JUS standardizacija

4. Kaznene ođredbe

Izmene koje se vrše u ovom zakonu zahtevaju odgovarajuće izmene i njegovih kaznenih odredaba, pa su odredbe člana 90. do 93. uskladjene s predloženim izmenama.

5. Prelazne i završne odredbe

U skladu sa Zakonom o organizaciji i delokrugu saveznih organa uprave i saveznih organizacija, odredbom člana 22. ovog Zakona izvršena je ispravka naziva pojedinih organa i organizacija i uneti su njihovi novi nazivi u tekst Zakona o standđardizaea IV. Fimamsijaka sre:dstva potrebna sa srrovodjJenje z3%Oma

Za sprovodjenje ovog zakona nisu potrebna finansijska sredstva iz budžeta feđeracije. Obrazloženje pojedinih članova Zakona o izmenama i dopunama Zakona o standardizaciji je sledeće.

OBRAZLOŽENJE

Član 1,

Izmena se vrši rađi uskladjivanja ovog Zakona sa određbama Zakona o organizaciji i delokrugu saveznih organa uprave i saveznih organizacija.

član 2. Izmena se vrši iz sledećih razloga:

1) na proizvođima koji dolaze na tržište

u malim pakovanjima, ili su malih dimenzija, praktično je nemoguće da se – zbog raspoloživog prostora - primeni odredba

člana 9. stav 2. važećeg zakona;

2) upotreba pisma prilikom stavljanja oznaka na samom proizvođu – zbog toga što pisma narođa Jugoslavije za isti glas upotrebljavaju različite slovne oznake -– mogu da dovedu do zabune u pogledu značenja oznake na proizvodu, što može da dovede u omasnost život i zdravlje ljudi, društvena sredstva i imovinu gradjana i drugo;

3) radi uskladjivanja sa zakonođavnom praksom u pogledu upotrebe jezika i pisama naroda Jugoslavije prilikom označavanja, odnosno obeležavanja proizvoda.

član 3.

Izmena se vrši radi toga što su ovlašćenja Saveznog sekretara za narodnu odbranu uredjena u imenjenom članu 3.

Član 5. TG.

Godišnje se donosi i objavljuje oko 400 jugoslovenskih standarda, kojima se u tvrdjuje tehnička definicija proizvođa, od kojih samo mali broj može da se proizvede van industrije, odnosno van organizacije udruženog rađa, njihovih asocijacija i zajednica. Praktično je nemoguće udovoljiti

zahtevu đa se svi ovi jugoslovenski standardi stavljaju na javnu diskusiju, tako da budu pristupačni "svim radnim ljudima i gradjanima". Pored toga, primena takve odredbe znatno bi produžila ionako duge rokove donošenja standarđa, što bi imalo za posledicu da jugoslovenski stamdardđi budu zastareli već u momentu njihovog donošenja. Iz tih razloga predlaže se đa nacrti Jugoslovenskih standarda buđu stavljeni na điskusiju zainteresovanim organizacijama udruženog rađa, drugim samoupravnim organi – zacijama i zajednicama i organima društveno-političkih zajednica, jer 99% svih JUL goslovenskih stanđarda primenjuju ove Organrizacije i organi u proizvodnji, odnosno u kontroli.

član 7.

Predloženom izmenom predvidja se skraćivanje roka samo za razmatranje nacrta izmena i dopuna jugoslovenskog stanđdarđa.

Razlog za predlaganje ove izmene su neopravdano dugi rokovi za diskusiju o izmenama i dopunama jugoslovenskih stanđardđa koje je neophodno izvršiti rađi uskladjivanja Jugoslovenskih stanđarda sa novim jugoslovenskim zakonima, na primer sa Zakonom O mernim jedinicama i merilima.

Član 4. i 6, do: 11.

Izmene se pređlažu na osnovu iskustva u primeni Zakona o standarđizaciji, to jest da bi se preciznije regulisali granski i interni standardi rađi intenzivnijeg razvoja granske i interne stanđardizacije na samoupravnim osnovama.

Član 12. il3. stav 2.

Dopune se predlažu zbog ubrzanja postupka za donošenje pravilnika o tehničkim normativima i normama kvaliteta.

Član: 13. stav M.

Izmena se predlaže na osnovu člana 365. Ustava SFRJ, radi uskladjivanja ove određbe sa Ustavom SFRJ.

Član 14.

Izmene se predlažu rađi uredjivanja obavezne garancije i jasnog razlikovanja garancije za kvalitet proizvoda i garancije za ispravno funkcionisanje proizvođa, da bi se omogućilo utvrdjivanje jeđinstvenih minimalnih garantnih rokova u cilju zaštite potrošača robe' široke potrošnje, obezbedjivanja uslova za normalno korišćenje skupe profesionalne i inđustrijske opreme (detaljna tehnička uputstva za montažu i korišćenje ove opreme, obezbedjenje neophodnih stručnih usluga u pogledu njene montaže, puštanja u pogon, održavanja i popravljanja, rezervni delovi) i uredjivanja obaveza dobavljača ove opreme prema korisnicima.

Član 15.

Novim odredbama glave VII Zakona regulišu se pitanja koja se odnose na atestiranje

svih proizvođa, a ne samo opreme i delova motornih vozila, koje je bilo predvidjeno

106