JUS standardizacija
Koliko je takav odnos prema kvalitetu značajan pokazuje primer Japana koji je uspešnije od svih osvojio svet kvalitetom.
Vrhunski kvalitet ima obezbedjen plasman na svetskom tržištu i u periodu dekonjukture. No, iako treba činiti maksimalne napore za postizanje "izvoznog" kvaliteta, moramo se boriti protiv afirmisanja dve proizvodne linije kvaliteta: jedne
za izvoz, a druge za domaće tržište. "Izvozni" kvalitet treba ponuditi i domaćem kupcu, koji često plaća skuplje
od inostranog.
Pred organizacijama i službama za unapredjivanje kvaliteta i stanđardizacije stoji ne samo obaveza normiranja kvaliteta, već i revizije prevazidjenih standarda
u skladu sa novim dostignućima i zahtevima. Prilikom toga treba imati u vidu da kritičari prakse u okviru marketinga na današnjem stepenu društvenoekonomskog razvoja opravdano ističu zahtev da se potrošaču ne daje ni sve što on trenutno poželi, nego da u poslovnoj orijentaciji budu na prvom mestu njegovi instinski interesi - njegova dobrobit dugoročno posmatrano. Stručne službe integralnog marketinga i svi društveni subjekti moraju da čine ozbiljan napor u pravcu iznalaženja uzroka problema u vezi sa potrošačima kako bi se došlo do konstruktivnog rešenja. Osnovni kriterijum za odmeravanje upotrebne vrednosti proizVoda u fazi projektovanja kvaliteta i sve do finalne obrade treba da bude: "proizvoditi samo ono Što bi ceo svet želeo i mogao nabaviti bez naknadnih šteta"6),
S tim u vezi poseban značaj u novije vreme dobija ekološki aspekt kvaliteta.
Očigledno je da su društvena očekivanja veća od praktičnog doprinosa marketing koncepcije i da je potrebno razvijati novo shvatanje kvaliteta. Moramo se
brže oslobadjati shvatanja koje pojam kvaliteta identifikuje sa kontrolom kvaliteta ili qa vezuie samo za proizvodniu. Savremeni zahtevi tržišta su takvi da kvalitet ne može biti obezbedjen samo modernim mašinama i alatom, angažovanjem najstručnijih proizvodnih radnika ili samo nabavkom visokokvalitetnih sirovina. On mora da bude prisutan i u fazi istraživanja i razvoja, konstrukcije i integralnog marketinga i posebno da bude izražen u odgovornom odnosu svih -– od projektanta i dizajnera do trgovca i servisera. Službe tehničke pripreme i kontrole kvaliteta su danas samo jedan značajan deo ukupnih aktivnosti na obezbedjenju kvaliteta proizvođa i usluga.
Samoupravno' društvo nije imuno od pojava degradacije kvaliteta i prenebreqavanja interesa potrošača pred dohotkom kao osnovnim motivom poslovanja. One naročito dolaze do izražaja u uslovima družtvene intervencije u oblasti cena. Sleđećih nekoliko primera ilustruju probleme potrošača i nedovoljnu brigu za kvalitet proizvođa i ekonomske interese potrošača:
Prošle godine štampa je objavila da su
plinske peći, koje troše kiseonik iz stambenih prostorija, izazvale smrt desetak lica, a još 1972. godine "Potrošački informator" (list specijalizovan za pitanja potrošača) je upozorio na potencijalme opasnosti.
Takodje, prošle godine je inspekciji u Nišu prijavljeno izbijanje požara u dva stana zbog kvara veš mašina, koje su bile u garantnom roku. Ima i slučajeva izbijanja požara zbog kvara televizora ili drugih električnih aparata i uredjaja.
Potrošač plaća, a ne zna stvarni sadržaj proizvoda. Ponekad to ne zna ni prodavac: Na etiketi soka jednog velikog proizvodjača bio je istaknut natpis "BOROVNICA" i crtež samo ploda borovnice, a sitnim neuočljivim slovima Ooznaka: "koktel borovnice i šljive". Testirani potrošači i prođavci, koji su ga već konzumirali, nisu znali da se radi o mešavini, a ne o čistoj borovnici. (Inače, cena ovog koktela bila je veća za oko
30% od cene drugih voćnih sokova). Tek po podnošenju prijave zbog obmane potrošača, proizvodjač je štampao dđeklaraciju sa natpisom SOK OD BOROVNICE I ŠLJIVE sa crtežom ploda oba voća.
Takodje je utvrdjeno laboratorijskom analizom da stvarni sadržaj fluora u pasti za zube Jednog proizvodjača iz Slovenije, koja je prođavana u Beogradu i u Nišu, iznosi samo O0,2%, iako je deklarisan sadržaj ovog značajnog elementa
94%, dakle stvarni sadržaj fluora je bio 470 puta manji od deklarisanog.
Proizvodjač jedne vrste rakije, jačine40 stepeni, iako je alkoholizam suprotan zdravom razumu, nalepio je na svakoj flaši deklaraciju sa tekstom koji upućuje
na široku korisnost i lekovitost ove rakije iz koga se vidi, pored
ostalog, da njena svojstva čak "podstiču koncentraciju, razmišljanje, pamćenje i lucidnost", ne pozivajući se ni na kakvu naučnu verifikaciju.
TI dva primera vezana za sport: Hemijske olovke na čijem kraju su izradjeni nesrazmerno veliki, neukusni amblemi fudbalera, trostruko su skuplje ođ istih takvih olovaka bez amblema, ali sa poklopcem. NO, bez obzira na neopravdano visoku cenu, neestetiku i nepraktičnost (posle kraće upotrebe prljaju džepove, jer nemaju poklopce koji bi štitili od hemijskog mastila), veliki broj navijača (naročito mladjih) bio je izazvan da kupi ne jednu olovku, već 11 (čitav tim), a neki i dvanaestu — sa slikom trenera, pa i rezerve.
6) R.Blondel i A.Levy: "Kvalitet života"
novi pojam u doba konzumerizma, ORG reporter, ETC, Zagreb, br. 4/76, str. 194-195.