JUS standardizacija
159
9. Zaključak
Regulisanje i obezbeđenje kvaliteta proizvoda i usluga u Jugoslaviji, zbog potrebe međunarodnog prometa, zavisi od uslova i zahteva ostalih zemalja sa kojima održavamo ekonomske odnose. Jugoslavija, sa druge strane, ima svoje specifičnosti i svoje zahteve, svoju politiku i svoje mogućnosti u odnosu na kvalitet, pa se isti moraju odraziti i na zakonodavsto, propise i standarde.
Nadležnost mnogih organa i organizacija uprave za propisivanje kvaliteta uslovljavaju potrebu koordiniranja akcija, koje se ostvaruje kroz Društveni dogovor o standardizaciij i stvaranjem organizovanog sistema obezbeđenja kvaliteta u Jugoslaviji. Elementi ovog sistema Dostoje, a to su: informacije o potrebama za kvalitetom na međunarodnom i nacionalnom Ppolju; upravljanje sistemom kroz Društveni dogo-
vor; rukovođenje i izvršavanje u sistemu kroz zakonodavstvo, propise i standarde koje izrađuju odgovarajući nadležni organi i organizacije uprave; stvaranje propisanog kvaliteta u proizvodnji; nadgledanje i kontrolisanje kvaliteta pri njegovom stvaranju u preduzeću, od strane kontrole u preduzeću ali i od inspekcije i ovlašćenih institucija za kontrolisanje nadgledanje i inspekcija kvaliteta u prometu; sankcije u slučaju odstupanja od kvaliteta; korektivne akcije na bazi kontrolisanja, nadgledanja i sankcija. Ovaj lanac, koji zaokružuje sistem kvaliteta, treba organizovano koordinirati, razvijati i unapređivati njegove aktivnosti. Standardizacija je, sa svojim mnogobrojnim aktivnostima, ne samo jedna od bitnih karika u ovom lancu, već je sadržana u svim njegovim delovima, što je čini nerazdvojnom komponentom obezbeđenja kvaliteta.