JUS standardizacija
optimalni sistem zaštite, mogu da se Opišu na sledeći način:
1. Komitet za zaštitu od zračenja ili koordinaciono telo je neophodna institucija na današnjem stepenu razvoja i potreba zaštite od zračenja. Osnovni zađatak ove institucije nesumnjivo je kreiranje politike i strategije dugoročnog razvoja zaštite od zračenja, koordđinacije rada koji se obavlja u raznim organima, radnim organizacijama i drugde. Povezivanje mirnođopske zaštite od zračenja sa potrebama civilne zaštite i opšte narodne odbrane. Deo poslova ove institucije opisan je nešto šire u radu "Prilog razmatranju potreba i sadržaja rada jednog koordinacionog tela ili organa uprave zaduženog za poslove zaštite od zračenja"({1).
2. Regulativa je oblast koja je u nas dosta obradjivana; o njoj već dugo gođina su dosta pisali i pravnici i stručnjaci koji profesionalno rađe u zaštiti. Medjutim, naša aktuelna regulativa je daleko ispođ naših potreba i mogućnosti u OVOj vrlo važnoj oblasti. Za regulativu zaštite ođ zračenja važno je podvući da se ona ne može stvarati izvan ukupne nuklearne regulative, koja obuhvata nuklearne elektrane, gorivi ciklus, to jest ceo kompleks nuklear-– ne tehnologije, kao što je izloženo u dva dosta obimna rada (2,3), koje je inicirala Zajednica elektroprivrede Jugoslavije.
3. Operativa, to jest obavljanje poslova zaštite od zračenja, bilo poslova po oylašćenju ili poslova za koje ovlašćenje nije bilo potrebno, do sada nije razmatrano ni na kakvom skupu. Ovo je neophodna i urgentna potreba jer ni najbolja regulativa ni vrhunski rezultati istraživanja ne mogu nadoknaditi operativu, to jest sposobnost obavljanja poslova zaštite od zračenja. Zbog toga su za svaku pohvalu inicijative Jugoslovenskog društva za zaštitu od zračenja za održavanje savetovanja i publikovanje pripremljenih referata.
4. Inspekcija mora biti profesionalno formirana i kadrovski osposobljena za svevrste inspekcije koje proističu iz propisa i poslova zaštite od zračenja. Nije poznato da je po ovoj temi održan kakav seminar ili savetovanje.
5. Rađijacioni monitoring je tema o kojoj se u nas govori već nekoliko godina. U do sada objavljenim rađovima (4,5) (koncipirano je da poređ ostalih funkcija civilna zaštita, narodna odbrana, programiranje istraživanja i tako đalje), daje jedinstvenu meru O ukupnoj efikasnosti zaštite od zračenja za celu teritoriju i sve stanovništvo jedne zemlje. Bez ovoga sistema teško je koristiti savremena saznanja bicmeldicinskih i fizičko-tehničkih nauka u oblasti zaštite od zračenja, niti adekvatno koristiti medjunarodne preporuke koje se u mncgim zemljama postupno akceptiraju i zakonski regulišu. Nije poznato da se razmatra formiranje rađijacionog monitoringa uprkos činjenici da se sagledavaju potrebe koje su nezavisne od sopstvenog nuklearnog programa, i da u nas za radijacioni monitoring postoje znatni kadrovski potencijali, dđugogodišnje iskustvo, reference i savremeni informacioni sistemi.
AE BRA U Lu U U LU u ULJU uuu uuu U U DU NJEN UUUE]E
6. Istraživanja i razvoj u nas imaju vrlo dugu trađiciju i zapažene rezultate; ova delatnos je neophodna savremenoj zaštiti od zračenja, jer pored opštih problema, postoje sasvim odredjene problematike koje su specifične za regione, ili zavise ođ opšte politike zaštite i njenog razvoja. Koordinacija istraživačko razvojnih programa obavlja se uglavnom na nivou projekata iu okvirima institucija koje se bave zaštitom od zračenja. Potrebna je koordinacija na republičkcm i saveznom nivou i usaglašavanje sa opštim programom i razvojem zaštite od zračenja. Isto tako, potrebno je i ocenjivanje rezultata ovoga rada, naročito sa gledišta njihove praktične primene, ili podloga za dalji rađ uopšte. Jedno savetovanje ovakv karaktera, po temi dozimetrija zračenja 6) organizovalo Je Jugoslovensko društvo za zaštitu od zračenja. Bila bi velika šteta ako se ne bi obezbedili potrebni uslovi za đalje sprovodjenje zaključaka sa ovoga savetovanja. No, to je samo jedno od savetovanja kakvih bi trebalo da ima više ako se žele da eksploatišu rezultati istraživačko-razvojnog rađa.
7. Proizvodnja opreme je bitan preduslov Jednog nezavisnog sistema za zaštitu od zračenja. Ovde se ne misli samo na uredjaJe za merenje zračenja, njihovo baždarenje i atestiranje, nego i na ostalu opremu od koje se dobar deo proizvodi ili može proizvoditi u našoj zemlji. Jeđan celovit sistem za zaštitu od zračenja, sa odđredjenim ciljevima i programom razvoja, vrlo je pogodan da se na osnovu njega čine analize, sagledđavaju i programiraju potrebe i njihov obim. Ovo sagleđavanje bilo bi od velike koristi za organizacije koje se bave razvojem i proizvodnjom opreme.
8. Školovanje kadrova zauzima vrlo važno mesto u sistemu zaštite,sobzirom na poznatu činjenicu da se radi o kadrovima različitih profesija i različitog nivoa obrazovanja, i da su za svaku profesiju i svaki nivo, pored osnovnog obrazovanja, potrebni dopunsko-specijalističko obrazovanje i odgovarajuća praksa. Za obrazovanje kadrova potrebno je vreme i to je faktor sa kojim se mora računati. Zbog toga, potrebe kadrova moraju se pravovremeno sagledavati saglasno razvoju sistema zaštite i stvarati adekvatni programi i drugi uslovi za njihovo školovanje. Valja podvući da se kadrovi to jest kadrovi obrazovani za potrebe zaštite od zračenja, ne mogu stvarati preko noći, ni dekretom ni kređitom, već odgovornim planiranjem i ozbiljnim školovanjem uz odgovarajuću praksu.
9. Informisanje javnosti jeste delatnost
od višestrukog značaja za efikasnost sistema u normalnim i vanrednim prilikama, a
istovremeno i. obaveza prema društvu u Ccelini. Iz kompleksa potreba i obaveza da se javnost odgovorno informiše o najvažnijim aspektima zaštite ođ zračenja citiraćemo
ovom prilikom samo dva razloga:
a) Šira javnost ne poseđuje osnovna znanja ni iskustva koja su potrebna za stavove prema izvorima zračenja, riziku ozračiva-_ nja i zaštiti, pa nema ni kriterijuma za ispravno reagovanje niti za akcije i mere zaštite. Slučaj je sasvim drugojačiji ka-