JUS standardizacija
16
– Trovanje sapunima, deterdžentima. i sredstvima za čišćenje
- Trovanje sapunima, deterdžentima
i sredstvima za čišćenje 40.000 - Trovanje sapunima, deter-
džentima i sredstvima za
čišćenje 40.000 – Trovanje sredstvima za
beljenje i obezbojavanje 35.000 – Trovanje sredstvima za
dezinfekciju dezodoraciju 20.000 - Trovanje sredstvima za
poliranje nameštaja 20.000 – Trovanje sredstvima za
skidanje korozije i čiš-
čenje metalnih predmete 15.000 - Trovanje ostalim sredstvima
za pranje, čišćenje i poli-
ranje 20.000 - Ostale povrede od sredstava
za pranje, čišćenje, poli-
ranje i drugim 100.000
Ukupno: 250.000
Ovome treba dodati još i oko 75.000 povreda godišnje izazvanih pesticidima. Prema istom izvoru oko 62% povredjenih su deca, starosti do 5 godina, što jasno ukazuje na neđovoljnu informisanost roditelja o čuvanju, upotrebi i mogućim opasnostima od ovih proizvoda, kao i o neđovoljnoj sigurnosti pakovanja većeg broja hemikalija.
UJEDNAČENOST KVALITETA PROIZVODA IZ RAZNIH SERIJA | PARTIJA. Ovaj problem prisutan je kod nas, ne samo kod proizvođa čiji kvalitet može zavisiti od prirodnih uslova (kao Što su na pr. pojedini poljoprivredno-prehrambeni proizvođi), već i kod proizvoda koji su tipično industrijski i izradjuju se u velikim serijama - automobili, TV-prijemnici i mnogi druai. Uzroci neujednačenog kvaliteta su ovde veoma poznati:
– nepridržavanje specifikacija materijala i delova koji se ugradjuju u proizvođ, odnosno upotreba materijala i delova koji po kvalitetu ne odgovaraju prvobitnoj koncepciji proizvoda;
- nedoslednosti i nedovoljna radna disciplina u tehnologiji izrade i obrade;
– nepotpuna i neorganizovana tehnička kontrola kvaliteta;
– nepotpuna standardizacija; nizak nivo unifikacije i tipizacije proizvodnje;
- nedovoljna obučenost radnika i nedostatak specijalista;
-– odgsustvo stimulacije za kvalitet;
-– neđovoljna istrajnost u sprovodjenju započetih akcija.
Slabom i neujednačenom kvalitetu doprinose još:
-– zadđovoljavanje sa postojećim stanjem;
- mOnODpOoOl na tržištu;
– dominacija kratkoročnih interesa u poslovnoj politici radne organizacije;
- predistorija i nerazumevanje sredine;
- nedovoljna stimulacija kvaliteta kroz mere ekonomske politike, i dr.;
- nepoznavanje. i nerazumevanje funkcije kvaliteta u upravljanju proizvodnjom i njegovog značaja za đalji razvoj radne organizacije.
Medju napred pobrojanim uzrocima nezadovoljavajućeg stanja kvaliteta namerno nije pomenuta zastarelost tehnologije. Nivo tehnologije, nesumnjivo ima velikog uticaja na nivo kvaliteta i njegovu ujednačenost. Medjutim, kod nas subjektivni faktori više doprinose nezadovoljavajućem kvalitetu nego nivo tehnologije. Od veoma velikog, pa i odlučujućeg značaja je opšti stav i odnos rukovodećih organa u radnoj organizaciji prema proizvodu i njegovom kvalitetu,
a to u suštini znači stav ~ OodMos prema potrošačima. Iskustvo pokazuje da se i najsavremenija oprema i automatizovana proizvodnja mogu primeniti za izradu proizvoda niskog i neujednačenog kvaliteta. Prema tome, za kvalitet je najbitnija dugoročna poslovna orijentacija proizvodjača prema dobrom kvalitetu, prema optimalnom zadovoljavanju stvarnih potreba i želja potrošača.
Ako se želi da postigne kvalitetnije snabđevanje potrošača, bolja usluga, ekonomičnija potrošnja, viši stepen bezbednosti potrošača i uspešnija saradnja proizvcdnje i prometa nužno je da kvalitet bude utkan u sve aspekte poslovanja, u motive i celokupnu poslovnu politiku radne organizacije. Dakle kvalitet je pre svega problem upravljanja i poslovne politike radne organizacije, a tek onda problem tehnologije (2). Jedan od veoma pouzdanih kriterijuma za ocenu stava radne organizacije prema kvalitetu je mesto službe kvaliteta u hijeranhiji odlučivanja, odnosno mesto ove službe u samoupravnoj strukturi radne organizacije. Mnoge radne organizacije ni danas nisu našle adekvatno mesto službi kvaliteta
u svojoj organizacionoj strukturi. A veoma su lako nadjena rešenja za neke manje važne radne jeđinice, kao što su na pr. restoran ili transport. To je, medjutim, samo jedna strana problema. MnoOgo veći problem je što postoji veoma veliki broj OUR-a koji nemaju organizovanu čak ni tehničku kontrolu kvaliteta, a da i ne govorimo o sektoru koji se bavi razvojem proizvođa i unapredjenjem kvaliteta i o nužnosti integracije ovog sektora sa ostalim delovima i aktivnostima OUR-a.
U vezt sa stamdardisacılom proizvoda, koja je