JUS standardizacija
Dogovorom izmedju proizvodjača cigareta i sportskih klubova "Crvena zvezda" i "Partizan", mada su sport i cigarete antipodi, stavljene su u promet cigarete sa imenima, grbovima i u bojama ova dva popularna kluba - po ceni od 14,00 dinara. Nema sumnje da su ovi "specijalni" proizvodi namenjeni najbrojnijim mladjim navijačima koji još ne puše ili su tek počeli. To zadovoljstvo je po ceni bilo svrstano u prvu kategoriju. Očigledno
je da na prvom mestu stoji dobit, a briga o mladim ljudima je prenebregnuta.
Za samo pet poslednjih godina po rešenjima tržišne inspekcije u SFRJ je predloženo da se oduzme nezakonito stečena imovinska korist i razlika u ceni u iznosu od oko 3 milijarđe dinara i tom prilikom je stavljeno van prometa robe lošeg kvaliteta u vrednosti od blizu
2 milijarde dinara.
2robleme kvaliteta i aktivnost inspekcijskih organa u pravcu njegove kontrole na području OP Niš ilustruju sledeći podaci: 98)
U periodu od 1975 - 1979. godine sanitarni inspektori su uništili ili privremeno stavili van prometa 22.173 kg raznih mlečnih proizvoda, mesa i proizvoda od mesa i od žitarica u vrednosti od preko 498.000,00 dinara.
U periodu od 1974 — 1977. godine veterinarska inspekcija je uništila ili stavila van prometa nekvalitetnu robu u vrednosti od oko 9,000.000,00 dinara. Samo u poslednje dve godine (1978. i 1979.) veterinarski inspektori su uništili ili stavili van prometa robu u vrednosti od preko 5,330.000,00 dinara, od čega meso u količini od 15.230 kg, proizvode od mesa Oko 12.500 kg, proizvoda od mleka oko 2.000 kg, iznutrice u količini od oko 130.000 kg, masti OkO 1.300 kg, konzerve oko 10.000 kg, ribe oko 450 kg, i jaja 3.218 komada.
Doprinos poljoprivredne inspekcije kontroli kvaliteta je znatan. U periodu od 1974 -– 1977. ova inspekcija je zabranila stavljanje u promet 180.000 lit vina, blizu 20.000 kg raznih poljoprivrednih proizvoOda (pasulja, rakije, krme smeše i dr.), 10.000 kg lucerkinog semena, itd. Taj doprinDs je sve veći, pošto je poslednjih godina ova služba kadrovski ojačana za kontrolu kvaliteta poljoprivredno-prehrambenih proizvoda.
Tržišna inspekcija iz Niša je u periodu od 1973-1979. godine predložila oduzimanje oko 18,500.000,00 dinara na ime nepropisno ostvarene razlike u ceni i donela rešenja o privremenom stavljanju van pro= meta nekvalitetne ili nepropisno deklarisane robe u iznosu od oko 1,200.000,00 dinara. Takodje je izrekla 2.680 novčanih kazni na licu mesta u iznosu od oko 450.000,00 dinara.
Kada se ove vrednosti saberu, dobija se impozantna brojka koja ukazuje đa je stanje kvaliteta proizvoda daleko od želje-
nog nivoa, tako da se može okvalifikovati i kao "nacionalno štetočinstvo". Iz toga proizilazi neophodnost organizovanja i sprovodjenja široke društvene akcije za unapredjivanje kvaliteta. Naime, on treba da buđe utkan u poslovnu politiku i motive svih radnih ljuđi u svim delatnostima. Neophodno je da u svest udruženih radnika prodre i bude stalno prisutno šaznanje da postoji korelacija izmedju prođduktivnosti rada i kvaliteta proizvoda, odnosno da bez povećanja opšteg nivoa kvaliteta nije moguće povećati efikasnost poslovanja. Primer Japana u kome postoji blizu milion kružoka za unapredjenje kvaliteta sa oko 10 miliona članova i visoki kvalitet proizvoda ove industrijski razvijene zemlje potvrdjuje stav da se najbolji rezultati na unapredjivanju
kvaliteta mogu postići masovnim uključivanjem radnih ljudi u ovaj proces. Zato brigu oko osiguranja i unapredjivanja kvaliteta treba da vode svi: pojedinci, organizacije udruženog rada, društvene organizacije, naučne institucije i čitava društvena zajednica. Potrebna je široka društvena akcija protiv svih proizvoda niske korisnosti, raznih surogata, proizvoda sa izraženim marginalnim, a zapostavljenim bitnim karakteristikama, protiv hrane zagadjene pesticidima, aditivima, herbicidima, antibioticima, veštačkim konzer=vansima, radionuklidima itd., automobila nedovoljne bezbednosti i ekonomičnosti, neproverenih lekova i njihove neodgovorne primene, sumnjivih kozmetičkih preparata, lošeg građjevinskog materijala od koga pucaju zidovi kuća
ili propadaju kanalizacione cevi pod teretom kolovoza, televizora sa opasnim zračenjem ili koji su nedovoljno obezbedjeni od požara,protiv stavljanja u promet mesa mimo veterinarskog nadzora i njegove prekategorizacije, protiv uvoza i korišćenja jabučne kiseline koja se sintetički dobija iz nafte) u proizvodnji voćnih gaziranih sokova, umesto korišćenja naših prirodnih sirovina, protiv proizvodnje vina i rakije bez groždja i ostalog voća, protiv nameštaja od iverice, kartona i drugih surogata drveta i metala, protiv opasnih peći koje uništavaju kiseonik u stambenim prostorijama, protiv slavina za vodu koje se gotovo svakodnevno kvare, cipela koje je proizvodjač deklarisao (namenio) samo za suvo vreme, pa ne prihvata reklamaciju kupca ako se one raspadnu prilikom prve upotrebe po ki-
7) Godišnji i: veštaji o raću Saveznog tržišnog inspektorata Beograd. (D2o naŠOJ c25.ni OVi iznosi su višestruko veći, ali iz raznih razloga nisu mogli biti zahvaćenri rešenjima nadležnih organa). 8 SOJ NR PM e č8R ) GodiSnji izveštaji OP radu sanitarne,
veterinarske, poljeprivredne i tržišne inspekcije SO Niš.
433