraditi dopunski izveštaj.
73