JUS standardizacija
a ove navike se stiču samo sa izobrazbom svih učesnika i rigoroznom kontrolom kvaliteta robe sa sankcijama protiv prekršioca«.
— Potrebno je »obavezno ispitivanje kod proizvodnje, a povremeno u toku eksploatacije«.
— »U procesu konstruisanja (oblikovanja) proizvoda utvrditi faze u kojima se vrši kontrola primjene standarda (opšta šema)«.
— »Standardizacija, ali bolje, njeni organi, sa šo preveč »pisarniški« in preveč odvojeni od prakse in to ravno zato, ker tisti, ki bi morali standarde sprovajati in tisti na katere se nauašajo standardi, kako tudi tisti, ki naj bi vplivali na sprovajanje standardizacijo, prevečkrat ne poznajo ideje standarda in standardizacije«.
— »U biltenu »Standardizacija« objaviti prijedlog standarda, a ne anotaciju. Prijedlog tako pripremiti da se mogu unositi korekcije, dopune i slično. Sa informacijama o važnosti standarda u biltenu ne kasniti 3 do 6 mjeseci nego mjesečno: što je obuhvatio SI. list treba obuhvatiti biltenom«.
V zaštita interesa potrošača osiguranje kvaliteta
Navedite, ukratko, koja bi pitanja u vezi sa osiguranjem kvaliteta i zaštitom interesa potrošača u celini trebalo da definiše novi Zakon o standardizaciji.
U odgovorima je sadržan niz predloga:
— Zakon treba da definiše kiiterijume za funkcionalnost, sigurnost, trajnost, zamenljivost, nužni komfor, svrsishodnost, garantne rokove, rezervne delove itd.
— Zakonom precizno propisati »uvjete preuzimanja«, »kriterijume za uzimanje uzoraka i metode ispitivanja«, »Standard se ne smije izdati ukoliko nisu standardizovane metode i postupci za kontrolu parametara iz tog standarda«.
— Treba definisati stepenovanje kvalitetnih klasa za proizvode (ekstra kvalitet »EK«, dobar kvalitet »DK«, normalan kvalitet »NK«). Niti jedan proizvod da ne može doći na tržište dok nije prijavljen i ispitan . ..«,
— Treba definisati »tehničke propise za izradu i isporuku sirovina i poluproizvoda« s gleđišta sigurnosti prvenstveno oruđa za rad, uređaje i alate, kao i osobna zaštitna sredstva pri radu«.
— »L) Definisati i odrediti rad inspekcijskih službi, 2) Jasno definisati zakon o zaštiti kvalitcta, skupa s kaznenim odredbama, da bi rad inspekcijskih službi bio efikasan«. — »Jedna od pitanja je kontrola primene standarda, tržišna kontrola kvaliteta i sankcije za neprimenjivanje standarda«.
— »Novi Zakon mora da definiše puteve i načine atestiranja kvaliteta, kao i izdavanje znaka kvaliteta, jer se na ovome vrlo malo radilo«.
— Definisati »ispitne stanice za sigurnost i Osnovno kvaliteto«.
— >»... Treba propisati mogućnost »reklamacija« sa obaveznim kontrolnim pregledima, koje imaju
10.
237
pravo izvršavati samo ovlašćene ustanove i kontrolni organi uz pravno regulirani način podmirivanja troškova kontrole«.
”»
— ”... Da se standardom, ali predpisom predvidi sistematično urejanje ustreznosti izdelkov določenim tehničnim predpisom za izdelavo in dobavo”.
— »Zagotovljanje kakovosti in zaščita potrošnika naj bosta predmet posebnega zakona, medtem ko naj bi bil nadzor nad izvajanjem oz. neizvajanjem standardov, kakor tudi kazenske sankcije v zvezi s tem, urejen y novom zakonu o standardizaciji«.
— »Nov zakon mora predvsem zajeti vse industrijske izdelke, tako da bi predpisal režim:
1) izdelkov, ki se izdelujejo oz. uvažajo in za katere Je standard predpisan,
2) izdelkov, za katere standard še ni predpisan, tako da bi od proizvajalca zahteval primerno podobno tehničko dokumentacijo, kot je v standardu zahtevana. S tem bi si proizvajalec za določene izdelke sam predpisal »standard« in kateri bi imel za proizvajalca isti pomen in zakonsko obveznost kot jugoslovenski standard«.
Kako regulisati pitanje osiguranja kvaliteta bezbednosti, zdravlia i zaštitu života u slučajevima kada ne postoje objavljeni dokumenti tehničke regulative?
— »Općenito nije moguće osigurati bez domaće tehničke regulative. U naročito hitnim slučajevima, kada može doći u pitanje sigurnost, zdravlje i život potrošača, izdati privremeni propis, ali se osloniti na postojeće međunarodne ili najadekvatnije tuđe dokumente tehničke regulative, koje bi preporučili kompetentni stručnjaci«.
— »Ako ne postoji nacionalni standard, onda mora postojati interni standard koji mora imati isti sadržaj koji zamenjuje JUS standard dok ovaj ne bude propisan. Osnov za interni standard proizvođača mora biti ISO standard, ili bilo koji inostrani standard koji rješava ova pitanja, ali usklađen našim uslovima i osnovnim principima standardizacije i zaštite zdravlja i života«.
— Usloviti »prijavljivanje svakog proizvoda prije nego se pojavi na tržištu i istovremeno usloviti izradu odgovarajućih dokumenata«.
— Ovo pitanje regulisati »na bazi tzv.« opće priznatih pravila« (vidi čl. 124 Osnovnog zakona o zaštiti na radu, SI. list SFRJ 15 (65)«.
— Če za določen izdelek ali grupo izdelkov ni predpisana tehnična regulativa bi se uporabilo: način jemanja uzorca: po principih podobnih izdelkov ki so uzakonjeni z jugoslovenskim standardom,
— metodika analiziranja: uporaba metod, ki so glede na sorodnost primerne tudi za izdelek brez jugosi. standarda,
— posebej predpisati metodiko dela v posebnih standardih za izdelke na splošno«.
— »Rešenje vidimo u postizanju sporazuma između proizvođača i zastupnika potrošača. Ovakve bi sporazume aranžirao Zavod za standardizaciju i ujedno vršio njihovu registraciju«.
— Rešenje je u »konstrukciji na tržištu«. — »To mora obezbijediti nivo inspekcijske službe.
— »Upoštevati mednarodne standarde in preporučila, če teh ni potem uradno prevzeti nek tuj nacionalni standard. Najti je treba pravni postopek za nostrifikacijo«.
— »S pooblastilom ustreznih republiških organov«.