JUS standardizacija

značaj i problemi sprovođenja homologacije u sfrj

02:

ij

Radovan Šaranović, dipl. ing.

Referat saopšten na Savetovanju "ATESTIRANJE" u Zadru, 23, 24. i 25. aprila 1980. godine.

1. Homologacija opreme i delova vozila

U okviru Ekonomske komisije za Evropu, Ekonomsko-socijalnog saveta OUN, 20. marta 1958. gođine prihvaćen je medjunarodni Sporazum o usvajanju jednoobraznih uslova o homologaciji i uzajamnom priznavanju homologacije opreme i delova motornih VOzila. SFRJ je pristupila ovom Sporazumu 1963. godine.

Sporazum je nastao kao neophodan dokument koji utvrdjuje jednoobrazne elemente kvaliteta uredjaja i opreme motornih vozila, shodno medjunarodnoj Konvenciji o drums-

kom saobraćaju iz 1949. i 1968. godine.

Sporazumom se utvrdjuje način pristupanja samom Sporazumu, način njegove primene, prava i dužnosti zemalja potpisnica Sporazuma ili zemalja koje su mu pristupile. Njime se utvrdjuju postupci za donošenje pravilnika o jednoobraznim tehnološko-bezbednosnim uslovima za pojedine uredjaje, opremu i delove motornih vozila. Sporazumu je do kraja 1976. godine pristupilo ukupno 20 zemalja, medju kojima i Jugoslavija. Ima izvesnih zemalja koje nisu pristupile Sporazumu, a aktivno rade u radnim telima EEC na izradi pravilnika. Medju ovima su: SSSR, SAD, Japan Kanada i Australija.

U okviru Ekonomske komisije za Evropu radi Komitet za unutrašnji transport sa svOjim radnim grupama, grupama eksperata i grupama izvestilaca. Ovaj Komitet čine grupe eksperata: .

- za prevoz opasnih materija (WP 15) - za bezbednost saobraćaja (WP 20) i - za konstrukciju vozila (WP 29).

Grupa eksperata za konstrukciju vozila (WP 29) bavi se izrađom i usvajanjem propisa o homologaciji vozila. Ova Grupa ima niz grupa izvestilaca:

- GRSG za opštu bezbednost

- GRRF za kočenje i hodni sistem

- GRPE za izduvne gasove vozila i štednju energije

- GRB za buku od vozila

- GRCS za otpornost konstrukcije vozila

–- GRSA za autobuse

– GRDP za sigurnosne pojaseve i kacige

(zaštitne uredjaje)

- GRE za osvetljenje i svetlosnu signa-

li zaci” jJu,

U radu Grupe eksperata WP 29 i grupama izvestilaca učestvuju predstavnici državnih organa zemalja potpisnica Sporazuma, a sa ovima saradjuju i predstavnici čitavog niza medjunarodnih stručnih organizacija takozvanih nevlađinih organizacija, izmedju ostalih BPICA, BPICM, CLEPA, ETRTO, CIE, CEE, ISO. Svi oni rade na izrađi i donošenju propisa (pravilnika) u okviru Sporazuma o usvajanju jednoobraznih uslova za homologaciju i uzajamno priznavanje homologacije opreme i delova motornih VOzila. Osnovni cilj ovih propisa je utvrdjivanje kvaliteta motornih vozila i njihovih delova i jeđinstveni način uskladjivanja tog kvaliteta sa propisanim.

Do sada je u okviru Sporazuma usvojeno 40 pravilnika, od kojih je SFRJ ratifikovala 152(odqV/br. 1 do br. PO zar imzy Bee 19,0 116. 17, 19 i 20). Niz drugih pravilnika je predloženo za ratifikovanje ili će biti predloženi.

Slično grupama izvestilaca u sastavu Grupe eksperata WP 29 za konstrukciju vozila u nas su formirane radne grupe (ima ih 7), a biće formirana još jedna radna grupa i koordinaciona radna grupa koja bi odgovarala Grupi WP 29. To su sledeće radne grupe: 1. -– za svetlosne i signalne uredjaje

2. - za kočne sisteme motornih vozila

3. – za autobuse

4. – za kabine i karoserije motornih vozila

5. - za probleme buke od motornih vozila

321