JUS standardizacija
djenja bezuslovnog korišćenja i preobražaja materije i energije u ljudskom organizmu. Isto tako poođavno su došli do izražaja neophodnost i značaj stanđarđizacije, ne samo prehrambenih proizvođa, već i ambalaže bez koje se ne može ni zamisliti njihov promet, Značaj transportnih sredstava i kontejnera, pa u poslednje vreme i higijenskih uslova u celokupnom proizvodno-prometnom lancu od osnovne sirovine do finalnih artikala, ođnosno od njive, voćnjaka, vinograda i povrtnjaka do trpeze mnogobrojnih potrošača. Pri tom, glavni cilj standardizacije je zaštita interesa ogromne mase potrošača, čije je neprikosnoveno pravo da za svoj novac uvek dobijaju namirnice ne samo željenog već i postojanog, nepromenljivog kvaliteta, kao osnovnog preduslova za Uuspešno zađovoljavanje njihovih fizioloških potreba, ukusa i navika. Ali je to i u dobro shvaćenom interesu proizvodjača, čiji je cilj promet, i to po što boljoj ceni, pa je njihov prosperitet obezbedjen ako se Ono što nude tržištu rado prihvata u dovoljnom obimu. To su razlozi što toj temi, koja ne prestaje đa bude vrlo aktuelna, želimo da posvetimo punu pažnju i ovom prilikom. OVO tim pre što se otvaraju sve bolje perspektive sve obimnijoj spoljnoj trgovini namirnica, koja se bar danas ne može ni zamisliti bez striktne standardizacije.
Da bi se ctxlonili nei »aži nedostaci S dalekosežnim nepovoljnim posledicama, treba posebno istaći da standardizacija namirnica mora da bude vrlo široka, sveobuhvatna, a to znači da počne od primarne proizvodnje, sa izDorom sortimenta i rasnog sastava suženih na nužnu razumnu meru, da obuhvati sve faze priprema, prerade i naročito pakovanja i prezentacije, ne mimoilazeći ni svu opremu primenjenu u celokupnoj ovoj delatnosti (ambalažu, kontejnere, uredjaje, etikete, transportna sredstva), pa ni higijenske normative i preduslove u čitavom lancu proizvodnje i unovčavanja. Bogato iskustvo medjunarodne trgovine u ovoj oblasti ubedljivo pokazuje da se samo time obezbedjuju puni uspesi u ovoj oblasti, u interesu i proizvodjača, i prehrambene industrije, i prometnika.
Zgodna je prilika da ovde podsetimo na izvanredne uspehe naše spoljne trgovine svežom i osušenom Šljivom, kao i pekmezom, u Srbiji i Bosni još pre skoro jednog veka. Naročito Je ova traovina cvetala krajem prošlog i početkom ovog stoleća, kada je pojedinih godina izvoz osušene šljive dostizao i desetak hiljade vagona. Kad se imaju u vidu vekovna zaostalost seoske privrede onog vremena, s pretežno nepismenim stanovništvom, odsustvo svake modernije Opreme, korišćenje skoro isključivo primitivnih sušnica, nazivanih obično pušnicama (zbog redovnog dimljenja), onda ovi trgovinski uspesi moraju pobudjivati divljenje. Na čemu Je zasnovan takav rezultat izvoza
šljive, kako osušene, tako i sveže, pa i velikih količina pekmeza od ovog voća? Taj rezultat je zasnovan na standardnoj proizvodnji šljive požegače, koja je, pri tom, zahvaljujući vrlo povoljnim ekološkim uslovima, na koje je u ono vreme pozitivno đelovao ,i visok stepen pošumljenosti zemlje, bila odličnog kvaliteta, s najpovoljnijim odnosom šećera i kiselina,
Ovu proizvodnju su obezbedili pre svega sortiment i način razmnožavanja šljive. Bila je onda sa preko 95% zastupljena sorta požegača, razmnožavana isključivo izdancima, znači na sopstvenom korenu, čime je izbegnut svaki uticaj podloga, podložnih da izazivaju manje ili više izraženu varijabilnost plodova. To je uslovilo kvalitetan proizvod i pored njegovog dobijanja u Ogromnom broju malih gazdinstava, tehnički nespremljenih i bez stručne spreme. Srećna okolnost je bila i u tome što je ova Šljiva samooplodna, te je davala obimne prinose i u jednostranim zasadima, što je nemoguće ostvarivati kad su u pitanju samobesplodne jabuke, kruške, trešnje, neke višnje i dr. Pri tom, požegača je bila za proizvodjače vrlo privlačna i pO svojoj izvanrednoj rodnosti, bez potreba energičnije zaštite, koja bi nametala potrebu čestih zaštitnih prskanja, što ne znači da je u današnje vreme moguća proizvodnja šljive visokog kvaliteta bez dobre zaštite od bolesti i štetočina.
Ovaj primer ubedljivo pokazuje koliki je značaj standardizacije primarne proizvodnje, koja predstavlja nužni preduslov standardizacije u prometu namirnica. Ali treba istaći da je u današnje vreme, u uslovima sve oštrije konkurencije cena i kvaliteta na stranim tržištima, ovakva standardizacija proizvodnje neophodan preduslov svakog prometa u medjunarodnim razmerama. Uspešan plasman na stranim tržištima, u susretu s potrošačima prefinjenog ukusa i dovoljno visoke kupovne moći, mogu ostvarivati samo proizvodi striktno standardizovani i visokog ujednačenog kvaliteta, i
bez osetnijih kolebanja. I, što je isto toliko važno, mora se raspolagati ogromnim količinama ujednačenih proizvoda - koje dostižu na stotine i hiljade vagona. Svako šarenilo u tom pogledu, naročito ono koje ki bilo izazvano mešanjem plodova različitih sorti, neprihvatljivo je iz mnogih opravdanih razloga. Najgore je što bi to neizbežno dovodilo potrošača u položaj da bude obmanut i oštećen, jer Je očigledno da bi dobio i plodove od manje upotrebne vrednosti nego što su oni koje želi i za koje je voljan da plati pristojnu cenu. Ali svako šarenilo u ovom pogledu ima i niz drugih nepovoljnih posledica: umanjuje privlačnost proizvoda za kupce (a ne kaže se uzalud da se "voće prodaje očima"), otežava uspešno pakovanje, pojačava kvarenje proizvoda i dr.
Prema tome, prvi preduslov uspešne standardizacije biljne proizvodnje je izbor mini-
"LIMA VIIIKAČVAINIJARIAAIKIKAIIIJIAAAUANANII UN LI AA U O __L_________________L_ |S