JUS standardizacija

rađa. Ali obično je nasuprot svim naporima konačni rezultat ove faze rada: malo i premalo saradnika. Da bi se to stanje popravilo treba se obratiti nekim službama u samom predđuzeću odnosno pojedinim stručnjacima i privoleti ih na sarađnju.I ovo rešenje neće biti uvek jednostavno jer i njima često nadostaje "smisao za pisanje" ili im nije potreban takav "način izražavanja". Uprkos svemu ne sme se popustiti jer treba biti svesan da je jedini pravi put povezanost standardizacije sa praksom.

U većim radnim organizacijama sa više OOUR treba za rešenje nekog problema skupiti više stručnjaka koji se bave ođredjenim problemom na različitim mestima. Da bi se postigli jedinstveni stavovi treba oformiti stručna tela u vezi sa uskom tematikom, to bi bili odbori ili timovi (teami). Služba interne stanđarđizacije će u takvim organima vođiti rađ, usmeravati ga i u konačnoj fazi izdati kao rezultat rađa odgovara-– jući standard. Praksa Je pokazala da pravilno sastavljena tela sa svim akterima koji se pojavljaju u procesu kreiranja odredjene politike (razvojna tela i tela tehnološke pripreme rađa, tela planske službe, nabavna služba itd.) najoptimalnije rešavaju probleme standarđizacije. To važi u pogledu efikasno=sti, brzog informisanja svih,mogućnosti uporedjenja stavova i formiranja zajedničkog stava. Ipak je potrebno upravo

u vezi sa timovima upozoriti na važnu činjenicu koju bi možđa neko pogrešno shvatio. Stručni timovi nisu nikakvi forumi za donošenje standarda oni samo primaju odluke, daju mišljenja na izradjene nacrte i konačno potvrdjuju gotove standarde. Zato je za uspešan rad timova obavezno da imaju sposobnog referenta koji će pripremati nacrte, pisati zapisnike i time usmeravati rad. Ukoliko zbog ovog ili onog razloga tim nema referenta u tom slučaju će se angažovati naizmenično po jeđan član tima.

formiranje standardoteke

Služba standarđizacije mora predvideti formiranje stanđardđoteke koju treba da koriste sve šlužbe preduzeća..Standardoteka treba da obuhvata nacionalne stanđarđe JUS i neke od stranih i medjunarodnih (DIN, IEC, ISO i sl.)Ti stanđardi će služiti za sporazumevanje sa klientima van preduzeća kako isporučiocima tako i kupcima. Isto tako može postojati dogovor o upotrebi tih standar- · da u direktnom obliku u okviru same radne organizacije.

Formiranje standardoteke je dakle jako. važna faza koja ne bi smela da izostane. Za nju su potrebna znatna materijalna sredstva. Zbog toga je ekonomski Oop= ravdano đa se napravi izbor i poruče samo oni standardi čiji sadržaj ođgova-– ra delatnosti preduzeća. Prilikom prav=ljenja izbora potrebno je koristiti katalog JUS, DIN - Verzeichnis i druge.

Formiranja standardoteke se neće isplatiti ako ne bude odmah pripremljen sistem evidencije; koji pruža pregled standarda u vezi sa njihovom aktuelno= ŠĆU.

formiranje standardne kontrole dokumentacije

Sa uvodjenjem standarda u poslovan

život preduzeća počinje organizovan

rad u oblasti interne standardizacije. Ne može se očekivati da će se sve službe jednako zainteresovano ponašati prema standardizaciji i da će odmah početi poštovati dogovorene ugovore. Zbog toga je jako važno da u toj fazi stanđardizacija dobije potrebne kompetencije. Tome cilju služi stanđardna kontrola dokumentacije koja ima za cilj da proverava da li se odredjene službe pridržavaju važećih standarda naročito u konstrukciji. To se uglavnom odnosi na izbor materijala i delova, za označavanje, crtanje, obliko=vanje i sl. Svakako će već u ovoj fazi doći do neusaglašenosti stavova. Zahtevi službe standardizacije nisu bili na vre= me prosledjeni svim akterima i nastupiće kratak spoj u komunikacijama. Zbog toga je potrebno pristupiti sleđećoj fazi:

početak izrade vlastitih internih standarda

Praksa nam vrlo brzo pokaže ođ kolikog značaja je za uređan radđ na problematici koju obradjuje služba standardizacije postojanje internih zakona, uputa, smernica i preporuka namenjenih većem broju ili samo pojeđinim službama ili aktivnostima.

Zbog toga treba pripremiti analizu zadataka koje treba obraditi. Pri tome je važno da se na početku obrađe oni zadaci kojima će standarđizacija pomoći

da daju najveće rezultate uz srazmerno male napore. Pri tome ge uzimaju u obzir nužnost i finansijski efekti. Normalno je da u preduzeću očekuju već u početku odgovarajuće rezultate.