JUS standardizacija

c) Problemi pri ovlašćivanju organizacija za atestiranje

Sistem kontrolisanja robe u prometu bazira se na ispitivanjima od strane ovlašćenih organizacija za atestiranje, koje ovlašćuje Ju-

goslovenski zavod za standardizaciju, ukoli-.

ko iste ispunjavaju propisane uslove. Ovde se postavljaju dva problema. Prvi je propisivanje samih uslova (prema sistemu koji je usvojen) i obim posla i procedura koje je pri ovome potrebno sprovesti. Drugi se odnosi na politiku ovlašćivanja organizacija. Zakon o standardizaciji predviđa da Zavod ovlašćuje organizacije koje ispunjavaju propisane uslove. Sa zakonske strane Zavod ne može da odbije da ovlasti organizaciju koja ispunjava propisane uslove. Međutim postavlja se pitanje potreba Jugoslavije za postojanjem više ovlašćenih organizacija za istu svrhu. Svakako da broj ovlašćenih organizacija treba da zavisi od obima i potrebe za ispitivanjima, ali se ne bi moglo dozvoliti da se sistem atetisranja u Jugoslaviji svede na samoatestiranje proizvoda [da svaka organizacija atestira svoje proizvode). Ovakav stav bi narušio ceo sistem i onemogućio uključivanje Jugoslavije u međunarodne sisteme pmnadgledanja i kontrole kvaliteta proizvoda i usluga.

Zbog ovoga je i u ovom domenu potrebno utvrditi politiku ovlašćivanja i sprovoditi je na način koji neće da stvori diskriminatorne tendencije u odnosu na pojedine regione Jugoslavije, već da obezbedi podelu rada na bazi dogovaranja i usklađivanja programa i mogućnosti.

8. Ciljevi i osnov sistema atestiranja u međunarodnom prometu

Organizovano nadgledanje kvaliteta proizvoda i usluga u međunarodnom prometu (atestiranje) ima sledeće ciljeve:

— Garantovanje propisanog ili ugovorenog kvaliteta u cilju obaveznog dokazivanja kvaliteta. Ova potreba nastaje iz sledećih razloga: da se posebnim režimom nadigedanja obezbedi kvalitet, posebno onih karakteristika proizvoda i usluga koje mogu da utiču na bezbednost pri upotrebi, na zdravlje ili život živih bića, na zaštitu okoline, bezbednost zemlje i ostale opšte društvene interese; da se obezbede uvoznici u odnosu na kvalitet robe koju primaju; da se obezbedi domaća industrija i tržište od nekontrolisanog uvoza nekvalitene robe,, kao i od nelojalne konkurenci-

Zli

je koja može da ugrozi interese potrošača i domaće tržište;

— Olakšavanje prometa i otklanjanje tehničkih barijera u međunarodnom prometu robe na taj način što se nadgledanje kvaliteta u svim zemljama obavlja po jedinstvenim organizacionim principima i jedinstvenoj metodologiji, čime se dobijaju unificirani pokazatelji za procenjivanje kvaliteta proizvoda i omogućuje (pod određenim uslovima) priznavanje rezultata ispitavnja zemlje izvoznice u zemljama uvoznicama;

— Ostvarivanje ušteda u novcu, vremenu i kadrovima, iz razloga što se priznavanjem rezultata ispitivanja (i atesta) zemlje izvoznice izostavljaju ispitivanja u svim zemljama uvoznicama. Ovo priznavanie se ostvaruje na uzajamnoj bazi i pod odredđenim uslovima koji važe za sve zemlje. Organizovano nadlgedanje kvaliteta proizvoda i usluga u međunarodnom prometu (atestiranje i atesti znakovi-znakovi usaglašenosti sa standardima) zasniva se na

sledećem:

— Na raspoloživost međunarodnih ili regionalnih standarda koji definišu kvaliteta proizvoda;

— Na raspoloživosti organizovanog: međunarodnog ili regionalnog sistema atestiranja sa objavljenim pravilima;

— Na postojanje nosioca sistema u pojedinim zemljama, sposobnog da organizuje i sprovodi sistem;

— Na raspoloživosti ovlašćenih nacionainih organizacija za atestiranje, koje raspolažu opremom, kadrovima i ostalim potrebnim uslovima;

— Na raspoloživosti opreme za kontrolisanje kvaliteta i obučenih kadrova za kontrolisanje određenih proizvoda i usluga;

— Na raspoloživosti ovlašjenih servisa za baž darenje etalona i mernih instrumenata, koji raspolažu opremom za kontrolisanje i kadrovima;

— Na ovlašćenim organizacijama za izdavanje i održavanje atesta i atestnih znakova;

— Na organizacijama za kontrolisanje sprovođenja sistema atestiranja {službe inspekcije). Bez organizovanog: međunarodnog sistema

atestiranja i bez organizovanog nacionalno:

sistema nemoguće je jednoj zemlji da koristi pogodnosti olakšavanja međunaroanog prometa proizvoda i usluga.