JUS standardizacija
INSTITUCIONALNI ASPEKTI RAZVOJNOG PROGRAMA STANDARDIZACIJE*
Osnivanje novih nacionalnih organizacija za standardizaciju
Da bi bila uspešna, standardizacija mora prožeti privredu jedne zemlje u svim sektorima i na svim nivoima. Rad na standardizaciji u industrijski razvijenim zemljama imao je karakter sporog organskog razvoja. Razvoj nema izgleda da bude brži u drugim zemljama ako ne uživa stalnu potporu. To je osnovni argument za osnivanje nacionalne organizacije za standardizaciju (u daljem tekstu »NOS«) gde ona još ne postoji. Može biti da ona neće biti u stanju da odmah priprema mnogo nacionalnih standarda, ali će ona od svog postanka služiti kao središte nastojanja da se na nacionalnom nivou shvati potreba standardizacije i da se rasteraju pogrešna shvatanja o tome šta je standardizacija u suštini.
Kao što je navedeno u prethodnom članku, za razvoj NOS nema standardnog modela ni za razvijene zemlje ni za zemlje u razvoju. Premda se iz prošlih iskustava mogu izvući korisne pouke, u svakoj zemlji se moraju proučavati uslovi. Mora se voditi računa o opsegu aktivnosti u kontroli tegova i mera, o raspoloživim naučnim i tehničkim kadrovima, o strukturi poljoprivrede i industrijske proizvodnje, spoljnoj trgovini, i O postojećim ustanovama koje obavljaju neke standardizacione funkiije.
Početna organizacija
Nova NOS treba da se savetuje sa zainteresovanim telima, a ova treba takođe da budu zastupljena u upravi NOS. Pri osnivanju se mora izraditi predračun finansijskih poreba za početnu fazu rada i utvrditi finansijski izvori. Sve Ovo mora biti realistički procenjeno i provereno da li će fondovi biti stalno na raspolaganju. Pouzdan, stalan napor opsega je korisniji od povremenih napora velikog opsega.
Nova organizacija treba da počne rad sa osnivačkim kadrom pod vođstvom jednog eksperta i uticajne grupe koja će koordinirati akciju. Veoma su važne funkcije informacija i odnosa sa publikom, naročito u prvim godinama; pošto se u tim oblastima ne mogu ocekivati brzi rezultati, često se okleva da se iz ograničenog budžeta troši na takve aktivnosti. Tehnički rad se takođe mora početi, a Još od početka treba osigurati povremenu saradnju predstavnika fabrika, univerzitetskih fakulteta, ministarstava, stručnih i poslovnih udruženja.
Jedan od najvažnijih i najtežih zadataka novoosnovane NOS je da se shvati da standardizacija i kontrola kvaliteta prvenstveno znače neumoran rad na nivou preduzeća i da taj rad na tom nivou pruža najveću korist. Propaganda, školovanje i lična obuka igraju važne uloge u tom radu. Novoj NOS će biti potrebna velika pomoć spolja da bi uspešno mogla obaviti ove poslove, a pomoć se može dobiti od međunarodnih organizacija kao što je UNIDO.
Organizovanje NOS nije posao koji se može svršiti odjednom za svagda. Zajedno sa industrijskim razvojem zemlje ukazaće se potreba da se menja struktura NOS i da se dodaju nove funkcije, kao što je inspekcija eksporta i izdavanje certifikata. Zemljama u razvoju biće potrebna dalja međunarodna pomoć u tim docnijim razdobljima razvoja.
Služba industrijskih laboratorijuma
Malo je NOS u industrijski razvijenim zemljama koje raspolažu industrijskim laboratorijumima. Ispitivanja i istraživački rad potreban za pripremu nacionalnih standarda obavljaju se u laboratorijumima i moraju se najčešće poveriti drugim organizacijama.
U zemljama u razvoju, gde su retki laboratorijumi tipa potrebnog za rad na standardizaciji, najbolji način da se organizuje laboratorijumska služba za bilo koju svrhu, uključivo metrološki rad, može
*) Prevod poglavlja „Institutional aspects of a forward programme“ iz serije moncgrafija o industrijskcm razvoju, Organizacije Ujedinjenih Nacija za industrijski razvoj UNJIDO, „,Standardizacija“ br. 12/1969.