JUS standardizacija

Svi tipovi stanđarđa imaju kao prvu tačku "predmet" u kome je definisano podružje upotrebe stanđarda odnosno grubi sadržaj. Stanđard prijemni propis obuhvata sleđeće pođatke: dimenzije i odstupanja, tehničke podatke odn. OsoObine, način isporuke, ateste, atestiranje i uzorkovanje u ulaznoj kontroli. Možemo đefinisati i naše zahteve u pogledu snabdevanja pošiljke sa eventualnim atestima, u vezi sa oblikom ambalaže i sl. Isto tako definišemo zapis u vlastitoj dokumentaciji.

U nastavku treba navesti komercijalne pođatke kao i oznake koje služe kao pođatak za naručivanje, identifikacione brojeve za sklađište odn. materijalno poslovanje, kao i đobavljače ekvivalentnih kvaliteta.

U praksi se pokazalo da je interni stanđarđ od 3 lista vrlo uspešan oblik internog stanđarđa. Na prvom listu su naveđeni tehnički podaci na drugom tipizirane vrednosti a na trećem prijemi uslovi za rad u ulaznoj kontro13% U vezi sa tim propisom ne sme se Zaboraviti važna činjenica, da prijemni propis predstavlja ugovor izmedju ku-

S = A. OON IC. 3 30

naziv standarda područje

podpodručje tekući broj

Za evidenciju izdatih standarda odn. OZnaka treba uvesti odgovarajuću kartoteku.

I još nešto se ne sme u ovoj početnoj fazi zaboraviti. Gotovi i izdati standardi treba da se pojave.na svim onim mestima u preduzeću gde su potrebni. Zbog toga treba izrađiti distribucionu listu standđarda. To će biti registrovane kopije koje primaju registrovani primaoci. Oni prilikom promene standarda automatski dobijaju novo izdanje. Pošto se u preduzeću pojavljuje više puta potreba za pojedinim standardima, treba đopustiti mogućnost

da korisnici dobiju i neregistrovanu kopiJu koja važi do prve promene.

pca i dobavljača i da je zbog medjusobnog poslovanja neophodno te propise priložiti. Interni stanđardđ koji đefiniše tehnološki postupak treba izraditi na drugi način. Opisaćemo postupak koji odgovara na pitanja"kako obradjivati?" "sa čime obrađjivati?","kako kvalitetno obradjivati?" U vezi sa tim je potrebno obrađiti i pitanje "kako oceniti Ono što je obrAdjeno?" "sa kakvim sredstvima?" i u slučaju statističke kontrole kvaliteta i "na kakvom uzorku?" Odmah na početku moramo rešiti i problem označavanja internih stanđarđa. Postoji više načina ođ kojih. svi imaju dobre i loše strane. Za opširne standardoteke sigurno je korisna upotreba govorećeg sistema označavanja. U tom slučaju je

' čitavo pođručje stanđarda pođeljeno

na podpođručja koja su označena brojevima ili slovima. Taj način omogućava đobar pregled sadržaja ali posto-

' ji opasnost od eventualnog zasićenja

ili čak dvosmislenosti prilikom svrstavanja nekog interđisciplinarnog stanđarđa ili prilikom njegovog traženja. Uprkos tome ipak je podela na područja preporučljiva. Oznake pođručja se mogu đođati kao i đetaljnija podela

prema ključu odnosno još ređovnom broju stanđarđa. Tako se đobija sledeća

struktura oznake:

ili Pr – XX. XX.

naziv standarda pođručje

tekući broj

Imalac takve kopije mora sam da se pobrine za novo izdanje. Takva kopija mora biti odgovarajuće obeležena sa žigom n.Ppr. NEREGISTROVANA KOPIJA ili "ova kopija prilikom promene nije uzeta u obzir" i sl. U svakom slučaju biće registrovani primaoci internih standarda u preduzeću: služba tehničkog razvoja, pripreme rada, plansko-privredna služba, proizvodnja, kontrola i nabavna služba. Pri distribuciji upotrebljava se odredjen ključ i

sve službe neće primati sve standarde, nego samo za ođredjene oblasti. Najvažnije je pri tome da se standardi redovno pregledaju i ažuriraju.

_ = GOUGLRRUURULURULLJ IN ulju u NL ___ | __ __- —________ _ _____ == 9749