JUS standardizacija

c) o objavljenom materijalu u vezi sa Kodeksom

d) o lokaciji informacionih mesta koja se odnose na standarde ı postupke koje donose dobrovoljna tela ı na sisteme kojima upravljaju nevladina tela.

13. Zemlje potpisnice su dužne da pruže tehničku pomoć drugim zemljama potpisnicama, na zahtev, u pogledu — pripreme obaveznih standarda — stvaranja nacionalne institucije za stan-

dardizaciju — stvaranje tela za obezbeđivanje kvaliteta — učešća u međunarodnim sistemima i aranžmanima za obezbeđivanje kvaliteta. ZAKLJUČAK

Kodeks o standardima, ako se usvoji, što se svakako može očekivati, imaće izuzetno važnih posledica kako za međunarodnu trgovinu tako ı za razvoj standardizacije u svetu.

153

Posebno su zemlje u razvoju zainteresovane za pripremu Kodeksa. Jedan od razloga za teškoće u otklanjanju tehnološkog jaza između razvijenih i nerazvijenih leži i u postojanju tehničkih prepreka koje se u svim razvijenim zemljama stvaraju donošenjem velikog broja nacionalnih standarda. Ove prepreke naročito teško pogađaju nerazvijene zemlje pri izvozu robe. Isto tako, pri uvozu opreme iz razvijenih zemalja, nerazvijena zemlja u izvesnoj meri uvozi 1 sistem standardizacije date zemlje, čime se u buduće ograničava na uvoz opet iz te zemlje. Izlaz iz ovakve situacije jeste u Jačanju međunarodne standardizacije, što predstavlja Jedan od ciljeva Kodeksa.

Za našu je zemlju važno, pored rešavanja problema zajedničkih zemljama u razvoju, da sagleda posledice koje bi se, prihvatanjem Kodeksa, javile zbog postojanja raspodele nadležnosti u pogledu tehničkih propisa na saveznom nivou (u više saveznih organa i organizacija), na republičkom i pokrajinskom nivou, a možda i na nivoima opštine, grada itd.