JUS standardizacija
Ha dijagramu oznaka 1. JUS označava oblast isključivo opštodruštvenih interesa, oznaka 2. JUS+GS+INTERNI označava oblast gde su u manjoj ili većoj meri (zavisno od gustine horizontalnih linija) prisutni interesi svih nivoa, 3. GS osnačava oblast gde su prisutni samo interesi zajednice koja donosi granske standarde, a nije uočljiv interes rFojedinih organizacija udruženog rada, ožnaka 4. INTEPNI označava oblast gde su prisutni interesi samo date organizacije udruženog rada i oznaka 5. GS+INTERNI označava oblast gde su u manjoj, ili većcj meri (zavisno od gustine vertikalnih linija) izraženi interesi pojedinih organizacija udruženog rada u sastavu granske zajednice, pored interesa granske zajednice kao celine.
Kao što se može zaključiti, osnovni cilj dijagrama je da ilustrativno pokaže da oblasti interesa prelaze jedna u drugu bez jasnih granica, a oblasti isključivih interesa su vrlo male u poredjenju sa oblastima gde postoje složeniji interesi. Organi saoctiont problemi sa gledišta Jugoslovenskog mivoa stanqdardisaoije
S obzirom da se na jugoslovenskom nivou utvrdjuju stanđarđi i propisi opštedruštvenog značaja, neophodno je ovaj nivo tako organizovati da se za važna privredna
i društvena područja, do sada nepokrivena ili delimično pokrivena jugoslovenskim stanđardima i propisima, što pre donesu odgovarajući standardi i propisi. U tom cilju je potrebno da Savezni zavod za standardizaciju u saradnji sa privrednim komorama i zainteresovanim zajednicama, organima i organizacijama izvrši potrebne analize i da utvrdi odgovarajuće programe izrade standarda i propisa od strategijske važnosti za razvoj privređe i društva. U tim analizama treba takodje dati pođatke o potrebnoj kadrovskoj i drugoj osposobljenosti Zavođa, kako za kvalitetno donošenje novih standarđa i propisa, tako i
za njihovo blagovremeno revidiranje u skladu sa napretkom tehnike i tehnologiJe. Utvrdjivanjem ovih programa bilo bi omogućeno da se jasnije sagleđaju i programi standardizacije na granskom nivou.
Isto tako, potrebno je da se Zavođ Osposobi za efikasno obavljanje uloge informatora i koordinatora za odredjene aktivnosti na svim nivoima u skladu sa zakonskom obavezom koordinacije programiranja
ı planiranja i u skladu sa utvruajenim potrebama po ovim pitanjima.
Pored unapredjenja svojih glasila u ovom smislu i donošenja metodoloških standarda i sličnih koordinirajućih dokumenata, Zavod treba da posveti posebnu pažnju pitanju adekvatnog organizovanja svojih radnih tela za planiranje i izradu standarda i propisa kako bi omogućio puno i kontinuirano učošća svih zainterescvanih zajednica, organizacija i organa u procesu planiranja i izrade. S obzirom na predstojeće jačanjou qranskih standardiza-
cija, od velike joe važnosti i pitenje
iskladjencsti str”.tura i rada radn.h
tela izmedju svih nivoa, zbog ostvarivanja racionalizacije rađa stručnjaka
koji rade na više nivoa.
Treba, svakako, imati u vidu i rađ na medjunarodnom nivou, sa kojim takodje treba ostvariti koordinaciju, a isto tako i sinhronizaciju izrade onih standarda i propisa koji se zasnivaju na medjunarođnim rešenjima. Poseban zađatak i Zavoda i zajednica, organizacija i organa u našoj zemlji jeste bolje organizovanje u pravcu ostvarivanja većeg uticaja na rad na medjunarodnom nivcu.
Opgoanizsaotonma pitanja u Uezi sa granskim nivoom stoidapdisaocıje
S obzirom da granski nivo standardizacije tek treba, uglavnom, da nadje svoje mesto u sistemu Jugoslovenske standarđizacije, ovde će se malo više pažnje posvetiti pitanjima njegovog stvaranja i organizovanja.
Stvaranje zakonskih mogućnosti da poslovne i druge zajednice donose granske standarde u suštini znači omogućavanje organizacijama udruženog rađa da neposrednije odlučuju o zadovoljavanju svojih potreba u oblasti standarđizacije, kako na granskom, tako i na jugoslovenskom nivou.
Polazna predpostavka za stvaranje i us-– pešan rađ ovih zajednica je, stoga, izražen interes pojeđinih organizacija udruženog rađa da sa drugim organizacijama sa sličnim interesom, rešavaju zajedničke probleme standardizacije radi ostvarivanja racionalnijeg i efikasnijeg poslovanja, pođrazumevajući pođ tim i stvara-– nje uslova za lakši izvoz svojih proizVođa na inostrano tržište odnosno lakšu nabavku potrebnih delova i repromaterijala. Zbog toga ne treba očekivati da će se zajednice za gransku standardizaciju moći uspešno stvoriti u onim granama i onim oblastima u kojima se na standardizaciju gleda kao na aktivnost koju inicira neko spolja zbog nekih viših društvenih interesa, kao što je to slučaj sa jugoslovenskim nivoom standardizacije.
Inicijativa za gransko organizovanje standardizacije i potiče od onih organizacija udruženog rada koje su shvatile
da se kroz mehanizam donošenja jugoslovenskih standarda, koji je neophodan kada se radi o standarđizaciji koja zahvata složene društvene interese, nikađa neće moći ažurno donositi i reviđirati veliki broj onih stanđarda koji je za njihov rad neo=phodan, a za koje je direktno zainteresovan još samo manji broj drugih organizacija u zemlji. Kada se ne bi radilo upravo O tome da inače fini mehanizam donošenja jugoslovenskih standarda kada su u pitanju interesi regulisanja pitanja od opštedruštvenog značaja deluje kao opterećenje u slučajevima kada se uglavnom radi samo o interesu pojedinih grupa Organizacija da brzo dodju do dobrih standđar-
Ooo ra u i A O KK OU E n O E U n e Ua a aa a m ea e n a m ====j