JUS standardizacija

na Osnovu provere njegovih proizvoda, da sprovodi efikasnu kontrolu procesa proizvodnje i da će pravo za korišćenje znaka imati samo dotle dok njegove metode procesa proizvodnje ı kontrole daju garanciju da će proizvod na kojem stoji znak kvaliteta biti u skladu sa odgovarajućim standardom;

— da u toku perioda za koji važi korišćenje znaka kvaliteta ovlašćeni organ mora preduzeti odgovarajuće mere kojima će sam proveravati da Je proizvod stalno u skladu sa odgovarajućim standardom.

U ovom cilju:

a) ovlašćeni organ mora zahtevati od proizvođača da vrši ispitivanja u svojoj proizvodnji, koristeći statističke metode za kontrolu kvaliteta i procesa gde je to pogodno i da čuva zapisnike o rezultatima ispitivanja i kontrole;

b) ovlašćeni organ mora imati pravo da nezavisno ispituje uzorke uzete sa tržišta ili odabrane iz magacina proizvođača;

— da državni organ za standardizaciju mora objavljivati podatke o korišćenju znaka kvaliteta, kao i preglede izdatih odobrenja za korišćenje znaka kvaliteta, koja su još na snazi.

organizacioni sistem

Da bi se navedeni principi uvođenja znaka kvaliteta sprovodili u život neophodno je imati Jasno postavljenu organizaciju — sistem čije će funkcionisanje to 1 obezbediti. U raznim zemljama postoje izvesne razlike u organizaciji ovog sistema, ali su osnovni organizacioni principi u celini uglavnom isti. Međunarodna elektrotehnička komisija IEC koja predstavlja deo organizacije ISO, analizirajući ove sisteme u cilju stvaranja najpogodnijeg: međunarodnog sistema za uvođenje znaka kvaliteta za sastavne elektronske delove u svojim dosadašnjim dokumentima dala je osnovni organizacioni kostur koji je prihvatljiv za sve zemlje. Mada se ovaj sistem stvara za potrebe Jedne grane, mišljenja smo da su njegove organizacione postavke od šireg značaja i da su primenljive ı na druge grane privrede. Prema ovome, organizacioni sistem za uvođenje znaka kvaliteta čine:

— centraln; organ

— služba. standardizacije

— služba Za nadzor i kontrolu

— služba za baždarenje.

Centralni organ ima za zadatak da koordinira, vodi nadzor i snosi odgovornost za funkcionisanje

157

sistema u celini, da potvrđuje odluke izvršnih organa kada je to potrebno i da zastupa zemlju na međunarodnom planu po opštim pitanjima koja se tiču sistema.

Služba standardizacije ima za zadatak da priprema i objavljuje nacionalne standarde i propise i da vodi računa o njihovom usklađivanju sa međunarodnim preporukama i propisima.

Služba za nadzor i kontrolu ima zadatak da obavlja ispitivanja predviđena standardima, ili da kontrolišu ispitivanja koja obavlja proizvođač ili ovlašćene laboratorije, da kontroliše upotrebu znaka kavliteta i procenjuje postupke kontrole. Ova služba mora posedovati celokupnu potrebnu opremu za obavljanje navedenih zadataka, ili imati pristup u ovlašćene laboratorije. Organ koji stoji na čelu službe kontrole može ovlastiti nezavisne ispitne laboratorije da vrše kontrolu kvaliteta. Kontrolu kvaliteta obavlja normalno proizvođač. Proizvođač takođe može sklopiti ugovor sa nezavisnim ispitnim laboratorijama radi kontrolisanja kvaliteta.

Služba za baždarenje ima zadatak da periodično proverava merne etalone i sisteme koji služe za referenciju službi kontrole i laboratorijama ovlašćenim za kontrolu kvaliteta.

zaključak

U važećem »Zakonu o jugoslovenskim standardima« iz 1960. godine i u Nacrtu revizije OVOg Zakona, u smislu usklađivanja sa amandmanima, koji se nalazi na usvajanju pred Saveznom skupštinom, obuhvaćeni su pojedini elementi u pogledu propisivanja kvaliteta proizvoda i usluga, kontrole i nadzora, stavljanje oznaka na proizvodima, davanje atesta i certifikata, davanje znakova kvaliteta |; dr., ali materija, u celini gledano, nije sistematski postavljena i ne sadrži celovitost principa u smislu kako je to napred izneto, te u današnjim uslovima ne daje ni potrebnu ni dovoljnu podlogu za stvaranje i funkcionisanje sistema za uvođenje znaka kvaliteta. Veoma je značajno, međutim, da se pri uvođenju znaka kvaliteta u celini jasno postave i zakonski definišu svi navedeni principi i sistem organizacije da bi se u našim uslovima uveo u život znak kvaliteta i da bi dao očekivane rezultate, što u novom Zakonu o standardizaciji treba da predstavlja bitnu vrednost.