JUS standardizacija

220

nog ili više radnika, ali svaki radnik obavlja uslugu u okviru svoje struke, bez ikakve dalje kontrole (bilo da se radi o privatniku ili organizaciji udruženog rada). Korisnik obično odmah uzima vozilo i ulazi u eksploataciju te snosi sve posledice rđavog ili dobrog kvaliteta usluga. Radnici u servisima na mašinama za pranje, televizorima, usisivačima, radio aparatima i sl. menjaju delove u velikim količinama, cene opravki su često abnormalno visoke, a mi nismo ubeđeni da sve to mora tako da bude. Sersivne usluge zauzimaju važno mesio u prometu i eksploataciji, a iz ovih nekoliko primera jasno proizilazi da su iste van kontrole i da ne postoji zaštita potrošača u odnosu na kvalitet servisnih usluga. To je problem koji u Jugoslaviji skoro nismo ni počeli da rešavamo.

Da bismo započeli rešavanje ovog problema

verovatno je potrebno da najpre izgradimo

sistem kontrole kvaliteta usluga pri izvršavanju istih u prometu i eksploataciji. Potrebno: je:

— Doneti regulativne akte (tehničke propise, standarde i norme kvaliteta) u vezi sa pojedinačnim uslugama ili „grupama usluga:

— Utvrditi način kontrolisanja usluga od stra ne izvršioca usluga ili organizacije gde se ove usluge sprovode;

— Propisati za usluge na proizvodima čija upotreba utiče na zdravlje ili život živih bića, bezebdnost, okolinu, vredna materijalna dobra itd., obavezu atestiranja —

nepristrasnog nadzora pre puštanja proizvoda ili uređaja u eksploataciju.

Zakonska osnova za rešavanje i regulisanje gornjih elemenata u Jugoslaviji postoji. Na bazi zakona i propisa treba dati prikladna rešenja, uzimajući u obzir specifičnost i kompletnost pojedinih usluga.

Problem nije ni malo lak utoliko pre što su nepoznata rešenja koja bismo mogli da prilagodimo ili kopiramo. Ali u svakom slučaju smatramo da njegovo rešenje predstavlja nužnost nastupajućeg perioda vremena.

11. Zaključak

Zakon o standardizaciji reguliše osnove sistema obezbeđenja i kontrole kvaliteta proizvoda i usluga u prometu i otvara široke mogućnosti da se standardima, tehničkim normativima i normama kvaliteta, kao i drugim propisima i aktima, ostvari propisivanje svih neophodnih elemenata i faza za ovu svrhu. Zakon reguliše ne samo osnove obezbeđenja

· kvalitea u domaćem prometu i zaštitu potro-

šača [industrije, organizovanih i individualnih), već na relaciji uvoz — izvoz U našoj zemlji i pruža izvanredne mogućnosti za zaštitu našeg tržišta od uvoza nekvalitetnih proizvoda.

Koliko ćemo iskoristiti pogodnosti Zakona o standardizaciji zavisi od nas samih, od svih učesnika u kreiranju i sprovođenju standardizacije u Jugoslaviji.