JUS standardizacija

izvod ima karakteristike koje osiguravaju njegovu bezbednost upotrebu ili - nasuprot tome - da proizvodom treba rukovati s povećanom pažnjom zbog njegovih opasnih svojstava i karakteristika.

Tako, na primer, proizvodi koji podležu obaveznom atestiranju moraju biti označeni atestnim znakom koji potrošača obaveštava o tome da je proizvod na propisani način ispitan i da — prema rezultatima ispitivanja - ispunjava uslove za bezbednu upotrebu. Suprotan je primer propisano označava-– nje otrova. Svako pakovanje otrova mora imati deklaraciju na kojoj mora biti krupnim slovima ispisana reč "OTROV" a uz nju mora biti i uobičajeni simbol za toksičnost - mrtvačka glava, koji upozorava potrošača na povećani oprez pri rukovanju takvim proizvodom. Isto tako, eksplozivne materije moraju na pakovanju ·imati OZnake predvidjene propisima O prevozu Opasnih materija, koje upozoravaju na OpasnoOsti pri rukovanju tim proizvodima.

U vezi s ovim oznakama i efikasnošću zaštite koja se njima postiže isto takO postoje izvesne dileme.

S obzirom da savremeni potrošač, zahvaljuJući u velikoj meri razvoju savremenih sredstava informisanja, ima naviku da informacije prima ne samo putem govora (ZVuka) i grafičkih simbola (slova, tekst, simboli) nego i putem boje, čine se pokušaji da se informacije o opasnostima pri upotrebi odredjenih proizvoda saopštavaju i putem boje.

Takav primer nalazimo u našem zakonođavstvu u članu 22. Zakona o prometu otrova, kojim je odredjeno da na pakovanju otrova grupe I - a to su otrovi koji i u najmanjim dozama izazivaju smrt - podaci i OZnake iz deklaracije moraju biti označeni na crnoj podlozi slovima i znacima bele boje. Na pakovanju otrova iz grupe II ove oznake i podaci moraju biti označeni na beloj podlozi crvenom bojom, na pakovanju otrova grupe III - na crnoj podlozi žutom bojom, a na pakovanju otrova grupe IV - na beloj podlozi plavom bojom. Pri tome ne postoji zabrana upotrebe istih ili sličnih Doja i njihovih kombinacija pri pakovanju druge vrste proizvoda.

U komercijalnoj praksi ođavno je poznato (a to je i naučno dokazano) da svaka boja ima sVOJ specifičan psihološki karakter. Zbog toga su boje jedan od najvažnijih elemenata dizajna originalnog pakovanja, jer su tržišna istraživanja, naročito intenzivna 6O-tih godina, dala dovoljno podataka o "prodđajnoj snazi boje". Ovim istraživanjima bila je, izmedju ostalog, obuhvaćena i čitljivost teksta, pri čemu su dobijeni sledeći rezultati:

1. crna slova na žutoj podlozi 2. žuta slova na crnoj podlozi

. zelena slova na beloj podlozi crvena slova na beloj podlozi . crna slova na beloj podlozi

· bela slova na plavoj podlozi

· plava slova na žutoj podlozi

· plava slova na zelenoj podlozi 9. bela slova na crnoj podlozi 10. zelena slova na žutoj podlozi 11. žuta slova na crvenoj podlozi 12. zelena slova na narandžastoj podlozi, itd.

O IO IT O

Čitljivost teksta nije bez značaja kađa su u pitanju upozorenja na opasnost. Prema rezultatima ove ankete, potrošač bi najlakše pročitao, a time bio upozoren i na opasnost, tekst na pakovanju otrova grupe III, zatim otrova grupe II, pa otrova grupe Ti grupe IV! Po čitljivosti teksta, kombinaciJa boja propisana za deklarisanje otrova grupe I dolazi tek na treće mesto!

Na našem tržištu nalazi se, u pogledu toksičnosti potpuno bezopasan i ispitan deodorans, u varijantama koje su namenjene različitom uzrastu i polu. I dok su podaci na pakovanju tog deodoransa "za muškarce" dati na crnoj podlozi slovima crvene boje, na pakovanju "za žene" dati su plavim slovima na beloj podlozi, a na pakovanju varijante namenjene mladima - crvenim slovima na beloj podlozi. Ako označavanje bojama ima za cilj asocijacije i brz prijem informacija putem asocijacija, postavlja se pitanje kako će potrošač reagovati na ovu "poruku boja" - da li će bezazleni deodorans smatrati otrovom, ili će, otrov odgovarajuće grupe toksičnosti poistovetiti s bezopasnim proizvodom kakav je deodorans koji redovno kupuje?

Iz nedovoljno prostudiranih reakcija potrošača na poruke koje primaju putem teksta, simbola i boja na originalnim pakovanjima mogu da proizadju tragični nesporazumi, a to je mogućnost o kojoj treba i te kako voditi računa pri donošenju odgovarajućih propisa.

Za označavanje odredjenih opasnih karakteristika proizvoda danas se često koriste razni simboli. Bez obzira na navike i sposobnosti savremenog čoveka da poruke prima putem simbola, činjenica je da novi simboli za odredjene pojmove često nisu dovoljno jasni ni dovoljno poznati i prihvaćeni, što ih u praksi može učiniti ako već ne potpuno bezvrednim a ono bar nedovoljno efikasnim u pogledu upozoravanja na odredjene opasnosti.

Primer za ovo daju istraživanja Udruženja potrošača u Velikoj Britaniji. Ova istraživanja odnosila su se na razumevanje propisanih simbola koji ukazuju na opasne karakteristike proizvođa, kao Što su eksplozivnost, zapaljivost, toksičnost, korozivno dejstvo, opasnost od povređa i nadđraživanja i opasnosti koje su posleđica brze oksidacije proizvoda.