JUS standardizacija
38
posebno. Svaki predlog standarda uključuje: izvođenje tehno-ekonomskih proračuna, sastavljanje tablica uporednih pokazatelja standardizacije sa odgovarajućim pokazateljima inostranih standarda i preporukama Međunarodne organizacije za standardizaciju, određivanje patentne čistoće predmeta koji se standardizuje, preciziranje spiska organizacija za mišljenje, sastavljanje beleške sa objašnjenjem i projekta plana mera za obezbeđenje savremenog uvođenja standarda, tehničko oformljenje projekta, razmatranje od strane komisija za norme i tehničke standarde. Upravo, razrada standarda se sastoji od radova određenih vrstom standarda.
Na primer, pri razradi standarda za metode ispitivanja, još u fazi tehničkog zadatka neophodno je da se orijentaciono utvrdi relativna cena eksperimentalnih radova. Izrada projekta takvog standarda, pored već ukazanih rađova, uključiće i sledeće vrste radova: izbor postupka za ispitivanje, izbor načina za odabiranje uzoraka, uzoraka za ispitivanje, pripremu za izvođenje ispitivanja (priprema neophodne opreme, uređaja), izbor režima ispitivanja, izvođenje ispitivanja i izradu postupka za određivanje optimalnosti date metode, izbor postupka obrade rezultata i na kraju, obradu rezultata po izabranoj metodi.
Pri sastavljanju projekta standarda za kvalitet prati se samo analiza, sistematizacija i tipiziranje materijala. Eksperimantalna ili konstruktivna razrada u datom slučaju nije potrebna, što znatno skraćuje vreme i umanjuje poteškoće za izvršavanje radova. U projekat takvog standarda neophodno je samo: obeležavanje kvaliteta materijala, njegov hemijski sastav, fizikalno-mehaničke osobine, postupci kontrole hemijskog sastava i fikikalno-mehaničkih osobina, kao i preporuke za primenu materijala.
Izrada projekta standarda za tehničke uslove najteži je postupak, ukoliko je obavezno da se uključe sledeći podaci: vrsta, osnovni parametri i razmere, tehnički zahtevi, kompletnost, pravila preuzimanja, postupci ispitivanja, obeležavanje, transportovanje i uskladištenje, garancije snabdevača. Složenost sastavljanja takvog projekta standarda zavisi uglavnom od predmeta koji se standardizuje. Posle toga, pošto je od strane organizacije — razrađivača završena razrada prve redakcije projekta standarda, redosled izvođenja daljnjih radova biće isti za sve vrste standarda. Poteškoće u daljnjem radu nisu velike, ali vreme trajanja je znatno. Ono je povezano sa otpremom većeg broja projekata prve redakcije, dobijanjem odgovora, održavanjem komisijskih savetovanja i korekcije projekta standarda, daljnom koordinacijom, izvođenjem ekspertize, redigovanjem, overavanjem, potvrđivanjem u državni standard SSSR, registracijom i štampanjem. U izvođenju naznačenih radova učestvuje veliki broj organizacija, što je povezano sa višekratnom otpremom putem pošte.
Od trenutka otpreme radi dobijanja odgovora, kao osnovni faktor koji utiče na vreme razrade pojav-
ljuje se broj zainteresovanih organizacija, na osnovu kojeg se određuje broj pošiljki i kompleksnost komisija.
Detaljno razmatranje svih radova na izradi standarda omogućiće da se normira produženje i uoče poteškoće za izvođenje svake faze.
Proces razrade standarda raznih vrsta može se predstaviti u obliku mrežnog modela i na osnovu toga dobiti optimalno vreme izrade svake vrste standarda.
Najteže je utvrditi potrebno vreme za izvršenje pojedinih radova. ]
Vreme rada na kucanju tekstova (na pisaćoj mašini), proračunu, otpremi, operativnom umnožavanju projekta standarda, može se odrediti pomoću norme za izradu. Vreme rada za sastavljanje i dostavljanje mišljenja, dopuna na osnovu mišljenja, održavanje savetovanja radi usaglašavanja, redigovanja, razmatranja od strane komisija za norme i tehničke standarde, registraciju i drugo, određeno je GOST 1.0— 68 i uputstvima 3 — 71.
Vreme za izvođenje naučnoistraživačkih radova i ekspertize projekta standarda može se odrediti na osnovu:
— analize statističkih podataka Saveznog instituta za statistiku u obrascima »Proračun vremena izrade standarda«;
— analize informacija koje sadrže obrasci — signali, kao odraz toka razrade standarda i uzroka odstupanja od planiranih rokova;
— stručnih ocena. Postupak stručne ocene primenjuje se zbog toga, što je proces izvršavanja većine radova raščlanjen na pojedine elemente pa se ne može odrediti vreme. Da bi se odredilo vreme izvođenja pojedinih radova, neophodno je da se proanalizira informacija o standardima različitih vrsta. Zbog toga se razmatraju standardi koji se razrađuju za zamenu, najjednostavniji pri usaglašavanju (otpremljenih najmanjem broju zainteresovanih organizacija), standardi sa izradom minimalnog broja pokazatelja za standardizovanje i koji nisu patentom zaštićeni. Upoređivanjem procesa razrade različitih vrsta
standarda, koji odgovaraju nabrojanim zahtevima,
dobićemo norme vremena za razradu najprostijih standarda različitih vrsta.
Kao sledeća faza rada javlja se utvrđivanje stepena uticaja osnovnih faktora na vreme razrade standarda i proračun koeficijenata koji ovo vreme produžuju ili skraćuju.
Za ovo je isto tako neophodno prikupiti i proanalizirati statističke podatke i stručne ocene. Vreme izrade standarda zavisi, u prvom redu, od predmeta standardizacije. Znatan uticaj na vreme ima konstruktivna komplikovanost predmeta koji se standardizuje.
Odrediti po opštim grupama konstruktivnu komplikovanost za sve mašinske elemente je teško. Zbog toga je pogodnije da se utvrđi nekoliko grupa složenosti po teškoći izrade predmeta, a prema podacima preduzeća — proizvođača, imajući u vidu,