JUS standardizacija
postupak izrade internog standarda
Postupak izrade internog standđarđa treba već na početku detaljno definisati. Pošto interni standard predstavlja dogovor izmedju učesnika u izrađi treba obezbediti u fazi donošenja stanđarđa pot= rebnu "diskusiju" u vezi sa sađržajem i ·oblikom. Ova faza mora da bude dobro organizovana. U toku ove faze treba informisati što širi krug budućih korisnika stanđarđa koji je u toku izrađe i dđati im mogućnost đa stave svoje primedbe na nacrt stanđarđa. O samom postupku izrađe i potvrdjivanja internog standarđa ovde neće biti govora pošto je
taj postupak već obradđjen u stuđiji o stanđarđizaciji kao i u članku V.Petro= vića: "Organizacija službe stanđardizacije u pređuzeću "koji 38 objavljen u Mođernoj organizaciji". Treba podvući
da u diskusiji u vezi sa nacrtom standarđa treba đa učestvuju svi koji poz= naju problematiku stanđarđa odnosno oni koji su za taj stanđarđ zainteresovani. Način učestvovanja u diskusiji je ustaljen to jest materijal odnosno pripremljen predlog se šalje članovima ko= misije sa dobro viđljivom oznakom
NACRT ili PREDLOG. U propratnom dopisu može se navesti rok za dostavu primedbi.
U tom roku članove treba podsetiti pisme-
no na rok ukoliko ne dostave svoje primedbe. Može se đesiti da se dobiju značajnije primedbe koje bi osnovni oblik predloga u potpunosti promenile. U takvim slučajevima je potrebno rađiti
| nov nacrt i slati ga svim diskutantima. Timski rađ će bitno olakšati i skratiti điskusiju. Pismeni oblik predloga standarda i njegovo razašiljanje diskutantima nikađa nije suvišno. Još nešto se ne sme zaboraviti. Svaku primedbu ili čak "neprimedbu" moramo registrovati. Zbog toga treba uvesti poseban oblik - "dosije"_a koji je uredjen prema standarđima i sadrži sve osnovne materijale, primedbe i mišljenja. Takva istorija stanđardđa će biti od koristi
u slučaju zakasnelih "reklamacija", utvrdjivanja štete a naročito u slučaju odgovornosti.
registar standarda i distribucija
Posebno poglavlje predstavlja distribucija stanđarđa. Interni standard je namenjen upotrebi, zbog toga treba da
ga dobiju svi oni koje problematika odredjenog stanđarđa interesuje. Za komplet stanđarđa se zađuži odredjena osoba. Služba standardizacije će pripremiti· registar standarda prema službama i sa označenim primaocima. Osobe zađužene za registar potvrdjuju prijem
274
novog i promenjenog stanđardđa. Svakako standardi su u registar uneti prema oblastima a primaoci-korisnici standarđa pre= ma mestima. Dakle nije potrebno đa svi primaoci imaju sve stanđarde nego samo iz onih oblasti koje se odnose na njihov rad. Potrebno je da registar standarda overe šefovi službi koji mogu utvrditi
da li su stanđardđi pravilno razvrstani
i da li ih primaju pravi ljudi. U
glavnom važi opšte pravilo da ne treba, zbog štednje, ograničavati broj primalaca standarda. :
Već je ranije napomenuto da treba obez=
· bediti ažuriranje standđarđa budući da
jedan standard nije iđealan i da treba računati, pre ili posle, na izmene.
Ko i na koji način može tražiti izme-
nu odredjenog stanđarđa? Može se reći
đa to može biti svaki pojeđinac ili služba u RO. Pređlog za promenu postoje= ćeg stanđarđa treba đa buđe dat pisme= no sa obrazloženjem. Na Osnovu toga slu= žba interne stanđardđizacije ili neki dru= gi forum odnosno tim može da razmotri umesnost predloga pa da ga usvoji ili odbije. Ako se u stanđard unesu promene potrebno je komplete standarda svih primalaca zameniti novim izđanjem. Obično
u tom slučaju treba koristiti pisme-
ni dokument "Saopštenje o promeni" u kojem se navođi sadržaj promene. Nove kopije stanđarđa šalju se uz saopštenje primaocu, koji ih eviđentira u mapi, obično na početku.
Postavlja se pitanje, na koji način obez= bediti da sve izmene stanđardđa buđu une= te u sve kopije. Najbolji način je da osoba iz službe standarđizacije sama unese izmene u stanđarde na svim mestima odjednom. = Ponekad se dogadja da korisnici stanđarđa stavljaju prigovor da ne znaju za izmenu standarda niti kada je novi stanđarđ uop= šte izašao. Zbog toga je korisno da se poređ pismene informacije "Saopštenje o novom standardu" obezbedi i usmena in= formacija. Isto tako neće biti na odmet
da se u cilju, informisanja uvede preg-
led standarda po brojevima nazivima i prema tematici. Na taj način se omogućuje korisnicima brzi uviđ u postojeći fond standarda.
usmeravanje delatnosti službe interne standardizacije
Mislim đa ne treba posebno naglasiti kako služba interne stanđarđizacije ne ·sme ni ne može biti sama sebi svrha i da žbog toga i područje rađa neće uvek sama da bira. Usmeravaće svoju delatnost na bazi