JUS standardizacija

brojeve i/ili simbole rađi bližeg odredjivanja kojoj vrsti ili grupi proizvođa proizvod pripada.

Propisom o obaveznom atestiranju proizvoda odredjuje se koji će se od elemenata iz stava 1. ovog člana stavljati na atestni znak prilikom označavanja proizvoda sa atestnim znakom."

Jedinstvena primena ovog člana Naredbe zahteva utvrdjivanje odgovarajućih oznaka za svaku vrstu ili grupu proizvođa.

Dosađašnji dogovor sa proizvodjačima i

ov lašćenim organizacijama bio je da se ispod atestnog znaka upišu četiri prve oznake atesta, koje govore o grupi odnosno podgrupi kojoj proizvođ pripada i koja sadrži šifru ovlašćene organizacije. Na primer za ploče iverice DC-04 ili za pamuk FB-OL ili za električne aparate za domaćinstVo NM-O1l i tako đalje.

Na ovaj način postignuto je sleđeće:

– utvrdjena je pripadnost atestnog znaka atestu,

- Ostvarena je veza izmedju atestnog znaka na proizvodu, grupi proizvođa ili proizvoda na koje se atestni znak odnosi i ovlašćene organizacije koja je izvršila atestiranje,

- olakšana je kontrola nanošenja atestnog znaka i znatno otežana njegova mogu ća zloupotreba,

- stvoreni su pređuslovi za vodjenje registra izdatih i povučenih atesta.

Iskustvo u rađu na obaveznom atestiranju

1979. godine pokazalo je da pojedini pro= izvodjači imaju izvesnih teškoća u Spro-

vodjenju dogovora oko nanošenja atestnog

znaka.

Savezni zavođ za standardizaciju Je dobio i neke alternativne predloge. Jedan od njih je da atestni znak bude samo sa slovnim oznakama koje bi označavale svrhu atestiranja proizvoda; na primer za radio smetnje "RSO", za bezbednost "E", Sigur= nost "S" i tako dalje.

Bilo je i predloga da atestni znak nema dođatnih oznaka ili da postoji unutar atestnog znaka obeležje nacionalne pri= padnosti znaka (YU, JUS ...).

Nejasnoće su postojale i u vezi sa unošenjem klasa unutar atestnog znaka (pamuk , vuna, ploče iverice) i tako dalje.

Medjutim, posle detaljne analize i konsultacija kao i dobijenih predloga koji su razmatrani u Saveznom zavodu za stanđardizaciju, odlučeno je da se i dalje primenjuje dogovoreni način označavanja, s tim (1) da se za sada u atestni znak ne unose nikakve oznake (brojne ili slovne) i (2) da se za proizvode koje treba atestirati DO Više osnova (gđe postoje dve ili tri naredbe) nanosi jeđan atestni znak, a slovne i brojne oznake po stranicama

138 ___ ________________________________

atestnog znaka (na primer električni aparati za domaćinstvo su obuhvaćeni sa dve naredbe o obaveznom atestiranju).

Ovlašćene organizacije će za svaki konkretan proizvod ili grupu proizvoda dobiti posebnu šifru čime će se omogućiti još detaljnije razlikovanje pripadnosti ates tnog znaka.

Atest, kao javna isprava i dokument, koji prati proizvod u prometu ako je za njega propisana obaveza atestiranja, po svom sadržaju daje potrebne elemente neophodne

za praćenje atestiranog proizvođa. Dogovo= reno je, da se atest rađi u tri primerka (proizvodjač ili uvoznik, ovlašćena organizacija, Zavod) čime su svi najdirektnije uključeni u ovaj posao obavešteni o dobijenim rezultatima atestiranja. Zbog ove potrebe, administrativno-tehnički gledano, atest nije najpraktičniji. Pređlog nOVOg rešenja uskoro će biti razmatran u Saveznom zavodu za standardizaciju.

3. Redcsled obj atestıiramj

Dosadašnje iskustvo na izradi propisa o obaveznom atestiranju proizvođa je pokazalo da su poslovi na njihovoj izrađi i objavljivanju složeniji nego što je to bilo predvidjeno.

Planom rada za 1978. godinu utvrdjena je lista proizvoda za koje će biti doneti propisi o obaveznom atestiranju proizvođa (ovo je prihvaćeno i zaključkom Saveznog izvršnog veća na 331. sednici od 1978.03.16 a u vezi sa Informacijom o srednjoročnom programu rada na izrađi propisa o obaveznom atestiranju proizvođa), pa i pored toga u većini slučajeva za donošenje svakog pojedinačnog propisa posebno se dogovaralo o potrebi njegovog donošenja, skupljena je naknadna argumentacija o potrebi atestiranja i s tim u vezi organizovani su sastanci sa svima zainteresovanima.

Veoma su bili izraženi otpori objavljiva-_ nju svake naredbe o obaveznom atestiranju proizvoda, ponekad i od strane onih koji

bi trebalo da su po prirođi stvari najzainteresovaniji za atestiranje odredjenog

proizvoda.

Zato ovđe treba istaći primer Poslovne zajednice pamučarske industrije Jugoslavije

koja se nije složila sa sprovodjenjem već

donete Naredbe o obaveznom atestiranju pamuka, mada se ova sirovina uglavnom uvozi

i za čiji kvalitet bi proizvodjači pamuka

trebalo da se bore.

Slični primeri su bili i sa Naredbom o obaveznom atestiranju cementa gde su se čule glasne primedbe uvoznika a ne domaćih proizvodjača i tako dalje.

Prema utvrdjenom programu rađa dogovoreno je da se s obzirom na značaj proizvođa u odnosu na član 55. Zakona o standđardđizaciji, a i u cilju provere sistema urađe i objave Naredbe o obaveznom atestiranju proizvođa sledećim redosledom: